Höftproblem

C

Clintan

Undrar om det är någon här som haft höftproblem på sin häst. Jag har ett halvblod som får kotledinflammation gång på gång. Direkt han kommer i kondition så blir han halt. :(
Han blir alltid halt på h bak, samt något annat ben, vilket varierar, dock är han alltid minst halt på h bak och det blir alltid bra först. Han har precis blivit friskförklarad efter ännu en kotledsbehandling, men ska åka dit igen direkt han är i kondition för att de skulle försöka kolla var det börjar. Pratade lite med min distrikt veterinär (ej behandlande veterinär) och hon hade sett något liknande och den hästen hade ett höftledsfel (typ som hundar har). Är det någon här som har eller haft en häst som har haft problem med höften, antingen medfött fel eller förslitning i höften. Hur yttrade detta sig och hur såg prognosen ut?
 
Jag har sett en häst med vad man kan kalla för pålagring i höften, detta torde varit ett medfött fel som hästen levat med länge. Riktiga skador dök inte upp förrän efter många många år, men symtomerna fanns långt innan dess fast ingen kunde tolka dom.

Denna häst hade en mycket udda gångstil med bakbenen, hästen röntgades gång på gång utan UA. Man sökte sig högre och högre upp, för att till slut skicka hästen på scint röntgen, och det var här som flet upptäcktes. Hästen lever fortfarande, vad som skall göras vidare har jag dock inte hört något om.

I erat fall tycker jag att ni skall prova en ryggbehandling, man har kunnat realtera upprepade kotledsinflammationer till ryggproblem. I så stor omfattning som hela 72 %, kotledsinflammation är oftast en sekundär skada dvs orsaken finns någon annanstans.
 
Håller på att rida till ett sto som hade problem med höften. Hon gick inte att rida för att hon var "knäpp" och när jag träffade henne så var vänster kotled svullen, den hade tydligen "alltid" varit så. Tog hit en equiterapeut som sa att allt satt i rygg och höft, och att hon avlastade sitt dåliga bakben genom att lägga vikten på motsatt sidas framben, därav svullnaden. Efter lite laserbehandlig är hon en helt annan häst, alltid glad och ridningen går framåt! :)
Så jag gissar på att du är i en liknande situation med din häst! Rekommenderar verkligen att du kontaktar en duktig equiterapeut!
 
Han behandlades i ryggen vid senaste behandlingen, glömde skriva det. Veterinären ansåg att det endast rörde sig om en mindre inflammation och sa precis som du skriver att rygg och kotleder ofta hänger ihop, men han trodde inte att ryggen var problemet med min häst då han hade ovanligt fin rygg. Min häst skruvar ganska mycket med sitt högra bakben i skritt, dock ej i trav. Han är röntagad i alla fyra ua.
 
Min häst skruvar ganska mycket med sitt högra bakben i skritt, dock ej i trav. Han är röntagad i alla fyra ua.

En häst som skruvar sitt ena bakben har ofta en vridning i länden, om än så liten så kan den skapa problem. Behöver inte synas på röntgen. Detta medför ibland problem med traven som kan bli störd.
 
I så stor omfattning som hela 72 %, kotledsinflammation är oftast en sekundär skada dvs orsaken finns någon annanstans.

Intressant! Detta är något som vi som jobbar med hästar vetat länge. Jag är bara förvånad att siffran inte är högre! Det exakta talet 72% antyder att det kommer från någon typ av undersökning, stämmer det? I så fall, var kan man läsa den?
 
Man gjorde denna undersökning på Ultuna, men statistiskt sätt räknas detta matrial inte då antalet hästar endast var 700 st. För en godkänd statestik krävs minst 1000 objekt, och det man använde sig av här var patienter som upprepade gånger sökt för just kotledsinflammation.

Man lät hästarna få en ryggbehandling, och efter detta hade alltså 72% av hästarna inga fler problem. Nu kan det ju faktiskt vara så att siffran tom kan vara högre, därför att alla hästar blir inte fria från sina besvär bara genom en behandling.
 
Intressant det du skriver, har inte tänkt på det. Känner du eller någon annan till någon häst som haft detta problem pga skruvning. Skulle gärna vilja höra ev behandling och hur prognosen sett ut för dessa hästar. Tycker själv att han fungerar bra i traven, han har en mycket bra trav och är väldigt taktmässig, däremot galoppen kan jag tycka att jag har lite besvär på volter framförallt i v varv. Han har ibland haft en ömhet i ryggen ca 10 cm bakom sadelläget och ca 5-10 cm nedanför ryggraden på bägge sidor (i musklerna), men mest på h sidan, det har blivit lite bättre med massage, men inte helt. Kan tillägga att min häst är 9 år och hältorna återkommer oftare nu än innan.
 
Jag har ofta sett detta problem, på både höger och vänster bak men mest på höger, därför kan jag sätta det i samband med just vad det ger för problem, och vart det egentligen sitter, (Orsaken) nämligen i länden. Nu säger jag ju inte att det ÄR just så med din, men man kan ju kolla upp det...

10 cm. bakom sadeln borde väl vara länden, så det kanske inte är helt dumt att gissa på något där.

Det är i sådana lägen som man önskar man hade hästen framför sig i precis denna stund :) för att kunna peka och visa och kolla.

Vad jag också skulle vilja kolla på det benet är rörligheten i både knä och has, då den brukar bli lite inskränkt jämfört med det andra bak.

Kan du lyfta båda bakbenen lika högt upp utan att provocera?

Hur är det fram med ställning/böjning?
 
Intressant! Mitt fullblodssto skruvar sitt vänstra bakben ganska mkt och är lite mindre musklad på vänstersidan inte jättemkt skillnad men den finns.

Hon är lättare att ställa till höger MEN det vänstra bakbenet vill gärna falla ut i höger varv.

Skulle det vara något problem i länden skulle det i såfall kunna vara på höger sidan där hon har haft en ganska stor muskelknuta som är borta nu eller menar du att problemet skulle sitta på vänstra sidan av länden eller mitt på länden :confused:
 
Han är ofta lite sur när man lyfter h bak en lite längre stund t ex vid skoning. Hela det det h bakbenet är lite krokigt, hasen pekar lite ut åt sidan och hoven kommer lite närmare den andra bakhoven, hoppas du förstår vad jag menar. Han var sned när han föddes och skoddes redan som föl för att "rätta upp sig" vilket också lyckats mycket bra. Han är alltid lite mindre musklad över korset på h sida, och behandlande veterinär tyckte att han var lite musklad på hela h sida, men trodde han fått det pga hältan. När jag köpte honom frågade jag veterinären som besiktigade honom om han trodde detta ben skulle vålla honom besvär i framtiden, men han trodde inte det skulle påverka framtida prestationer, men kunde naturligtvis inte garantera det. Jag tror dock att detta kanske är ett problem. Hästen är skodd med ringskor på bägge bak, då han pga skruvningen sliter mycker på utsidan av hoven. Kan tillägga att svansen ofta hänger över lite på v sida vid ridning, tycker dock att den blivit lite mindre sned sedan han fick massage och att vi tränat mycket i backar med honom.
 
*räcker upp handen* Min pålla är sån :). Dock MKT bättre nu än vad hon var från början (behöver beh. igen, det kom dock lite andra skavanker imellan som fick prioriteras..:crazy:). Allt det du skrivit har stämt in exakt på min lilla häst...
 
För att jag inte ska missa något så överlåter jag det förklarandet till C_L...det är hon som fixar pållan ;)
Ska tilläggas att Favina även har spatt (nästan utläkt), vilket gör att bakbenen är lite extra knasiga...:angel:
 
En vridning i länden ger en muskelspänning på motsatta sidan, mer eller mindre beroende på hur stor vridning och hur pass spänd muskulaturen runtomkring ger.

Man ser det inte uppe på tornutskotten precis, man ser om man står bakom/över hästen att länden svänger och inte går spikrakt bak. Detta kräver att hästen står paralellt med bakbenen.

Dit tornutskotten svänger blir det automatiskt en högre muskelspänning, alltså sidan av där tornutskotten egentligen ska löpa.

Förstod du något av den klyddiga förklaringen? :crazy:
 
I och med han är född med det så kommer man till ett annat läge, det finns alltid små saker att göra men man får ta mer hänsyn. Det man kan göra är att eftersom han är UA på benen, kolla rörligheten som jag skrev, och se var inskränktheten sitter, se var man kan kompensera, stärka honom, bygga honom för att underlätta, kanske öppna låsningar, rekommendera massage, särskilt träningsupplägg etc..

helt enkelt sjukgymnastik anpassat för just honom.

Om han som du säger kompenserar md hasen så har han förmodligen mkt stort tryck i knäet på samma ben, där kan sitta en rejäl låsning, men som sagt, man kan spekulera vilt såhär över nätet..

Har han inga problem fram med ställning, böjning, mun?
Sådant brukar komma sekundärt.

Som jag utläser din beskrivning har han en stor kompenastion på Vänster sida, där han även försöker hålla mer % balans pga: svansens placering. Detta gör att han blir mindre musklad på höger sida, men tyvärr samtidigt sliter mer på vänster.
 
Vinafina som är en dam i sina bästa år behandlas mkt försiktigt. Hon har ett klassiskt avlastningssyndrom som gör att hon går runt med en spänd överlinje och Jenny måste jobba extra hårt för att bygga muskler mitt uppe på ryggen.

Det blir mkt tömkörning och långa skrittrundor samt massage, akupunktur och regelbundna genomgångar av hela hästen.

Vina är dessutom predisponerad för högersidig bäckenrotation pga: sin sneda ryttare vilket inte gör saken lättare.
Jag behandlar OA leden på henne, kollar så att tungan ligger rätt och inte ligger snett och spänner, jag kollar så att bäckenet behåller sin korrekta placering, kollar länden då hon lätt får en liten vridning mellan L3.4. Pga bakbenen.Samt så kollar och mjukar jag upp henne i halskotpelaren då hon verkar ha haft problem alltid mellan C3,4,5, på höger sida.

Det är väl i stora drag vad vi pysslar med på henne, ca: varannan månad. Önskar jag hade dem närmre så jag kunde kolla henne varje månad, vilket egentligen skulle vara det ultimata.

Tilläggas bör att jenny sliter som en varg med pållan och att hon är i mkt gott skick fö. Det jag jobbar med på henne är gammalt som suttit länge.
 
Jo jag förstod :) Då kan det stämma att det lättare blir knutor på högersidan när vänsterbak vrider sig. Hon ser oxå lite annorlunda ut på höger sidan vid länden än på vänstersidan.
Kan man göra något åt det?? Som det är nu får hon akupunktur och elmassage med plattor.

Du har aldrig vägarna förbi Kungsbacka :angel: Jag vet att du varit i vårat stall för något år sedan ungefär :)
 
Å! har jag varit i ditt stall.. :) Se där, så lite man egentligen vet.

Jag kan ju bara säga att Kungsbacka är ju bara så rätt håll för mig just nu, min :love: bor på det hållet så jag behöver inte tvingas så många ggr för att åka upp..... ;)

Vi kan väl ta det på pm!
 
Titta där! Det är ju min lilla häst :D :D

Vina är dessutom predisponerad för högersidig bäckenrotation pga: sin sneda ryttare vilket inte gör saken lättare.
Lugn och fin, det ska ju fixas till nu...*hick*...men så har jag ju även lagt undan sadeln (jäkla häst till att växa - bredare än en ladugårdsvägg!!!!!!! :mad:) för en lång tid framöver ;)

Ska alldeles strax ner till vinafina och se resultatet av gårdagens akupunktur...och så ska hon få tänderna raspade. Mmm, hon blir säkert jätteglad... :p :angel:

Åh, det är faktiskt kul och läsa att andra ser att hon mår bra (blir ju lätt lite :crazy: hemmablind...), blir faktiskt lite stolt över att allt arbete jag lägger ner faktiskt syns och märks... :o :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: Murray
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp