Hö -> Silage

M-oaa

Trådstartare
Hej igen.
Jag har ett D-ponny-sto på 16 år.
Hon äter 7 kg hö om dagen och 1 kg silage i hagen.
Vårat hö är inte sådär jättebra, och hon har börjat hosta lite på senaste tid, då kom jag på att det kanske var för höet.
Så vi hade tänkt byta till silage. Men kan man byt allt på en gång? Eller hur ska jag göra?
Hon tycker dels själv att silage är godare åså.. Men hur ska jag göra?

/ Frågetecken.

Sv: Hö -> Silage

Byt direkt till hösilage eller silage! Om hon hostar nu och du fortsätter med samma hö kan hästen utveckla kvickdrag.
Byt gradvist ut maten, blanda gärna både hö och silage men blöt höet. Att blöta höet tar visserligen inte bort mögelsporerna men de hjälper iaf lite grand. Magen och tarmen måste få vänja sig med det nya grovfodret.
Om du byter från hö till silage bör du succesivt byta ut fodret i 4-5veckor innan du helt övergår till silage.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 014
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka