Hö eller hösilage!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Novalee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 098
N

Novalee

Just nu har jag hö men tycker att det är ett väldans jobb:angel:

Grannen fick fint hö som vi tog hem så mycke som det fick plats och packade in med halm men sen när det tog slut blev det till att hämta mer... hoss grannen har det inte varit så skyddat så det har krävts nogranna inspektioner för att hitta fint hö och så hem med det och packa in:smirk:

Så nu funderar jag på Hösilage istället, småbalar i så fall (har bara 3 hästar) Som jag ser det så blir det mindre jobb och skönt att slippa oroa sig för att det blir fuktigt eller att det snöar in på det:crazy:

hur ressonerar ni själv? Och hur mycket mer får man räkna med i pris? Och är det lätt att få tag på bra hösilage i småbalar (bor i skåne)?:bow: :bow: :bow:

Sv: Hö eller hösilage!

Jag föredrar hösilage framför hö. Helt klart. Mindre bök, mindre upp och ner (hade hö på loft), lättare att lagra (plastade balar kan stå utomhus).

Klarar jag det med förbrukningen tar jag helt klart fyrkantsbalar på c a 170 kg (hyfsat lätt att få tag på) och räknar då med 2 kr/kg inkl. moms (analyserat). Dessa går att flytta med säckakärra och fungerar fint när man väl öppnat dem (inte så träligt som rundbalar som ska "viras upp" om man inte köper specialkniv)

Skulle mina 3 hästar (8+8+6kg hö)kunna äta upp en bal på ca 170 kg innan den blir dålig tror du?
För det lät ju ganska bra:idea:

Vad är annars maxvikt på bal jag kan ha tro?

Kan jag tro att de skulle hinna. Stallägarna i mitt stall har Hösilage till sina hästar. 4 stycken som enligt mig får på tok för lite och de äter upp en 350 kg bal på 10 dagar. Av dessa fyra hästar är 1 ettåring och en digivande.

Nja, det är över en vecka. Det hade jag personligen inte velat ha balen öppnad. Vi har haft till tre hästar, men då fick de betydligt mer grovfoder. Hittar du balar med bra balans, kan du ju ge mer grovfoder och dra in på kraftfodret.

Det KAN ju faktiskt ge en bättre totalekonomi på fodret...

F ö gjorde vi så att vi öppnade hela balen, lät den ligga kvar på plasten och särade kakorna. Fodret torkade då efterhand och hann inte bli dåligt (ta värme, mögla etc)

ja det kanske funkar:) Höt vi har just nu har så bra värden så därför får dom inte mer...

Men hur vanligt är et med mindre hösilagebalar? är dom lätta att få tag på (skåne) Är det bra? och är det mycket dyrare?

Tacksam för svar:bow: :bow:

Mindre hösilagebalar än? Vill du ha 40 kg´s eller?

De vet jag mycket lite om, de enda jag känner till är omplastade (d v s intagna som rundbalar och ompressade och plastade till småbalar). Även om vissa användare tycker det fungerar, hade jag inte vågat lita på omplastat.

Ja något åt det hållet (vet inte vad normal vikt brukar vara på små balar) ;)

Vet att det finns dom med bra 1 eller 2 hästar som har hösilage och då måste ju balarna vara ganska små:idea:

Är det någon som har erfarenhet av typ horsehage? dom är väl ganska små:)

HorseHage är ju extremt dyrt och med relativt låg ts. Alltså väldigt dyrt vatten.

Analysgaranti som spänner över stora vidder, d v s odlar man gräs och har någorlunda hum om vad man tar in, så får man siffror mellan dessa två värden. Ska man ta lägsta protein och högsta energi får man låg kvot, tar man högsta protein och lägsta energi visar kvoten något helt annat...

Jag köper 40 kg småbalsensilage, analyserat med ok värden. Det är tyvärr ganska dyrt (eftersom det är mycket jobb med dem och det är dyrt att plasta dem). Jag får betala ung. 2 kr/kg (och det är dyrt här). En sådan räcker 3-4 dagar för min häst. De är gjorda så små från början, alltså inte omplastade (det finns såna maskiner). Hade jag en häst till hade jag letat efter 150 kg balar istället - då åker priset ner till 1,30 kr/kg ung.

Liknande trådar

Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 467
Anläggning Jag fick en snilleblixt igår :angel: Eller ja, en idé iaf. Hö är ju lite svårt att förvara vid fuktigt väder. Hemma (Halland) har vi...
Svar
6
· Visningar
2 515
Senast: Maléne
·
F
Foder & Strö Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara...
Svar
6
· Visningar
1 374
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka