• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Gauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 7 520
Sv: Höanalys

Vilket Luzern hackat strå har du provat? Mina hästar ratade svenska foders, rotade bara runt i hinken men älskar Krafts hackade.
Visste inte att du ger i pelletsform, med hackad strå får han ju tugga ordentligt för det tar lång tid att äta upp ett kilo luzern.
Min valack fick allergisk reaktion på Kraft Protein så det ville jag undvika.

Det var kraffts jag provade, dock längesen..

Hm.. allergisk reaktion låter ju inte bra. Är det fodret jag tänkt köra på nu nämligen, men kanske funkar bra på Gauti.

Jag blandar lucern-hacket med lite betfor o kornkross, ja mineral pellets och b-vitamin också. Blöter det lite med, o det går ner även fast han inte tyckte bara hack var så himla kul.

Okej, ja så kan man göra. Gauti ska dock inte få betfor nå mer tror jag eftersom det varken gör ut eller in. Han får så pass lite nu också.

Vilken mineral använder du?

Känner mig rätt nöjd med denna foderstat. Vad tror ni med tanke på värdena som var i höet? Och i övrigt också för den delen. Låter det vettigt?

6 kg torrhö - Han äter runt 6-7kg beroende på hur mycket han får i sig ute i hagen

0.6kg krafft protein

45g krafft miner blå

Jag har räknat på hippocampus och det blir OK överallt. Kvoten ligger över 6.

Det här blir säkert bra. Det visar sig ju om några veckor om det blir en förändring på överlinjen m.m.
Förmodligen blir han kanske lite piggare nu också när han får mer näring i den lilla kroppen. ;)
Snart börjar ju pälsfällningen också. :eek: Så han bör ju vara väl förberedd då.

Det här blir säkert bra. Det visar sig ju om några veckor om det blir en förändring på överlinjen m.m.
Förmodligen blir han kanske lite piggare nu också när han får mer näring i den lilla kroppen. ;)
Snart börjar ju pälsfällningen också. :eek: Så han bör ju vara väl förberedd då.

Ja och då lägger jag till b-vitamin också. Ska bli spännande och se om det blir nån förändring :)

Tänk på att kraftigare foder som KP och Soja helst inte skall ges med mera än 100 gram per 100 kilo häst. Med 0,6 vore det bra att kunna dela det på två givor åtminstone.

Finns många trådar om detta på foder här på Buke.

Tänk på att kraftigare foder som KP och Soja helst inte skall ges med mera än 100 gram per 100 kilo häst. Med 0,6 vore det bra att kunna dela det på två givor åtminstone.

Finns många trådar om detta på foder här på Buke.

Ja, då kommer det fler problem alltså :smirk: Går ju inte att få till det här :(

Han kan få morgon och kväll. men är det alltså för mycket krafft protein?

Raderat... Skrev fel

Senast ändrad av en moderator:

Vilken mineral använder du?

Ja du, köper pellets i grön säck o det är den för hästar som äter mest grovfoder. Minns inte vad den heter exakt. Pratade med en säljare från Krafft som var på lantmännen förra vinterno hon tyckte att jag skulle ha den o komplettera med vitaminer i slutet på vintern då de flesta vitaminer gått ur häst o hö från sommaren. Den lilla dunken var asdyr såklart.

Ja du, köper pellets i grön säck o det är den för hästar som äter mest grovfoder. Minns inte vad den heter exakt. Pratade med en säljare från Krafft som var på lantmännen förra vinterno hon tyckte att jag skulle ha den o komplettera med vitaminer i slutet på vintern då de flesta vitaminer gått ur häst o hö från sommaren. Den lilla dunken var asdyr såklart.

Okej, då är det säkert miner grön. den tänker jag också köra på! den blir det bäst värden med.

Hur pass viktigt är det att kvoten ligger över 6? Ger jag 7kg hö, 0.5kg krafft protein samt 45g miner grön så ligger kvoten på 5.5

Men är kanske bättre med denna ändå pga mer hö att tugga på och mindre av krafft protein? :)

Kvoten 6 är räknat på idealhästen. Ofta behöver hästarna det eller högre, men det gäller INTE alla individer. Vi har en islänning som funkar bäst på 5,5 annars kissar han som bara den.

Med tanke på att din häst högst troligt haft brist på proteiner under hösten, så kan du börja med att ge hö, lucern och krafft protein så att det blir rimligt. Kom bara i håg att nya fodersorter behöver vänjas in långsamt!! (Du kan inte dunka på allt protein på en gång, då blir det inte bra och hästen kan bli rejält sjuk).

Kvoten 6 är räknat på idealhästen. Ofta behöver hästarna det eller högre, men det gäller INTE alla individer. Vi har en islänning som funkar bäst på 5,5 annars kissar han som bara den.

Med tanke på att din häst högst troligt haft brist på proteiner under hösten, så kan du börja med att ge hö, lucern och krafft protein så att det blir rimligt. Kom bara i håg att nya fodersorter behöver vänjas in långsamt!! (Du kan inte dunka på allt protein på en gång, då blir det inte bra och hästen kan bli rejält sjuk).

han får ju lucern nu, men räknar jag in det i foderstaten så blir MJ för högt hur jag än gör känns det som.

Självklart vänjer jag in långsamt, har inte brottom med sånt alls.

nu har jag fått foderstaten ifrån kraffat (en sådan ingick ju i höanalysen) och det dom rekomenderar som foderstat till Gauti är:

5.5 kg hö
2 kg lucern hackat strå
50 g krafft miner vit pellets
20 g salt

kvoten blir under 6 med denna foderstat. och tycker att kvoten mellan ca/p blir något hög också?

vilken tror ni mest på? min foderstat eller den som krafft räknat ut?

Det känns som att din är bättre, mer att tugga på och bättre kvot. Det blir kanske sämre för krafft som inte får sälja lika mycket;)
Men Kristall har iallafall musklat sig fint efter att han började få lucern-hack, så har du kvar kan du ju lika gärna lägga till en näve med det övriga. Kom ihåg b-vitamin också, iallafall när pälsfällningen börjar. Det dröjer väl lite för er däruppe. Men på B*rjes har de prisvärda b-vitaminer tycker jag.

Det känns som att din är bättre, mer att tugga på och bättre kvot. Det blir kanske sämre för krafft som inte får sälja lika mycket;)
Men Kristall har iallafall musklat sig fint efter att han började få lucern-hack, så har du kvar kan du ju lika gärna lägga till en näve med det övriga. Kom ihåg b-vitamin också, iallafall när pälsfällningen börjar. Det dröjer väl lite för er däruppe. Men på B*rjes har de prisvärda b-vitaminer tycker jag.

Jo, jag tycker det jag också. Kvoten är bättre och Gauti gillade inte hackat strå sist jag provade, så är väl ingen idé att hålla på att lirka med det då.
Han får ju lucern pellets nu och har kvar av den.

B-vitamin glömmer jag inte :) det får han varje år vid pälssättning & fällning.

Har nu fått svar på min analys, hade en kvot på 7.3, men för att beräkna foderstaten ska man visst ha koll på vikten också - hur gick du till väga där?

Har nu fått svar på min analys, hade en kvot på 7.3, men för att beräkna foderstaten ska man visst ha koll på vikten också - hur gick du till väga där?

Jag köpte ett viktband. Där ser man på ett ungefär vad hästen väger. Så får man en ungefärlig vikt iaf, Gauti är ju aldrig vägd. Men med viktbandet och uppskattat ifrån en ridlärare som jag ridit lite för så kom vi fram till en vikt.

Vad låg ditt MJ och Smrp på?

Jag ska köra på min foderstat nu. Mailade krafft killen och han tyckte min skulle passa bra också.

Så här såg värdena ut:

Ts 84
Smbr 53
Mj 7,2

det fördjävliga i kråksången är att min hö-kille verkar ha gått under jorden:mad: Har inte kunnat nå hans telefon öht på tre dagar så måste jag ta sista vändan hö från någon annan blir jag heligt arg eftersom jag har för ca tre veckor kvar o fakturan var på över 900kr. Argh!!!
Men å andra sidan - får jag fatt i honom kan jag vara glad över värderna.

Så här såg värdena ut:

Ts 84
Smbr 53
Mj 7,2

det fördjävliga i kråksången är att min hö-kille verkar ha gått under jorden:mad: Har inte kunnat nå hans telefon öht på tre dagar så måste jag ta sista vändan hö från någon annan blir jag heligt arg eftersom jag har för ca tre veckor kvar o fakturan var på över 900kr. Argh!!!
Men å andra sidan - får jag fatt i honom kan jag vara glad över värderna.

Ja, okej.Det var ju inte dåligt med protein som i mtit hö i alla fall :D Din kvot blir lite hög istället, men jag tror att det är lättare att fixa till.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
717
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka