Hmmmm, vad tror ni?

_carmenzita_

Trådstartare
Var på kliniken idag med Carmenzita för en två-veckors knepig hälta.
Scenario:
Brallade i hagen en kväll, dagen efter halt,trodde att hon sträckt sig för det kändes ingen värme eller svullnad :confused:
Blev inge bra och fick komma dit. Bedövning uppifrån och ner visade sig att när kotleden blev bedövad så blev hon nästan OK. Tja tänkte jag- kotledsinfl... inget ovanligt på hbl. In på röntgen för att säkerställa, syns inget ej heller ner över strålbenet- skönt tänkte jag, ledväskan klar och fin, OK- ingen kotledsinfl. MEN vid ultraljud av senor och ligament(såg fina ut) så hittades en galla innanför senpaketet i kotsenskidan(längre ner), denna är nu under behandling med god prognos. Vet ville ta ngn bild till för att verkligen kolla strålbenet och då hittades en lös benbit på baksidan av kotleden.Denna anser vet vara av gammal natur, eventuellt även medfödd.
Kontenta av denna virriga förklaring:
vila i två veckor, alt skritt, är hon inte OK då så skall honj in igen och då skall hovleden bedövas bort för att kolla om det kan vara den. Blir hon fortfarande halt efter detta skall hon operera bort benbiten.
X-plattan var även ngt förkortad, kanske beroende på att hon har en bockhov som måste hållas efter ordentligt.
Är det någon som opererat lösa benbitar, vad ungefär gick det på? Är försäkrad men kan ju vara bra att veta på ett ungefär...
Prognos på tillfrisknad?

Va trist att höra att hon inte är ok än...
Hoppas att hältan försvinner utan att du måste operera.

Har tyvärr (eller som tur är ska man väl säga) ingen erfarenhet av det så jag kan ge tips eller råd. Men jag håller tummarna för er.

hmmm OK då räcker min försäkring, fick för mig att det var ofantliga summor som 50000 och uppåt....
Prognos efteråt?

Hästen ifråga är en travhäst, men har inte blivit försenad träningsmässigt. Hon fungerar lika bra som sina jämnåriga i dagsläget.

Men det är inte alltid försäkringen täcker lösa benbitar....

nä men den som lever får se... operation är inte det primära ännu då hon anses ha haft benbiten där länge, eventuellt medfött, har den inte krånglat tidigare så är det inte säkert den kommer i framtiden heller, vi diskuterade ev. operation om hon kommer att känna av den. Det är för övrigt inte det som gör henne halt nu....
Men som sagt, den som lever får se :smirk:

På travhästar är det väl ganska vanligt har jag för mig..
men det är väl mest kring hasen.

Hittade en liten länk iaf, hoppas att den kan vara till nytta!
Länk

Har för mig att det är en god prognos på lösa benbitar.
Det var inte så längesen som några i H***ås opererade sin unghäst. Den funkar finfint nu :)

Klinikrapport

Carmenzita är fortfarande ½-gradigt halt så jag fick en ny klinik-tid idag. Hältan orsakas av böjsenans båda fästen i karleden(förgreningarna)är försträckta,därav hältan. Då det är ligament som bara är mekaniska så är det svårt med rehabilteringen.Jag blev deppad förstås för jag har en konvalescent i minst ett halvår. Hon får skrittas uppsuttet på hårt underlag och faktiskt :eek: även flyttas i sidvärtes och böja henne osv... fast aldrig annat än i skritt.Återbesök i sommar för att checka av återhämtning och senare i september också, är hon OK då så får hon sättas igång. Frågan är ju om hon kommer att hålla, alla vi som vrickat fötterna vet ju att man får ont ibland även efter avläkningen. Meningen är att hon skall forstätta som hopphäst och FT-häst :smirk:
Betäcka kan jag inte för jag har ingen tillräckligt stor box sedan vi byggde om och endast platser för Zita och Min Loviz.
Funderar på att leta ngn som kan låna och betäcka henne och att jag har en häst på foder under tiden för min egen ridnings skull.
SUCK, när skall jag egentligen få komma igång ordentligt? J-a häst som inte kan va stillsam i hagen! :mad:

Re: Klinikrapport

Va trist att höra... :(

Beson han får bara skrittas oxå, pga en förskjutning.. Han hade en tidigare och blev behandlad och kändes kalasfin för några veckor sen. Sen fick han fnatt på ridplanen när några travare körde förbi och halkade och satte sig på baken... Ny förskjutning så nu är han behandlad och skrittas igen...
Blir lite less på att aldrig komma igång "på riktigt".

Så jag förstår om du känner dig frustrerad...
Men jag & grabben håller tummarna för er att det går bra på återkollen i sommar och september.

förskjutning? nu hänger jag inte med? :confused: hur som haver så är det trist att det skall bli så här... för oss båda.. jag försöker vara positiv men Dahl tyckte att jag ska vara beredd på att detta kan tjorva resten av tiden,ngn promenadhäst kan jag ju inte ha....
Men både du och jag får försöka att inte måla f-n på väggen, att se framåt och hoppas och tro på det bästa

Ja Beson har haft en förskjutning i korsbensleden tidigare, som behandlades i februari.
Sen när jag väl fått igång honom igen så halkade han och fick tillbaka den.. Så nu har equiterapeuten varit ute igen, men det var mycket bättre ändå den här gången. Förra gången var han överansträngd i det benet som fått jobbat hårdare...
Men det här ska inte komma tillbaka om han bara håller sig på benen ett tag :smirk: men med tanke på hur snubblig och disträ han kan vara så borde jag nog skaffa stödhjul åt han :D

Men vi har tur, för det ska inte ge några men för hans del.

Jag förstår att du inte kan ha henne som promenad häst. Hade jag haft eget stall och plats hade jag gärna tagit henne om hon skulle ha föl. Tänk vad Beson skulle bli glad :love:

Jag håller tummarna för er!!

Liknande trådar

Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 746
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 144
Senast: Empalie
·
Hästvård Bakgrund: i mars brallade min hbl-märr så till den milda grad i hagen att hon töjde ut de nedre fästena (runt karleden) till den ytliga... 2
Svar
20
· Visningar
1 623
Senast: Haffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka