Hömatplats i höst/vinter

Empalie

Trådstartare
Börjar redan planera lite inför höst och vinter. När leran kommer slösar man ju med hö när man fodrar på marken. Hästarna trampar ju ner hälften och det är ju inte särskilt ekonomiskt. Jag vet inte hur många kilo som jag räffsade upp tidg vår i hagarna. Jag hade dock ett badkar är jag prövade att lägga höet men minena vill gärna raffsa runt i höetnär han äter så mycket hamnar ändå utanför och blir nedtrampat. Nu vill jag att ni förklarar hur ni har löst problemet finns det ngn bra konstruktion som man kan göra där de ändå kan få raffsa runt lite men ändå ha maten kvar?
Inget som de heller kan skada sig sklart eller som de kan välta alltför lätt, lätt att flytta och som de ej kan sparka i.....
visa gärna bilder säger ju mer än tusen ord:-)
 
Sv: Hömatplats i höst/vinter

Vi har en sådan här från Kellfri (fast utan tak), mycket praktiskt att flytta med traktorns pallgafflar:

FHBT_2009.jpg
 
Sv: Hömatplats i höst/vinter

Till de vuxna hästarna har vi pallar med pallkragar som vi lägger hösilaget i, eller som nedan, en ihopsnickrad variant. Lite spill blir det men inte mkt. Damen nedan är dock inte nåt bra exempel då hon är en sån där "kastare". Dvs borra ner hela huvudet, ta fart och släng iväg maten:D. Hennes kompisar är dock skötsammare;).
Antal har vi givetvis efter antal hästar i hagarna och hur väl hästarna låter andra äta samtidigt. Inget tjafs om maten mao.

26825119.jpg



Till unghästarna har jag en foderring (90 cm hög och 180 cm i diameter). Jag är mkt nöjd med den,lätt att flytta, mkt lite spill! :

27092097.jpg
 
Sv: Hömatplats i höst/vinter

Vi har potatislådor, 90 cm höga, 1x1 meter (uppskattningsvis)
 
Sv: Hömatplats i höst/vinter

Passa samtidigt på att hårdgöra ytan runt foderplatsen och vattenkaret så att hästarna inte står i lera när de äter. Det finns jättebra betingplattor som är ihåliga att lägga. Då är det lättare att hålla rent från gammalt hö/ensilage.
 
Sv: Hömatplats i höst/vinter

Det låter intressant med de där betongplattorna. Var kan man hitta dem nånstans?

Åsa
 
Sv: Hömatplats i höst/vinter

Vi har lastpallar med kanter på. Ca 60 cm höga (så shettisen också når ner). Runt detta har vi grusat så att de inte står i lera och inte trampar ner ev spillt hö i marken. Då kan man bara raka upp det spilda höt och lägga tillbaks igen. Om det inte hunnit blivit förorenat vill säga.
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp