Höjda tävlingspriser: ”Kan välja mellan en vecka i Spanien eller en helg på meeting”

Enligt Svenska ridsportförbundet har tävlingsdeltagandet gått tillbaka till det normala. Men höjda priser oroar tävlingsledaren Christina Stendahl, som ser en nedåtgående riktning på startanmälningar. Hon är också själv amatörryttare och förstår att det börjar kännas för dyrt att åka på tävling.
 
Nej det är ju hästägarna som betalar startavgiften så klart tävlingsryttarna inte reagerar så mkt på det. De som har sina hästar ute hos ryttare även under lågkonjunktur har oftast en stark ekonomi också. Här i Skåne är det ofta närliggande klubbar har fått godkänt att ha tävling samma dagar. Jättestörigt och det blir mkt mindre starter på tävlingarna per dag. Hade varit bättre om det var 1-2 helger i mellan iaf. Ibland har man som jag både yngre och äldre hästar men samma ryttare och det är inte alltid det är lika bra för de unga på samma tävling som de äldre.
 
Nej det är ju hästägarna som betalar startavgiften så klart tävlingsryttarna inte reagerar så mkt på det. De som har sina hästar ute hos ryttare även under lågkonjunktur har oftast en stark ekonomi också. Här i Skåne är det ofta närliggande klubbar har fått godkänt att ha tävling samma dagar. Jättestörigt och det blir mkt mindre starter på tävlingarna per dag. Hade varit bättre om det var 1-2 helger i mellan iaf. Ibland har man som jag både yngre och äldre hästar men samma ryttare och det är inte alltid det är lika bra för de unga på samma tävling som de äldre.
I väldigt många fall så är hästägare och ryttare samma person eller i vart fall samma familj. Visst bland eliten är det en del som blir sponsrade men det är inte normalfallet om man ser till alla tävlingar.
 
I väldigt många fall så är hästägare och ryttare samma person eller i vart fall samma familj. Visst bland eliten är det en del som blir sponsrade men det är inte normalfallet om man ser till alla tävlingar.
Jag har inte skrivit om sponsring. Jag syftar på hästägare som sätter sina hästar till utbildning/tävling hos ryttare som då såklart betalar sina hästars starter utöver den månadsvisa träningen därav det inte är något som tävlingsryttare behöver reagera på eftersom de inte betalar för kundernas hästar. Blev det tydligare?
 
Jag har inte skrivit om sponsring. Jag syftar på hästägare som sätter sina hästar till utbildning/tävling hos ryttare som då såklart betalar sina hästars starter utöver den månadsvisa träningen därav det inte är något som tävlingsryttare behöver reagera på eftersom de inte betalar för kundernas hästar. Blev det tydligare?
Fast vad är relevansen i det? Det är väl ingen som motsäger att så är fallet men det är garanterat en minoritet av svenska ryttare som tävlar kundhästar. Majoriteten startar sina egna hästar och betalar därmed startavgiften själva från sitt personliga konto.
Jag är helt övertygad om att vi kommer se en sjunkande trend bland starterna då folk ifrågasätter sitt hästägande av ekonomiska skäl och tävlingar lär bli det första man drar in på.
 
Jag har inte skrivit om sponsring. Jag syftar på hästägare som sätter sina hästar till utbildning/tävling hos ryttare som då såklart betalar sina hästars starter utöver den månadsvisa träningen därav det inte är något som tävlingsryttare behöver reagera på eftersom de inte betalar för kundernas hästar. Blev det tydligare?
Oavsett vilket så är det en liten procent av alla starter där inte ryttaren själv eller någon närstående betalar. Du skrev inte vad du talade om, ursäkta att jag missade den gruppen. För mig var poängen att de flesta betalar själv när de tävlar inte exakt vilka grupper där det handlar om andra som betalar av en eller annan anledining.
 
Tycker att jag märkt en enorm skillnad i startavgifter innan resp efter Covid.

Känns lite som att många klubbar vill ta igen ett bortfall i inkomst. De höjer avgiften, vilket leder till att färre startar, vilket leder till att de höjer priserna ännu mer, vilket ger färre starter osv.

Men även avgiften per start till förbundet har väl ökat? likaså avgiften per start i Equipe?
 
Tycker att jag märkt en enorm skillnad i startavgifter innan resp efter Covid.

Känns lite som att många klubbar vill ta igen ett bortfall i inkomst. De höjer avgiften, vilket leder till att färre startar, vilket leder till att de höjer priserna ännu mer, vilket ger färre starter osv.

Men även avgiften per start till förbundet har väl ökat? likaså avgiften per start i Equipe?
Allting blir ju dyrare. Transporter, mat etc, vilket gör att klubbarna måste ta mer betalt om de ska tjäna något på tävlingsverksamheten. Även om de flesta funkisar är ideella, så är det ju trevligt om de kan få en smörgås
 
Allting blir ju dyrare. Transporter, mat etc, vilket gör att klubbarna måste ta mer betalt om de ska tjäna något på tävlingsverksamheten. Även om de flesta funkisar är ideella, så är det ju trevligt om de kan få en smörgås
Jag skulle vilja säga att det inte bara är trevligt att få en smörgås. En klubb som inte fixar mat till funktionärerna står snart utan hjälp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp