Hög Ca/P-kvot / fodermedel med högt fosforinnehåll

boccia

Trådstartare
Fick analysen på "mitt" hö idag. Lyckas inte riktigt få till något bra av det hela. Hyffsade värden egentligen (lite lågt energi), bortsett från Ca/P-kvoten som ligger på hela 2,9

TS: 87,2
RP: 74
SMBrp: 42,5
Ca: 4,5
P: 1,6
Mg: 1,2

En SMBrp/MJ-kvot på 5,9
Ca/P-kvot på 2,9

Hur jag än räknar så kommer ju Ca-värdet skena långt över önsvärt
Vad finns det för foder med högt fosforinnehåll och lågt kalcium (helst helt utan kalcium)? Kanske ska tillägga att hästen inte kan äta havre heller (men är beredd att testa honom på det ifall det är enda utvägen att få balans)

Det bästa jag lyckats få till i foderstatsvärden är (riktvärden för hästen inom parentes):
MJ: 70,3 (75)
SMBrp: 451,6 (450)
Ca: 43,3 (30)
P: 19,8 (22,5)
Mg: 14,66 (11,5)

Energin räknar jag med att i nödfall höja upp mha olja
 
Sv: Hög Ca/P-kvot / fodermedel med högt fosforinnehåll

man har gjort försök med utfodring med Ca/P-kvoter upp till 5 utan att det visat några negativa effekter, förutsatt att fosforbehovet är täckt.
 
Sv: Hög Ca/P-kvot / fodermedel med högt fosforinnehåll

Så, mao så räcker det att jag ser till att få upp fosforvärdet tillräckligt högt, och så kan jag strunta i att Ca-värdet är mkt över riktvärdet? Isf så borde det ju gå att ordna mha Kraffts vita mineraler... :)

Visste inte att man kunde ha SÅ höga kvoter utan negativ effekt.

Edit: Har nu lyckats få till en Ca/P-kvot på 1,97, men... är det okej med ett Mg-värde som ligger på 145% av riktvärdet? (ligger på 16,65, riktvärdet 11,5)
 
Senast ändrad:
Sv: Hög Ca/P-kvot / fodermedel med högt fosforinnehåll

Om det bara är fosforn som fattas , köp fosforbalans.
 
Sv: Hög Ca/P-kvot / fodermedel med högt fosforinnehåll

Överskott av calcium som kommer från grovfoder anses ofarligt. Behöver du bara mer fosfor kan du använda fosforbalans som någon redan skrivit.

Det finns fler minaralfoder som har låg kvot än Krafft Miner Vit, titta bland komineraler också tex Kvarnbyfoders Pellvimin 0,8, den innehåller mer fosfor per kg än Miner Vit och är billigare än Miner Vit. Edel kommer också med ett mineralfoder med låg kvot, vet inte om det är ute på marknaden ännu!
 
Sv: Hög Ca/P-kvot / fodermedel med högt fosforinnehåll

Edit: Har nu lyckats få till en Ca/P-kvot på 1,97, men... är det okej med ett Mg-värde som ligger på 145% av riktvärdet? (ligger på 16,65, riktvärdet 11,5)


Det är absolut inget problem att ge mer magnesium än minimibehovet. Du har för lite magnesium i ditt hö. Ca/Mg-kvoten bör ligga i intervallet 2 – 3 och du har kvoten 3,75. Jag skulle ge ett magnesiumtillskott så att kvoten blir närmare 2.
 
Sv: Hög Ca/P-kvot / fodermedel med högt fosforinnehåll

Svarar alla:

Har nu mha hö, hippo cool, betfor, kli, vita mineraler samt fosforbalans fått till en foderstat där jag är riktigt nöjd. Prickar värdena så bra det går, förutom att Ca och Mg hamnar något högt (Ca hamnar på 44,06 mot önskade 30, och Mg hamnar på 14,83 mot önskade 11,5) Foderstaten får en total Ca/P-kvot på 1,95, resp Ca/Mg-kvot på 2,97, vilket väl får anses vara helt inom godkända värden. :)

Nu gäller det bara att jag hittar någon ÅF av fosforbalans i närheten, men det borde ju gå att om inte annat be dem att plocka hem eftersom de har andra produkter ur det sortimentet.

Ska kolla lite på Pellvimin 0,8 också, ifall jag kanske ska byta ut de vita mineralerna mot det. Hittade inga värden på det på nätet, och iom att jag bara kommer behöva ge 25g mineraler/dag så känns inte prisbesparingen så jätteviktig heller (handlar ju inte om några stora summor totalt)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 854
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Har inte riktigt behövt ta ställning till hög Ca/P-kvot innan. Utan några mineraler alls ligger hästen (pga högt Ca/lågt P i...
Svar
0
· Visningar
591
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp