hmm, en knäpp fråga??

memma

Trådstartare
Jag ska på mitt första mvc nästa fredag, men satt o funderade, kostar det nåt att gå dit?? Som läkarbesök eller??

Sen, vad gör man på första mötet?? Tar prover o snackar men om vad??:angel:

Sv: hmm, en knäpp fråga??

Nej det kostar ingenting. Det gör då inte det här iallafall och jag tror det är lika överallt.

Första gången så fick vi göra ett ul för att se att det fanns en liten bäbis. (Dock tror jag inte man gör det på alla ställen) Sen pratade vi om matvanor, alkohol -och tobaksvanor och om ärftliga sjukdomar och sånt. Sen togs det urinprov, blodprov och blodtryck.
Tror det var allt.

hmm oki, då e det alltså bra att vara kissnödig när man går dit då....:o

Ja, litegrann iallafall. De behöver inte många droppar. ;)

Vi pratade mest en massa, frågor om alkoholvanor, arbetssituation, adress och sånt. Urinprov, blodtryck och blodprov.

Det var allt vi gjorde.
UL gjorde vi sen när vi trodde vi var i v. 18 (och blev tillbakaflyttade till v. 16...)

Just det ja, det kostade ingenting. :D

Senast ändrad:

På vårt första mvc-möte var det mest info om graviditet, matvanor mm. Jag vägde mig, vi lyssnade på bebisens hjärta, urinprov. Har aldrig betalt nåt när jag varit på mvc.

Däremot när vi varit på ultraljud så kostade bilderna. Fast denna gången kostade dom tydligen inget...

Vad ligger det på ungefär? Så man vet vad man ska ha för kontanter med sig :D Litar inte på att alla tar kort *stenålder*

Ska ni inte till sös för UL? Har ni fått kallelsen än? På vår kallelse stod det pris, noll för undersökning och 10 eller 20 kr per bild (fast vi behövde inte betala någonting). :)

På vårt första mvc-möte var det mest info om graviditet, matvanor mm. Jag vägde mig, vi lyssnade på bebisens hjärta, urinprov. Har aldrig betalt nåt när jag varit på mvc.

Däremot när vi varit på ultraljud så kostade bilderna. Fast denna gången kostade dom tydligen inget...

Alla verkar ha lyssnat på bebisens hjärta, varför har inte vi fått göra det..? Nån annan som inte fick göra det vid inskrivningen?

Lamborghini: Vi fick inte heller lyssna på något hjärtljud på inskrivningen! Det va ju i v.10 nånting och då är det ju inte ens säkert att man hittar något hjärtljud sådär utifrån.. Vi fick lyssna på hjärtat första gången vi kom dit efter rutin UL i v.26..

Alla barnmorskebesök är gratis!
Vad man pratar om o så tycker jag du har fått bra svar på redan så det behöver jag ju inte upprepa!
Men jag har hört att vissa går dit första gången bara för att prata och sen får dom komma tillbaka några veckor senare på en riktigt inskrivning. Men jag gick bara på inskrivningen direkt..

Vi fick inte heller göra det. Jag har bara mitt rutinUL som "konstaterande" och livstecken.

Hoppas på att åtminstonde få lyssna på "Det" när vi ska till BM i början på oktober. Kommer vara i v. 20 då.

Okej, jag visste inte att det fanns där. Jag gick till BMM i Högdalen och då gjorde vi UL på sös.

Vi lyssnade inte på hjärtljuden förrän besöket efter UL.

Lamborghini: Vi fick inte heller lyssna på något hjärtljud på inskrivningen! Det va ju i v.10 nånting och då är det ju inte ens säkert att man hittar något hjärtljud sådär utifrån.. Vi fick lyssna på hjärtat första gången vi kom dit efter rutin UL i v.26..

Alla barnmorskebesök är gratis!
Vad man pratar om o så tycker jag du har fått bra svar på redan så det behöver jag ju inte upprepa!
Men jag har hört att vissa går dit första gången bara för att prata och sen får dom komma tillbaka några veckor senare på en riktigt inskrivning. Men jag gick bara på inskrivningen direkt..

Vad bra att jag inte är ensam! Jag var på inskrivning i vecka 11. UL är den 28/10 så jag får vackert vänta på att se/höra nåt livstecken ;)

Okej, jag visste inte att det fanns där. Jag gick till BMM i Högdalen och då gjorde vi UL på sös.

Vi lyssnade inte på hjärtljuden förrän besöket efter UL.

Det ligger precis utanför i Farsta centrum där det finns en vårdcentral o tror det ligger en tandläkare där också!

Bra igen att jag inte var ensam :D

Ska verkligen bli spännande nu o träffa hon på MVC, jag e mest orolig att det inte ska finnas nåt där inne, men man borde ju ha märkt om man fått MF...o jag har ju mått mega illa i tors.- fredag, ngt lite i morse osså, ömma tuttar och TRÖTT....

Nu känns det spännande efter at vi berättat för familjerna....:banana:

Alla verkar ha lyssnat på bebisens hjärta, varför har inte vi fått göra det..? Nån annan som inte fick göra det vid inskrivningen?

Vi lyssnade på hjärtljud första gången i v. 16. Sedan gjordes ett ultraljud i v. 17. Efter det har bm lyssnat efter hjärtljud vid varje besök.

inte här, det är bara gratis efter vecka 15 i våran kommun :confused:

Men va sjukt!!

Så om ni ska gå dit för o få preventivmedel eller så så måste ni betala?? Det va min BM som sa att alla besök hos henne (barnmorskor i hela sverige) är gratis..
Då kanske man ska vara glad att man bor på "rätt" ställe då..

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 068
Senast: Amha
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
822
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår