• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Gauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 7 520
Sv: Höanalys

Kommer överskott smb rp från grovfodret är det i allmänhet ingen oro över detta - bete till exempel ligger lätt på kvot 12-14 ...

Gauti, i ditt fall skulle jag ge lucern + KP, alltså ett mellanting av Kraffts och din foderstat. Det gäller liksom att göra det bästa av läget. Här står lite om "vådan" av proteinkoncentrat:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=846783

Jag har inte hunnit kolla vidare på foderstater sen analysen kom igår, men jag tror inte att jag kommer göra några stora förändringar. Dorri får ju inte mycket utöver höet, men det lilla han får kommer nog reduceras ytterligare och jag ska försöka ersätta det med fodermorötter som skrammel.
Kristall som är lite mer svårfödd kommer fortsätta få lucernhack men kanske inte lika mycket. Svårt att säga nu. Ska räkna lite tillsammans med M imorgon när hon kommer.

Kommer överskott smb rp från grovfodret är det i allmänhet ingen oro över detta - bete till exempel ligger lätt på kvot 12-14 ...

Gauti, i ditt fall skulle jag ge lucern + KP, alltså ett mellanting av Kraffts och din foderstat. Det gäller liksom att göra det bästa av läget. Här står lite om "vådan" av proteinkoncentrat:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=846783

Ja, men dåså. Var ju värre med mitt, eftersom kvoten blev för låg.

Ger jag en blandning mellan krafft protein och lucern, så blir MJ för högt. Vilket jag inte tror är så bra? Just nu får han både och, eftersom jag håller på att vänja in honom med krafft proteinet.

Jag har inte hunnit kolla vidare på foderstater sen analysen kom igår, men jag tror inte att jag kommer göra några stora förändringar. Dorri får ju inte mycket utöver höet, men det lilla han får kommer nog reduceras ytterligare och jag ska försöka ersätta det med fodermorötter som skrammel.
Kristall som är lite mer svårfödd kommer fortsätta få lucernhack men kanske inte lika mycket. Svårt att säga nu. Ska räkna lite tillsammans med M imorgon när hon kommer.

Nej jag tror inte heller du behöver det. Är ju värre om kvoten är låg, då måste ju saker och ting tillsättas för att det ska bli nå bra av det hela.

Väljer man mellan pest och kolera, föredrar jag att få värden över behovet, i stället för för lite protein. Men jag räknar heller inte efter kvot på smb rp/ MJ, en av våra är fin på 5-5,5 så då är behovet av protein och energi intressantare än en generell kvot.

Väljer man mellan pest och kolera, föredrar jag att få värden över behovet, i stället för för lite protein. Men jag räknar heller inte efter kvot på smb rp/ MJ, en av våra är fin på 5-5,5 så då är behovet av protein och energi intressantare än en generell kvot.

Ja, det är klart. Jag vill inte ha för lite protein, är ju därför jag börjat ge Gauti krafft protein. Men ger jag lucern också, så blir MJ för högt. Vilket tydligen kan göra hästarna tjocka. Mitt MJ var ju redan högt i höet, så känns dumt att lägga till foder som gör att det blir fel i alla fall. Men som sagt får han lucern nu, eftersom det är kvar.

Nu har jag kört med den nya foderstaten ett tag, märker ingen skillnad alls på Gautis frammåtanda & energi. Märker ingen skillnad på hullet heller.

Ska något annat tilläggas för att få han att bli piggare? Eller handlar det bara om ridningen? för han får ju det foder han behöver nu, uträknat efter höets värden.

I dagsläget får han torrhö, krafft protein, krafft miner blå
och så får han b-vitamin nu när han fäller också.

Jag hoppas de går bra att jag väcer den här gamla tråden till liv istället för att starta en ny.

Jag ska skicka in mitt hö på analyc har aldrig gjort de förut. Jag ska använda min av analycen. Så jag vill heta hur jag ska göra, ska jag beställa ett emballage eller ska jag ta en vanlig påse och skicka in? Vilket är bäst och enklast?

Vad bra att du öppnat denna gamla tråden, nu har jag inte gjort analysen själv utan det har min leverantör gjort innan han körde hit det. Så just din fråga kan jag inte hjälpa till med.

Jag är nyfiken på hur det har gått för "alla andra" i år i och med att det var så extremt torrt på flera ställen, har ni fått tag i så det kommer att räcka hela vintern? Blev det dyrt, utan att nämna siffror, mitt blev skitdyrt, men jag var tacksam att det blev något alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
717
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka