Höjning av bensinpris

Linn-Nora

Trådstartare
https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?
 
För mig blir det att köpa el-moppe med extra batteri så jag kan byta på vägen då ett inte räcker enkel väg, elbil har jag inte råd med och pendeln är för osäker i tid för att ta mig till jobbet med.

Min uppstart av mitt företag är bara att avsluta då jag behöver bil och släp i den verksamheten, tror ingen vill att jag åker buss med bikupor :angel:
 
https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?

Det hade inte påverkat mig så jättemycket mer än att det hade blivit väldigt dyrt att åka på semester. Förmodligen hade vi på sikt bytt till en ren elbil. Det hade blivit dyrare, men inte mycket dyrare att åka till jobbet. Jag åker bil till jobbet, 7 mil enkel väg och elen räcker 5 mil, lite kortare under vinterhalvåret. Jag kan ladda på jobbet så det är inte så mycket som bilen drar. I snitt över året så drar den 0,15 l/mil.

Hur landsbygden ska kompenseras tror jag är en jätteknepig. Vad är ens landsbygden? Var ska gränsen gå för vad som räknas? Är förekomst av kollektivtrafik en parameter eller handlar det om avstånd till arbete och service? osv. Hur man än drar gränsen kommer det bli massor av människor som hamnar i kläm pga att de inte uppfyller kraven.
 
I dagsläget är det billigare för mig att ta bilen istället för att åka buss till jobbet. Men skulle priset höjas tillräckligt utan att det blev dyrare att åka buss skulle det vara ett alternativ. Jag skulle också köpa en elcykel för sommarhalvåret. Dock skulle jag behålla bilen, då jag absolut är beroende av den. Det går till exempel inga/mycket få bussar på helgerna och jag kan inte ta mig till gymmet med buss osv.
 
https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?

Det skulle påverka mycket. Bedriver delvis skogsbruk och entreprenad utöver vanliga jobbet. Jag tror inte slutkonsumenten är villig att betala det pris som blir med en så kraftig bränsleprishöjning.

Jag har dock en elbil som har en räckvidd på ca 12 mil sommartid, ca 7-8 vintertid skulle jag tippa (varierar mycket). Långa avstånd här så det är främst en pendlarbil till och från stan och hemmet. Finns inga laddstationer inom min räckvidd. Det är kul med elbil men jag hade föredragit min gamla bil och köra på hvo. Jag kan t ex inte heller ladda bilen hemma dagtid mellan 06-22 vintertid utan att minutiöst planera annan belastande elanvändning, inga motorvärmare får vara igång och jag måste elda pannan så elpatronen inte slår igång. Vi har effektariff som kan kosta tusenlappar om man gör fel en timme... Elbilsanvändande ställer även krav på att hushållet har en bil som går på bensin/diesel eller att den kollektiva trafiken fungerar bra. Jag har t ex 12 och 30 mil till "riktiga" sjukhus med barnläkare, ÖNH-mottagning osv.

Åtgärder för landsbygden... ja jag vet inte. Jag funderar lite vad som händer med hvo? Varför det inte satsa på det.
 
Jag har inte ekonomisk möjlighet att köpa en elbil, och skulle nog behöva byta jobb. Åtminstone på sikt. Vilket för min del också skulle innebära att jag behöver byta yrke. Det finns nämligen få anställningsmöjligheter inom mitt yrke, och ärligt talat tror jag inte att jag orkar driva eget igen inom den närmsta framtiden.
Jag bor och jobbar på landsbygden. Ett alternativ skulle kunna vara att flytta till orten där jag jobbar, men av ett antal skäl känns det som ett riktigt dåligt alternativ. Rätt dåliga kommunikationer imo, dålig möjlighet till annat jobb på orten och bristen på samhällsservice i allmänhet..bortsett från att jag inte vill bo där (har gjort det).

Jag skulle nog, krasst sett, få sluta köra bil. Byta jobb och inte kunna bo såsom jag vill göra i framtiden. Frågan är om jag skulle bo på landsbygden på sikt, eller få ge upp det för att vardagen ska fungera bra i längden. Att byta jobb kan jag leva med. Livet i övrigt känns däremot inte alls vidare bra att tänka på.
(Om inte jag och min nuvarande särbo skulle lyckas lösa bilsituationen tillsammans något vänster. Mitt resonemang här bygger på hur min situation ser ut i dagsläget.)
 
https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?
Jag är helt beroende av att ha en bil och jag har inte råd att skaffa en elbil. Drivmedlet kostar som det kostar. Jag kommer att behöva köra ändå.

Eg är det inte bilen det är fel på utan just drivmedlet. Att höja priset till 50 kr skulle innebära otroligt stora problem för en stor del av befolkningen. Det är ingen framkomlig väg. Det skulle helt enkelt inte fungera. Jag hyser hopp att det kommer andra lösningar på problemet än höga drivmedelspriser.

Det man vill åt är ju den onödiga körningen och är man höginkomsttagare så spelar det inte nån större roll vad drivmedlet kostar. Man kör ändå. Det skulle drabba socioekonomisk svaga, och glesbygdsbor.
 
Jag skulle få köpa en bil med en motor med teknik som knappt finn spå marknaden idag. Elbil är inte ett alternativ av miljöskäl. Varför gå från en katastrofal teknik till en annan. Det går heller inte att dra tunga släp med dem.
Antar att det jag söker är en bränslecellsbil men de lär ju kosta skjortan under rätt lång tid så antagligen kraschar mitt liv totalt.
 
Om det scenariot skulle bli verklighet

Jag bor på landsbygden.

Det skulle bli ohållbart att pendla mina nästan 8 mil om dagen, i längden. Så det är jobbet som skulle bli påverkat i första hand.
Antagligen behövs flytt in till staden, göra sej av med hästarna, djuren. Och det är ju fler än vi 'här ute' som måste tänka den tanken...

Jobb i närheten för alla oss här finns liksom inte.
Men kanske kommer det mer jobbahemifrånjobb?
Jag antar att kollektivtrafiken kommer utökas med en rasande fart. (Obefintlig idag)

Kanske man får försöka sej på att köpa annan typ av bil, men ingen kommer ju vilja köpa våra befintliga bilar då..?

Köra släp känns vanskligt Med tex elbil och med de avstånden som finns och till hur mycket man använder maskiner osv skulle mycket andra kostnader skjuta i höjden också. Antar jag.
Bruka mark, hålla djur, och i längden då att köpa mat- allt skulle kosta mycket mera.
Ta bara en skoning av hästen, någon måste åka- antingen till hovslagaren eller till hästen. Veterinär på jour?

Barnens hobbys som kräver skjuts skulle också bli påverkat.
1,5 mil tor till fritids tills barnen kan åka skolbuss ju vad som isåfall måste prioriteras att göra med bilen. Men blir man arbetslös på kuppen så löses ju det problemet:grin:

Och som @tanten skrev ovan, de som fortfarande har råd att ha sin bil kommer fortsätta köra. Det kommer drabba de som faktiskt behöver sin bil.
 
Det skulle krångla till det rejält.
Bor på landet strax utanför ett mindre samhälle, och det är långt mellan skolor, jobb, och barnens aktiviteter.
Det finns i princip inga cykelvägar ens inne i stan och att cykla på oplogade vägar där bilister kör låångt över hastighetsgränserna är förenat med livsfara, inte något jag skulle utsätta mig eller mina barn för.
Moped är av samma anledning uteslutet.
Kollektivtrafiken är ett skämt, använder jag de turer som går kan jag inte jobba heltid.
Barnen skulle få sluta med sina aktiviteter.

Vi skulle nog få börja räkna på andra alternativ
 
Eftersom diesel är ett effektivt alternativ för en del transporter anser jag att det blir tokigt. Å andra sidan kan man subventionera tillbaka den delen av transporterna, men risken för fusk blir stor.

Om vi elektrifierar de transporter som är mest tillgängliga för elektrifiering, istället för att låta de fall där det är svårare stå som hinder - så kommer vi snabbare framåt. Det är inte ett problem om 10 procent av våra transporter sker med fossila drivmedel i exempelvis effektiva

Ett annat sätt att trycka på ytterligare är att inte släppa in bilar med fossila drivmedel i stadskärnorna där dieseln dessutom är som mest skadlig.
 
Det skulle krångla till det rejält.
Bor på landet strax utanför ett mindre samhälle, och det är långt mellan skolor, jobb, och barnens aktiviteter.
Det finns i princip inga cykelvägar ens inne i stan och att cykla på oplogade vägar där bilister kör låångt över hastighetsgränserna är förenat med livsfara, inte något jag skulle utsätta mig eller mina barn för.
Moped är av samma anledning uteslutet.
Kollektivtrafiken är ett skämt, använder jag de turer som går kan jag inte jobba heltid.
Barnen skulle få sluta med sina aktiviteter.

Vi skulle nog få börja räkna på andra alternativ

Oplogade vägar utan vägren med 70-hastighet är inte att leka med i mörkret.

Här är kollektivtrafiken obefintlig (dvs hållplatsen är långt bort) så fordon som klarar kass vinterväg skulle ändå behövas för att ta sig till hållplatsen.

Inte ens med 50 kronor litern skulle det vara särskilt gynnsamt att använda pendlarparkeringen istället för att ta bilen hela vägen, eftersom kollektivtrafik kostar mycket också (eftersom de flesta bilkostnader ändå är kvar)
 
Jag tror och hoppas inte att det kommer bli verklighet med sådana kraftiga höjningar utan att det finns adekvata alternativ till bilar med dagens vanliga drivmedel. Att bara höja priset utan vettiga alternativ kommer som det redan skrivits mest drabba de som bor utanför städerna, de som är bilberoende och de som har lägre inkomster.

För egen del så hade jag
a ) fått lägga sjukt mycket pengar på att köpa en bil med annan teknologi (om förutsättningarna finns, en elbil hade i dagsläget inte fungerat rent praktiskt med laddning osv)
b ) fått lägga typ hela lönen på drivmedelskostnader
c ) sluta med min stora hobby och livspassion som kräver bil för att transportera mig och hundarna till olika tränings/tävlingsplatser

Förhoppningsvis hade jag kunnat behålla jobbet oavsett höjning då det rent praktiskt går att utföra mitt jobb hemifrån så jag kanske bara hade behövt vara på jobbet fysiskt någon dag i veckan. Nu under pandemin när vi jobbat hemifrån mestadels så har man verkligen lagt märke till hur mycket pengar det går i bränslekostnader bara att ta sig till och från jobbet,

Om jag bara ska spåna lite snabbt;

Jag känner att man hade kunnat i framtiden arbeta ut något system i storstäder som faktiskt HAR fungerande kollektivtrafik (här där jag bor har jag ex en buss i veckan som kan ta mig in till stan jag jobbar, och ingen buss som tar mig hem från staden 😂👍) med bilförbud, bilfria zoner eller annat. Incitament för att ”stadsbor” ska slippa/inte behöva ha egen bil som ex utökad hemkörning av varor (mer arbetstillfällen) och ännu mer kollektivtrafiksalternativ, förmånliga möjligheter att hyra miljövänliga transportmedel i bilpooler eller liknande för kortare ärenden som ex handla mat(om man inte vill ha hemkörning), längre resor osv. Allt för att man inte ska behöva ha en egen bil när man bor nära ”till allt”.
 
Vad jag inte förstår är varför det ska tas så hårda tag mot ALLA bilar (ja, förutom elbilarna då...).

Varför inte chockhöja skatten för alla bilar som drar löjligt mycket bensin tex? Ytterst få av de som kör personbil behöver ha något som drar 1 liter per mil, vilket absolut inte är ovanligt. Detta trots att det finns bilar som med lätthet drar hälften av det, och det behöver inte handla om dyra, nya, fina bilar.

Varför inte titta på vad som är verkliga miljöbovar? Tex konsumtionshetsen. Höj priset på allt som är naturvidrigt tillverkat (helst genom att ge pengarna till tillverkarna, som sällan har vettiga arbetsvillkor). Förbjud extrapriser på miljövidrig mat. Gör det lättare för folk att välja miljösnälla produkter oavsett om det handlar om en jacka, ett par skor, en dator eller middagsmaten.

Gör det lättare för folk att jobba hemifrån. Nu under coronakrisen har det ju visat sig fungera ypperligt inom många brancher. Går man tillbaka till "det normala" men sedan höjer bensinpriserna för att få folk att sluta resa... Alltså, folk behöver fortfarande kunna förflytta sig då och eftersom de flesta börjar jobba samma tid ungefär så behöver alla åka samtidigt.

Det är ju knappast för skojs skull som det blir vansinniga köer överallt i Stockholm på vardagsmornarna. Det är för att folk behöver resa, och för att kollektivtrafiken är så proppfull att folk inte får plats på bussarna eller i tågvagnarna. Det är fysiskt omöjligt att pressa sig in.

Sedan skulle det behövas fler BRA cykelställ överallt. Jag har tex inte mer än 2-3km till en bra mataffär. Bussarna går så sällan och tar sådan omväg att jag inte kan handla frysvaror om jag tar bussen till affären. Jag kan inte gå den sträckan. Skulle jag köpa elcykel och cykla till affären kan jag räkna med att den blir stulen utanför eftersom det inte går att låsa fast den i något bra alls.

Likadant är det där jag bor. Cykelställen är bedrövliga. En betongklump med skåror i för ena hjulet och några få, små metallringar där det ska gå att trä igenom något lås. Grejen är bara att de ringarna är så små att det är omöjligt att få igenom någon kedja eller liknande. Och har man inte cykeln fast i något, ja då försvinner den snabbare än man hinner blinka.
 
Skulle få cykla/gå till jobbet. Vilket jag egentligen borde göra redan idag...

Det tråkiga hade varit att det inte skulle vara lika lätt att åka till mina föräldrar längre som bor cirka 45 min härifrån med bil. Går tåg och buss så jag hade fått ta något av dessa och hoppas att de inte påverkas och blir jättedyrt det med!
 
Det är ett svårt problem, till att börja med behöver vi bygga om vårt samhälle, så att man i mindre utsträckning än idag behöver bil även på landsbygden. Färre köpcentrum och fler affärer i byarna, kanske. Skolor på samma sätt, etc, etc.
Skatterabatter baserat på var man bor, kommer att leda till omfattande fusk. Folk kommer skriva sig där man får rabatt, men bo på annat håll.
En stor del av biltrafiken är sådan som faktiskt skulle kunna ersättas med cykel eller kollektivtrafik redan idag, men där bilen är det lata valet. Och då syftar jag så klart på trafik inom städer, på korta avstånd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp