Högklackat

aida

Trådstartare
Jag behöver hjälp.
För det första, jag kan ungefär ingenting om mode, stil och allra minst om "glitter och glamour" - som är temat på en jubileumsfest med jobbet om 1,5 vecka.

Nu har jag i alla fall lyckats hitta en klänning som jag gillar, en svart ganska kort som i mina ögon är fullt tillräckligt glamourös. Den beställde jag via nätet på vinst och förlust, tillsammans med ett par höööögklackade skor. Klänningen sitter helt okej och den är jag nöjd med. Skorna är snygga som attans och gör underverk med mina ben och de dryga 155cm som jag i vanliga fall ståtar med.

Problem nr 1.
De är i storlek 36 (den minsta som fanns) och de glappar, ordentligt!
Jag har klistrat en sån där "kudde" i hälen, men den hjälper inte. Jag har även testat med lite bomull fram i tån, men inte heller det hjälper nämnvärt. :arghh:

Problem nr 2 (Om jag får skorna att inte glappa).
Hur går jag utan att bryta ett ben? :cautious:
Jag behöver ta mig från en taxi utifrån gatan, glida in i lokalen med en snygg entré och dimpa ner på en barstol. Där kan jag sitta och smutta på en drink och glänsa, jag gillar ändå inte att dansa.
Visserligen så finns det kanske en eller annan snygg läkare på plats som kan spjäla eventuella benbrott :sneaky: men jag tror ändå att jag föredrar att komma hem hel och i en bit igen. ;)

...nämnde jag att klackarna är 11,5 cm höga (2cm platå framtill) och att jag i vanliga fall lunkar runt i träningsskor?

Undrar i mitt stilla sinne vad jag har gett mig in på :meh:
 
Sv: Högklackat

Skorna tar du med i en påse. Det finns ingen anledning att du tar på dig dem innan du har anlänt till festen.

När skorna väl är på: Rak rygg och sträck ut/skjut fram höften så att du inte blir som en fällkniv eller går med böjda ben. Våga gå, är nog mitt bästa tips.

Experttipset:http://www.youtube.com/watch?v=79WwmHNMbfc
 
Sv: Högklackat

Köper ett par nya skor som sitter bra och gärna med kilklack, då får du garanterat roligt! :)
 
Sv: Högklackat

Tack! Skorna på så kort tid som möjligt, påse antecknas ;)

Ska studera filmen noggrant och ha gångträning här hemma!
Några tips på glappet? Annars är det nog inte möjligt.
 
Sv: Högklackat

Haha, ja roligast har jag nog i mina vanliga gympaskor eller möjligtvis ballerina;) men tänkte ge det hela en chans.

Får jag inte dessa att funka så får jag förstås köpa ett par andra. Men de är ju så snygga!
 
Sv: Högklackat

Haha, ja roligast har jag nog i mina vanliga gympaskor eller möjligtvis ballerina;) men tänkte ge det hela en chans.

Får jag inte dessa att funka så får jag förstås köpa ett par andra. Men de är ju så snygga!


Klart du skall ha höga klackar! Det var inte det jag menade, det var mer passformen jag menade! Obekväma skor kan förstöra vilken kväll som helst och en stel och sur människa som måste koncentrera sig på tex skorna är ingen glammig människa! ;)
Men ett bra tips är att du skall sträcka på dig och våga lägga tyngd på klacken! Gå ABSOLUT INTE med tån först utan "stövla på lite" så att du känner att du kan lita på dina skor! (Hemma alltså när du tränar, inte på stan, då är det ju snyggast att gå lite elegantare) :)

Glappet har jag inget bra tips till tyvärr, passform är A & O när det kommer till skor! :)
 
Sv: Högklackat

Hehe, stövla på i högklackat.. du inser att jag kommer trilla och bryta benen innan jag ens kommer iväg till den där festen :eek: ;)

Ska försöka tänka på det!

Min kollega tyckte att jag var lite allmänt bitter och negativ över allt möjligt igår natt.. undra vad han tycker om jag bestämmer mig för att "gångträna" på jobbet inatt :sneaky: :D
 
Sv: Högklackat

Om modellen tillåter, lägg i en sula.
Tips för att gå/stå i klackar: raka knän! (Jaja, ok, förutom när du måste böja dem förstås)
 
Sv: Högklackat

Hur vet jag om modellen tillåter?
Jag vet nog inte ens vad det heter... pumps? kanske?
 
Sv: Högklackat

Köper ett par nya skor som sitter bra och gärna med kilklack, då får du garanterat roligt! :)
Håller SÅ med!

För stora skor är ett helvete och höga skor utan kil eller ordentlig platå är skitsvårt att ha roligt i om man är ovan.
 
Sv: Högklackat

Sandaletter eller andra skor med öppna delar funkar inte så bra med sula, men pumps borde gå. Prova :)
 
Sv: Högklackat

Okej, jag ska detta i baktanke. Nya skor fixas om jag inte känner mig bekväm i dessa om ett par dagar (som om att det skulle hända, med vilka skor med klackar som helst).

Men kilklack är lättast alltså? Hur glammigt är det?
Inte så snyggt tycker den icke modemedvetna jag...


Lyckades få till en suddig bild på skorna, klacken är åt det rejälare hållet, sitter de bara kvar så känns de rätt så stabila.
bild_zpsf3e48f92.jpg


Efter en del googlande så verkar det finnas nån typ av sula att lägga bara i främre delen av skon. Skulle det kunna fungera tro?
 
Sv: Högklackat

Klart du skall ha höga klackar! Det var inte det jag menade, det var mer passformen jag menade! Obekväma skor kan förstöra vilken kväll som helst och en stel och sur människa som måste koncentrera sig på tex skorna är ingen glammig människa! ;)
Men ett bra tips är att du skall sträcka på dig och våga lägga tyngd på klacken! Gå ABSOLUT INTE med tån först utan "stövla på lite" så att du känner att du kan lita på dina skor! (Hemma alltså när du tränar, inte på stan, då är det ju snyggast att gå lite elegantare) :)

Glappet har jag inget bra tips till tyvärr, passform är A & O när det kommer till skor! :)

sträck på ryggen är bra, men stövla på är inte bra. Är du ovan vid klackar så får du inte ha bråttom. Då hamnar nu i backhopparpositionen, som möjligen går hem i holmenkollen men ingen annanstans. Tänk cat walk.

I övrigt vad det gäller passform och bekvämlighet, så är det samma sak som med BH och burka. Din omgivning har har normer, men du bestämmer själv.
 
Sv: Högklackat

Jag menade stövla på hemma som i att man vågar ta i o luta sig på klacken eller vad man ska säga! :)
 
Sv: Högklackat

Jag menade stövla på hemma som i att man vågar ta i o luta sig på klacken eller vad man ska säga! :)

Jo jag gissade det, men ville förtydliga. Luta sig på kan kanske missförstås som luta sig över, när det snarast är så att, klacken först, sen genom benet, upp genom kroppen.....
 
Sv: Högklackat

Du kan ha vanlig sula också, sålänge skon fortfarande sitter bra och inte för långt ner på hälen (har ett stadigt tag om hälen).

Söta skor :)
 
Sv: Högklackat

Det finns ett oslagbart tips när det gäller att gå i högklackat:

Gå till en skoaffär och PROVA skor så att du vet att de är sköna och passar perfekt! Det är så gott som helt omöjligt att gå bra i högklackade skor som inte sitter perfekt, ta sig fram kan man göra men inte snyggt...

Mitt råd är alltså att byta skor om du vill se elegant ut. Att stappla fram i för stora skor med sulor både här och där ser bara fånigt ut.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 792
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp