Höjning av bensinpris

Och några till.
Vilka lösningar ser du på Oxelösunds energibehov?
Nedgrävd ledning blir mycket svårt då strömmen gärna smiter ut i marken vid så hög spänning. Dessutom så finns inte tillräckligt med ström i Södra Sverige.
Ett nytt koksverk är ju varken miljövänligt eller särskilt säkert. Det kan ge en stor smäll med mycket giftig gas.

Så, berätta gärna. Hur skulle du lösa det?
Ingen annan verkar ju komma framåt i frågan.
Jag har varken utbildning eller kunskap att ge ett svar på den frågan, det lämnar jag åt experter i ämnet. Det jag vet är att dessa experter kommit fram till att en kabel ovan mark är den mest driftsäkra och den lösning som med största sannolikhet kommer bli aktuell. Det som bromsar idag är att det protesteras mot dragningen av kabeln, inte att det inte finns tillräckligt med ström.
Kärnkraftverk har så vitt det kommunicerats från företaget aldrig varit aktuellt. Ett nytt koksverk har heller aldrig varit på tapeten så vart du får det ifrån vet jag inte.
Om du nu är så säker på din sak och har tillräckliga kunskaper i ämnet så tycker jag du ska kontakta ansvariga om saken.
 
Jag har varken utbildning eller kunskap att ge ett svar på den frågan, det lämnar jag åt experter i ämnet. Det jag vet är att dessa experter kommit fram till att en kabel ovan mark är den mest driftsäkra och den lösning som med största sannolikhet kommer bli aktuell. Det som bromsar idag är att det protesteras mot dragningen av kabeln, inte att det inte finns tillräckligt med ström.
Kärnkraftverk har så vitt det kommunicerats från företaget aldrig varit aktuellt. Ett nytt koksverk har heller aldrig varit på tapeten så vart du får det ifrån vet jag inte.
Om du nu är så säker på din sak och har tillräckliga kunskaper i ämnet så tycker jag du ska kontakta ansvariga om saken.
Det är en politisk fråga.
Så den hanteras från det hållet.
Jo det saknas ström i södra Sverige då ledningarna från norr inte har tillräcklig kapacitet.
https://www.expressen.se/kvallsposten/akut-elbrist-i-sodra-sverige-bildt-anklagar-miljoparitet/
 
Jag har varken utbildning eller kunskap att ge ett svar på den frågan, det lämnar jag åt experter i ämnet. Det jag vet är att dessa experter kommit fram till att en kabel ovan mark är den mest driftsäkra och den lösning som med största sannolikhet kommer bli aktuell. Det som bromsar idag är att det protesteras mot dragningen av kabeln, inte att det inte finns tillräckligt med ström.
Kärnkraftverk har så vitt det kommunicerats från företaget aldrig varit aktuellt. Ett nytt koksverk har heller aldrig varit på tapeten så vart du får det ifrån vet jag inte.
Om du nu är så säker på din sak och har tillräckliga kunskaper i ämnet så tycker jag du ska kontakta ansvariga om saken.
Litet bättre länk om problemet medelförsörjning i Söder.
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/elbristen-i-soedra-sverige-aer-en-vaeckarklocka/
 
Skicka länken till Vattenfall och SSAB istället så de blir medvetna om det problemet.
Uniper är aktörer i det Svenska kraftnätet och förhandlar naturligtvis med både Vattenfall och SSAB.
Länken var här som en upplysning om vilka problem med elförsörjningen som finns. Elbilar ser inte ut som lösningen i det läget.
När man gör el av olja.
 
De nya teknologierna inom kärnkraft är väldigt intressanta för placering på många ställen. Helt annan riskbild, inte samma storskaliga reaktorer. I storlek samma slags reaktorer man kan ta med sig på exempelvis en ubåt.
Närförläggning av kärnkraftverk utreddes ju redan för 50 år sedan och utmynnade i en rätt positiv och accepterande rapport... i det närmaste fri från riskmedvetande. :meh: Själv ser jag nog trots allt hellre ett färre antal strategiskt placerade anläggningar än en mängd mindre. Även om konsekvensen blir mindre vid problem/haveri med en mindre anläggning så vägs det upp av att sannolikheten ökar genom ökat antal anläggningar.
 
Närförläggning av kärnkraftverk utreddes ju redan för 50 år sedan och utmynnade i en rätt positiv och accepterande rapport... i det närmaste fri från riskmedvetande. :meh: Själv ser jag nog trots allt hellre ett färre antal strategiskt placerade anläggningar än en mängd mindre. Även om konsekvensen blir mindre vid problem/haveri med en mindre anläggning så vägs det upp av att sannolikheten ökar genom ökat antal anläggningar.
Oxelösund är ett bra ställe att placera ett kärnkraftverk på. I hamnen finns det mesta som man behöver. Det ligger också nära Studsvik med stor kompetens inom området.
 
https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?

Menar de bensinpris eller bränslepris? För ökar de priset på all bränsle så blir allt dyrare. Även för de som tror att de inte blir påverkade för att de inte äger någon bil. Busskorten blir dyrare då inte alla bussar är fossilfria än. Maten teleporterar sig inte in till butiken. Lastbilarna drar bränsle. Bönderna behöver bränsle till sina maskiner oavsett om det handlar om att odla grödor eller hålla djuren mätta. Tack och lov så ökar förhoppningsvis även kostnaden att importera kött så våra svenska bönder behöver förhoppningsvis inte bli utkonkurrerade av europeiska bönder mer än vad de redan blir. Samma tankebanor kan man ha inom alla andra branscher där det behövs bränsle för produktion och transport. Byggvirke kommer bli snordyrt för den som vill renovera. För givetvis måste skogsägarna och entreprenörerna höja priset för att ha råd att gallra eller avverka sin skog. Bara att tanka och starta motorsågen för den privata skogsägaren kommer att bli någon hundralapp dyrare. Sedan ska virket fraktas till ett sågverk. Även den kostnaden kommer att stjuta i höjden. Så timmerpriset kommer att bli dyrare. När timret väl ligger på timmerplanen på ett sågverk och sedan förädlas så behövs bränsle till maskinerna. Förädlingen av virket kommer att bli dyrare och när det händer höjs priset på färdigvaran. Så med höjningen av bränslepriset blir det dyrare för den som vill renovera sin lägenhet eller hus. Samma tankemönster kan man ha på alla varor som produceras för att sedan köpas av privatpersoner. Sophämtning, el och vatten blir dyrare då underhållet kommer kräva bränsle av maskiner. Att hålla huset eller lägenheten varm blir dyrare vare sig man får värmen från fjärrvärme eller el. Jag kan inte tänka mig något som inte blir dyrare då allmänt underhåll och produktion blir dyrare. Det blir en snöbollseffekt.
Troligtvis kommer lönerna att behöva höjas för annars kommer folk inte ha råd att äta eller åka på jobbet. Jag har 3 mil till mitt jobb, 25 minuter med bil eller mc, 12 timmar med buss och då får jag gå hem. Jag skulle bli tvungen att säga upp mig, sälja bilen, gå 1 mil till närmsta mataffär och enbart köpa det nödvändigaste för att inte svälta. Ekonomin att köpa en elbil finns helt enkelt inte redan nu. Varför den plötsligt skulle finnas för att de höjer bränslepriset förstår jag inte. Att kunna hålla huset varmt skulle bara vara att glömma då både gamle viktorn och motorsågen vill ha en skvätt bränsle. På vintern skulle vi bli insnöade då stora blå traktorn gärna också vill ha en skvätt bränsle. Jag är inte allmänbildad men jag har fortfarande en någorlunda kontakt med verkligheten... vilket många, särskilt inom politiken, vekar ha tappat. Det skrämmer mig som landsbygsbo.
 
Elbil skulle jag gärna redan köra om det inte hade varit så att alla tillverkare av normalstora rena elbilar, möjligen förståeligt ur marknadshänseende, hittills främst presenterat prestandamonster med extra allt (inklusive prislappen). När det kommer en prisvärd normalspecad familjestor folk-elbil blir jag elbilist.
 
Menar de bensinpris eller bränslepris? För ökar de priset på all bränsle så blir allt dyrare. Även för de som tror att de inte blir påverkade för att de inte äger någon bil. Busskorten blir dyrare då inte alla bussar är fossilfria än. Maten teleporterar sig inte in till butiken. Lastbilarna drar bränsle. Bönderna behöver bränsle till sina maskiner oavsett om det handlar om att odla grödor eller hålla djuren mätta. Tack och lov så ökar förhoppningsvis även kostnaden att importera kött så våra svenska bönder behöver förhoppningsvis inte bli utkonkurrerade av europeiska bönder mer än vad de redan blir. Samma tankebanor kan man ha inom alla andra branscher där det behövs bränsle för produktion och transport. Byggvirke kommer bli snordyrt för den som vill renovera. För givetvis måste skogsägarna och entreprenörerna höja priset för att ha råd att gallra eller avverka sin skog. Bara att tanka och starta motorsågen för den privata skogsägaren kommer att bli någon hundralapp dyrare. Sedan ska virket fraktas till ett sågverk. Även den kostnaden kommer att stjuta i höjden. Så timmerpriset kommer att bli dyrare. När timret väl ligger på timmerplanen på ett sågverk och sedan förädlas så behövs bränsle till maskinerna. Förädlingen av virket kommer att bli dyrare och när det händer höjs priset på färdigvaran. Så med höjningen av bränslepriset blir det dyrare för den som vill renovera sin lägenhet eller hus. Samma tankemönster kan man ha på alla varor som produceras för att sedan köpas av privatpersoner. Sophämtning, el och vatten blir dyrare då underhållet kommer kräva bränsle av maskiner. Att hålla huset eller lägenheten varm blir dyrare vare sig man får värmen från fjärrvärme eller el. Jag kan inte tänka mig något som inte blir dyrare då allmänt underhåll och produktion blir dyrare. Det blir en snöbollseffekt.
Troligtvis kommer lönerna att behöva höjas för annars kommer folk inte ha råd att äta eller åka på jobbet. Jag har 3 mil till mitt jobb, 25 minuter med bil eller mc, 12 timmar med buss och då får jag gå hem. Jag skulle bli tvungen att säga upp mig, sälja bilen, gå 1 mil till närmsta mataffär och enbart köpa det nödvändigaste för att inte svälta. Ekonomin att köpa en elbil finns helt enkelt inte redan nu. Varför den plötsligt skulle finnas för att de höjer bränslepriset förstår jag inte. Att kunna hålla huset varmt skulle bara vara att glömma då både gamle viktorn och motorsågen vill ha en skvätt bränsle. På vintern skulle vi bli insnöade då stora blå traktorn gärna också vill ha en skvätt bränsle. Jag är inte allmänbildad men jag har fortfarande en någorlunda kontakt med verkligheten... vilket många, särskilt inom politiken, vekar ha tappat. Det skrämmer mig som landsbygsbo.

Jag uppfattar i artikeln att dom menar både och :)

Priset på bensin och diesel behöver höjas ytterligare för att Sverige ska nå klimatmålet för transportsektorn, anser Trafikverket i ett nytt underlag, som Ekot tagit del av. Samtidigt måste landsbygden kompenseras för det, menar myndigheten.
 
Vem/vad menar du?

Tänker du på det att t.ex. Naturskyddsföreningen får betalt när för varje vara som köps med en miljömärkning på?

Det är en verksamhet som inte bör pågå inom en intresseorganisation.

Det måste vara helt vara fristående bolag som certifierar olika "miljömärkningar".
Annars blir det konstigt efter ett tag.

För hur ska den delen som är miljöorganisation, kunna kritisera ett "miljömärkt" bolag som bär sig illa åt, som samma organisation gett ett miljömärke...
Behovet av olika former av inventeringar, undersökningar och andra rapporter inom natur och miljö har ökat enormt och det finns en stor marknad, där såväl olika myndigheter som privata aktörer är beställare. Det mesta läggs numera ut till privata företag och de tjänar i många fall stora pengar, det handlar om miljonbelopp per person och år som tas in för de biologer och andra med ett naturintresse som arbetar med detta. Pengar korrumperar och arbetet blir tyvärr ofta inriktat mot att få det resultat som beställaren önskar och inte att ge en sann bild av natur- och miljöpåverkan, jag har själv läst flera sådan starkt vinklade rapporter för områden jag känner mycket väl till.
 
Senast ändrad av en moderator:
https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?
Fullständig katastrof. Svenskar är redan alldeles för hårt beskattade och några extrema höjningar av bensinskatten behövs inte. Skatterna och bensinskatten borde sänkas istället.

Höjs skatten till 50 kr litern så flyttar vi utomlands.
 
https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?

Låter konstigt att e måste höja till 50kr/litern när andra i-länder kan ta under 10kr.
Ur en miljösynvikel är det väl bra, men för gemene man dåligt. Det innebär att fler kommer söka sig till att bo i städer i stället för landsbygden och i städerna är det ofta bostadsbrist.

Få har råd att byta bil till el-bil.

Nej jag är emot förslaget även om jag värnar om miljön.
 
Bönderna behöver bränsle till sina maskiner oavsett om det handlar om att odla grödor eller hålla djuren mätta. Tack och lov så ökar förhoppningsvis även kostnaden att importera kött så våra svenska bönder behöver förhoppningsvis inte bli utkonkurrerade av europeiska bönder mer än vad de redan blir.
Tyvärr tror jag inte att kostnaden ökar nämnvärt för att importera kött, det är ju endast inom landets gränser bränslepriset skulle höjas. Den mesta tankningen av transportfordon skulle troligtvis fortsatt ske på andra sidan gränsen.

Knapplån. Jag undrar om det skett någon närmare konsekvensanalys av förslaget.
Att vi bör ändra våra vanor kommer vi ju inte ifrån om vi ska bromsa utvecklingen. Men vi kanske inte ska ständig tillgång till exotiska frukter? Vi kanske ska begränsa flygtrafiken för turism? Eller andra delar som gör större påverkan.
Eller för att hålla sig till transportsektorn, så har mycket centraliserats vilket tvingar folk att ha tillgång till fordon och även åka mer.
 
Senast ändrad:
[
Tyvärr tror jag inte att kostnaden ökar nämnvärt för att importera kött, det är ju endast inom landets gränser bränslepriset skulle höjas. Den mesta tankningen av transportfordon skulle troligtvis fortsatt ske på andra sidan gränsen.

Knapplån. Jag undrar om det skett någon närmare konsekvensanalys av förslaget.
Att vi bör ändra våra vanor kommer vi ju inte ifrån om vi ska bromsa utvecklingen. Men vi kanske inte ska ständig tillgång till exotiska frukter? Vi kanske ska begränsa flygtrafiken för turism? Eller andra delar som gör större påverkan.
Eller för att hålla sig till transportsektorn, så har mycket centraliserats vilket tvingar folk att ha tillgång till fordon och även åka mer.

Jo, jag kom på det senare så det känns som att det skulle vara kört för det svenska jordbruket. Självförsörjningsgraden som redan nu är låg kommer att bli lägre och vi blir mer beroende av att importera mat. Jag har även en misstanke om att detta skulle kunna skapa inflation då allt blir dyrare och med det en lågkonjunktur som ett brev på posten. Men vad vet jag. Jag är bara en 25-årig lantis så jag har egentligen ingen aning om sådana saker.

Knsekvensanalys tror jag knappast att det har gjorts. Annars skulle de ha kommit fram till samma slutsats som jag.

Att skippa det här med att transportera mat runt jorden och äta det som finns nära efter säsong har diskuterats länge och borde egentligen tillhöra sunt bondförnuft. Men i praktiken är det nog svårt i det klimat som vi lever i här uppe i norr.

Centraliseringen är ett otyg. Det blir långt till allt och svårare att bo där man vill. Men bor man i en liten by ute på vischan får man "skylla sig själv" som min gubbe så snyggt sa när jag gnällde om centraliseringen första gången. Att låta byskolorna få vara kvar skulle underlätta för föräldrar ute på landsbygden. Även en vinst för klimatet om de slapp köra 3 mil för att lämna barn på förskolan. Lanthandeln har varit räddningen för en del byar för att slippa köra långa sträckor för mat men maten måste fortfarande transporteras till affären vilket gör att priserna oftast blir lite högre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp