Höjden på ridstövlar

MalanMjöl

Trådstartare
Någon som vet om höjden som är angiven på t.ex. Hööks hemsida på ridstövlarna är på den högsta delen (den svänga "bågen") eller den lägsta delen? Och hur mycket ska man räkna med att de "sjunker" när de är ingånga/inridna?

Ska eventuellt ut och starta vår första dressyrtävling den 5/12 och eftersom jag har levt på galoppbanan/ i skogen de senaste 13 åren saknar jag typ all tävlingsutrustning. Dilemmat är att jag dessutom har väldigt korta ben och har inte lust att specialbeställa stövlar som det första så frågan är om jag direkt ska satsa på stövelskaft istället.
 
Satsa på juniorstövlar istället (de är dessutom ofta billigare :up:). Höjden ska mätas från hälen till knävecket.
 
Någon som vet om höjden som är angiven på t.ex. Hööks hemsida på ridstövlarna är på den högsta delen (den svänga "bågen") eller den lägsta delen? Och hur mycket ska man räkna med att de "sjunker" när de är ingånga/inridna?

Ska eventuellt ut och starta vår första dressyrtävling den 5/12 och eftersom jag har levt på galoppbanan/ i skogen de senaste 13 åren saknar jag typ all tävlingsutrustning. Dilemmat är att jag dessutom har väldigt korta ben och har inte lust att specialbeställa stövlar som det första så frågan är om jag direkt ska satsa på stövelskaft istället.

Horze stövlar har i storlekar så som:
36
36 LW
37
37 LW
38 osv.
LW är att de är vida! har 37 LW i mina, och de är de enda som funkar för mig! Har testat bl a mountain horse, som ska vara vida, men knappast! Värt att checka in!:up:
 
Horze stövlar har i storlekar så som:
36
36 LW
37
37 LW
38 osv.
LW är att de är vida! har 37 LW i mina, och de är de enda som funkar för mig! Har testat bl a mountain horse, som ska vara vida, men knappast! Värt att checka in!:up:

Har horze i närheten här i DK med och har kollat deras hemsida, de är dock egentligen fortfarande för höga, så ska jag ha minst dubbel hälkil i…
 
Snygga och bra pris!
Lyllos dig! Jag måste alltid specialbeställa eftersom jag har 54 i höjd :meh:

54?? :eek: Herregud, om jag mäter från golv till knäveck är det ca 42 cm… :o Men ja, finns en anledning till att jag ALLTID kortar stigbyglarna om jag rider efter en annan, oansett hur korta de är. Jag är själv 165 så mina ben är inte helt proportionerliga :p
 

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa mig ett par ridstövlar och har fallit för Hööks Horse Heads läderstövlar. Kan tyvärr inte visa bild eftersom deras hemsida är...
2
Svar
33
· Visningar
5 170
Senast: Estrella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp