Hö med mycket protein.

attempt

Trådstartare
Mitt gamla, underbara hö har tagit slut och måste nu köpa av en annan då det inte går att få tag på mer av det gamla.
Det innehåller mycket protein och lite fibrer. Är det bra att ge det till hästarna då?
Tacksam för alla svar. :smirk:

Sv: Hö med mycket protein.

Vad är "mycket protein" och hur vet de att det är lite fibrer? Hur höga energi och proteinvärden är det?

Jag bara undrar om det är bra att ge ett hö med mycket protein i?

Ja det beror ju helt på vilka behov dina hästar har. Personligen så skulle jag uppskatta ett högt proteinvärde då du förhoppningsvis inte behöver ge så mkt kraftfoder. Ett proteinöverskott genom grovfodret är inte skadligt.

Jag har gett hö med 113 gr smrp/kg foder, utan problem.

Vad är mycket protein? Och hur har resultetat lite fibrer framkommit?

Hög proteinhalt kan orsaka tarmstörningar med diarré som följd.

Importerade åring 2003 från Danmark som ätit hösilage, hos mig fick hon skulltorkat hö med mycket klorofyll och hög proteinhalt.

Detta slog ut magen och inte ens aspbark kunde rätta upp tarmbalansen. På veterinärs inrådan byttes till "sämre" hö och tarmbesvären försvann.

I övrigt är proteinrikt hö att rekommendera, men vaksamhet vid byte är viktigt.

Jag tror faktiskt att det oftast är ett snabbt foderbyte som ställer till dem vad gäller tarmstörningar.

Själv har jag varit tvungen att byta snabbt, då jag fått häst skickad från t ex Finland och inget foder med. Jag har då kört i MagTarm den första veckan, av onda ting får man välja det minst onda.

Långsam tillvänjning är ju helt klart att föredra, ska jag byta mellan två partier hemma är det en övergång på en månad ungefär.

Naturligtvis har tiden stor betydelse i sammanhanget.

MEN i mitt fall togs träckprover ett antal gånger och andra förändringar togs vid, först då det "sämre" höet kom på plats försvann besvären.

Enligt den expertis som rådgjordes med då var det klorofyll halten och hög proteinhalt som gjorde besvären bestående.

M A O är det inget okänt faktum att hög proteinhalt kan ha denna effekt på tarmen.

Numera har hästen inga problem med "bra" hö. Jag ville bara svara med min erfarenhet av hög proteinhalt.

Mina andra hästar har aldrig haft problem med detta höet utan mår fin fint.

cemax skrev:
Hög proteinhalt kan orsaka tarmstörningar med diarré som följd.

Importerade åring 2003 från Danmark som ätit hösilage, hos mig fick hon skulltorkat hö med mycket klorofyll och hög proteinhalt.

Detta slog ut magen och inte ens aspbark kunde rätta upp tarmbalansen. På veterinärs inrådan byttes till "sämre" hö och tarmbesvären försvann.

I övrigt är proteinrikt hö att rekommendera, men vaksamhet vid byte är viktigt.

I ditt fall handlar det ju sannolikt om hastigt foderbyte, inte om proteinhalten. I magen hos hästen "bor" en massa verkmästare som har till uppgift att ta hand om maten. Din häst hade helt enkelt bara "ensilageverkmästare" och inga "skulltorkshö-verkmästare". Man måste göra foderbyten långsamt och gradvis, då är risken för att slå ut magen mycket liten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 769
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 384
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur