Bukefalos 28 år!

Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

lady_vip

Trådstartare
Har ett delikat problem nästan dagligen, ett problem som nu funnits för mina vänliga grannar i en 6-7 år.

För, tja en 6-7 år sen flyttade en familj in i ett hus någon kilometer från mig (bor i buschen, så det är grannar;)), en familj med lite akolholism-problem, svåra barn, knutna till socialen osv. De hade med sig en rottis-hane (oreggad) som redan första dagen de flyttade in jagade en joggare mitt framför ögonen på mig. Sökte genast upp dem och upplyste om att här håller vi koll på hundarna!

Iaf, åren har gått och denna (stackars) hund får väl komma ut på nån kisserunda om dagen, jag möter dem aldrig i skogen, och blir mer och mer rabiat.

Så fort någon rör sig förbi deras hus hoppar han över ytterdörren och skäller som en tok, ibland får han upp dörren... Han har jagat både cyklister och fotgångare, hundägare går inte där förbi frivilligt. Han har även kommit ut en gång och skrämt livet av min häst när jag skrittade förbi och jag hotade vänligt att ser jag hunden okopplad ute en gång till så skjuts den...

Iaf, nu har de skaffat sig nån PB/amstaff valp som än så länge verkar ytterst försiktig, men tillsammans med den andra behöver man inte vara Einstein för att förstå att den inte har de bästa förutsättningar.

Efter min flytt cyklar jag dagligen förbi deras hus med min hundar, håller andan varje gång odjuret hoppar över deras ytterdörr och undrar, vad gör jag om han kommer ut..? Mina hundar är högst normala, men uppskattar inte att bli överfallna... Jag vet sen innan att ge sig på hunden är lönlöst, han har noll gränser och respekt för människor.

Ska jag släppa mina, försöka banka skiten ur deras hund, försöka bilda nån mur med cykeln...? Vad?
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

usch, ingen rolig situation du har hamnat i :(. vad säger polisen? vad du ska skydda dig med vet jag inte, är hunden ute efter att äta på dina blir det svårt att bilda barriär med cykeln. pepparspray kanske hade varit något? går det kanske att få tag på elpådrivare? du vet såna som man använde förr för att driva fram djuren vid slakt?
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Usch vilken jobbig situation.

Jag hade nog ringt familjen och bestämt en tid för att träffas och berätta om allvaret.
Du kanske kan försöka få med dig fler grannar, någon från kommunen eller liknande ( folk som blivit utsatta )?

Att verkligen trycka på allvaret och försöka få dem att fixa en lösning för att hunden iallafall inte ska kunna ta sig utanför tomten.
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Fast med familjen bakrund så kanske du förstår att de inte ser allvaret i det hela... Det har varit flertalet incidenter, vet tyvärr inte om de har blivit anmälda, och fortfarande har de hunden kvar och grinden öppen.

Jag vet inte vilka som blivit attackerade av hunden, pratade med damen som bor mittemot häromdagen och hon är också rädd...
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Polisen säger nog inte mycket öht, jag kan ju inte plocka fram min incident för 3 år sen när han skrämde skiten ur min häst... De andra som blivit attackerade vet jag inte vilka de är.

Pepparsprey kan vara ett altenativ, elpåfösare är nog inte lagligt?

Min pappas bror bor 300 meter ifrån dem men går aldrig förbi med sina hundar. Men om hunden någon gång rymmer bort till honom har han sagt att den aldrig mer kommer därifrån. Kort sagt, ingen har något till övers för varken familjen eller hunden.
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Jag har ju lite samma problem som dig med grannens hund som är väldigt aggressiv och har flugit på mina hundar två gånger. Jag har med mig en lite hårspray med mig i fickan när jag är ute med hundarna för jag tror faktiskt att jag har tid att ta upp och spruta i ögonen på grannens hund då den inte är så snabb (mastiff). Detta gör iaf att jag känner mig lite tryggare. Men vad säger lagen om det? Någon som vet?
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Usch, dina hundar kan ju bli köttfärs fort också... Mina väger ju iaf en 30 kg styck och är mycket snabbare än rottiskräket. Men nånting säger mig att de inte flyr om han skulle komma ut.

Sen känns det som om det egentligen inte är en fråga OM han kommer lös, utan NÄR... De få gånger jag har mött dem på promenad har de svårt att hålla honom, så övertag har han om hela världen.
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Sånt här är skitläskigt och jobbigt:(

lider verkligen med dig. Jag är jätterädd för lösa hundar där ingen matte lr husse syns till så jag kan ju bara tänka mig att ha denna skräck varje dag,:crazy:

Men jag hade nog, som annan redan skrivit, skaffat mig någon sorts spray. helst pepparspray. Den gör ju ingen direkt skada på ögonen. Vet inte hur det är med hårspray?
tror faktiskt inte det hjälper att prata med familjen i ett sånt här fall...tyvärr måste det nog till att "hända nått" innan polis reagerar. Och det är ju inte ens säkert att dom då håller hunden inne.
Det är väldigt vaga lagar runt det här med lösa,aggressiva hundar anser jag. Man blir helt maktlös vid sådana här situationer.
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Jag är ju inte hundrädd alls egentligen, hade inte varit ett dugg rädd om jag hade mött en "normal" lös hund. Men denna hunden tycker ju att jag är på hans mark och har inte alla hönsen på plats... Hade jag kommit själv hade jag nog inte brytt mig, men jag är rädd om mina hundar.

Har allvarligt funderat på att ha en långpisk med mig, men det ser så konstigt ut om jag cyklar genom byn med det:D
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Pepparsprey kan vara ett altenativ, elpåfösare är nog inte lagligt?

För informations skull tror jag inte att pepparspray är lagligt heller. Hårspray ser kanske mer oskyldigt ut om någon skulle ifrågasätta dig. Du ska nog inte säga till polisen att du innehar pepparspray men självklart ska du göra allt du kan för att skydda dig och dina hundar.
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Det är det kanske inte.. Å andra sidan är det inte lagligt med lösspringande rabiata hundar heller;)

Jag har ju vapenlicens och full rätt att bära vapen, om jag cyklar förbi med det på ryggen ett par gånger kanske de fattar vinken:angel:

Skämt å sido, det är ganska svårt det här, man kan ju inte polisanmäla i förebyggande syfte. Möjligtvis att jag kan anmäla till djurskyddet för levnadsvillkoren, om vilka jag egentligen inte vet så mycket om förutom att den inte stimuleras. Vilket knappast kan räknas som olagligt..?
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Hårspray är ju en idé, men då måste hunden komma så nära innan du kan använda den.
En körpisk kan du absolut ha med dig utan att det ser konstigt ut, det verkar ju som att dom flesta känner till problemet och då förstår dom ju anledningen.

Hårspray i ögonen på hundägaren kanske?:idea:
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Fast ska jag sen in i samhället där jag bor (där de inte vet om att jag passerar denna best) så ser det lustigt ut:D

Just nu känns det som om det bara är att hoppas att det finns nåt stopp i hunden för jag har nog inte rätt att göra särskilt mycket...
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Det finns sk "dog-attack-spray" Jag vet inte om den funkar men vi säljer den i butiken där jag jobbar (min chef tog in en låda för att jag och de andra tjejerna skulle ha laglig "pepparsprej" när vi var ute på stan).
Vet inte hur vanlig den är men en sån burk kan ju va bra att ha i fickan. Den ska vara ofarlig men irritera såpass att hundarna släpper varandra.
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Hur mycket tar ni för en sån burk?
Det verkar ju som en bra lösning att ha med sig när man vet att man ev. kan stöta på aggressiva hundar,som i TS fall.

Men för övrigt måste jag personligen tillägga att det är rätt sorgligt att det ens ska behövas tillverka sådana sprayer:(
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

Tror 139 eller 145 minns inte helt. Ja jag tycker också det är en tragisk produkt, men den kan som sagt användas även på dumma typer av arten människa...
 
Sv: Hmm, vad gör jag om odjuret kommer ut?

snabbläste din tråd då jag har lite brottom.
Men har du pratat med hundägarna? Kanske att det går att lösa det på det sättet istället för att spruta hårspray (?) i ögonen på den ^^
Men jag vet ju inte din hela sitvation som sagt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 661
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 680
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp