Bukefalos 28 år!

Högutbildade

Status
Stängd för vidare inlägg.
Borde inte snarare din SO kallas geologisken? Eftersom hen inte är geolog, liksom doktorinnan, överstinnan osv inte var doktor, överste utan gift med en sådan. Vad kallas personen som är gift eller sammanbor med en chaufför? Chaufföriskan? Chaufförisken?
Träffade en bekant på tåget en gång. Hon presenterade sig för sitt resesällskap och vi hade en jättetrevlig resa.

Sällskapet beräattade att hon glatt bejakat makens nyliga utnämning till prost med
-hurra jag har alltid drömt om att få kallas änkeprostinna
Maken hade inte blivit lika lycklig.....
 
Det gör jag hela tiden... Detektös, chauffös. Men du har rätt i vad du säger, fast i dessa tidevarv när man blir "niad" på "donken", vem indigneras då att vara ingenjörksa… Men jag kan börja kalla hen för ingenjös, om det stillar blodet å vissa
Har du använt ord felaktigt under en längre tid torde det vara särskilt positivt för din egen del att du tillslut lär dig den verkliga innebörden av dem, men vill du framstå som okunnig kan du givetvis fortsätta som vanligt.

("Ingenjös" är för övrigt ett adjektiv som enligt SAOB har betydelsen "uppfinningsrik, fyndig", något du möjligen försökte vara här för att sedan falla på målsnöret eller kanske någon kilometer innan. Risken med att använda ordet på det felaktiga vis du föreslår är att det antingen tas som en ålderdomlig komplimang eller avslöjar att du inte riktigt vet vad du talar om.)
Jag är själv akademiker.
Jaha. Det förklarar allt.
 
("Ingenjös" är för övrigt ett adjektiv som enligt SAOB har betydelsen "uppfinningsrik, fyndig", något du möjligen försökte vara här för att sedan falla på målsnöret eller kanske någon kilometer innan. Risken med att använda ordet på det felaktiga vis du föreslår är att det antingen tas som en ålderdomlig komplimang eller avslöjar att du inte riktigt vet vad du talar om.)
Ordet anges dessutom som "numera föga brukat" när bandet trycktes 1933.
Idag kan det nog anses vara utdött sedan länge.
 
Träffade en bekant på tåget en gång. Hon presenterade sig för sitt resesällskap och vi hade en jättetrevlig resa.

Sällskapet beräattade att hon glatt bejakat makens nyliga utnämning till prost med
-hurra jag har alltid drömt om att få kallas änkeprostinna
Maken hade inte blivit lika lycklig.....
Så hon kallades inte för prostatan, då, det gjorde dem med prästens fru hemmavid...
 
Borde inte snarare din SO kallas geologisken? Eftersom hen inte är geolog, liksom doktorinnan, överstinnan osv inte var doktor, överste utan gift med en sådan. Vad kallas personen som är gift eller sammanbor med en chaufför? Chaufföriskan? Chaufförisken?

Vissa yrken ger helt fel bild om man omkönar dem.

Arbetsförmedlerska = kopplerska
Sjökvinna = en mogen sjöjungfru
Bondinna = dominatrix
 
Mig veterligen skrivs det arkeologiska på svenska o med utanlåtenhet kanske det avses underlåtenhet? Inte så lätt att hänga med när folk använder icke existerande terminologi.
Det är nog bara sverigedemokrater som tar illa vid sig om ngn bryter på utrikiska, ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp