Tunn (svårfödd!) häst med konstig Ca/P kvot i foderstaten? Hjälp!

A

Allegra

Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha lite hjälp och input med.

Situationen ser ut som följer:

C-ponny valack, 24 år gammal, som väger strax över 400 kilo (vägd på våg flertalet gånger). Har under hösten fallit ur, trots ökad mängd foder, och går inte upp i vikt (men inte ner mer heller). Han är välmusklad, rund över rumpan osv, men han är ändå för tunn över revbenen. Tänderna är kollade regelbundet (senast april 2007) av TL och han ska iväg på tandkoll nu igen i vår. Han äter glatt och har inga problem med att tugga fodret. Har tagit träckprov två gånger per år (vår och höst) i flera år nu, och han har alltid haft 0 EPG. Tog blodprov för att kolla allmän hälsostatus för ett år sedan och njurar, blodvärden och allt sånt är tipptopp. Han rids "lätt arbete", dvs regelbundet ut i skogen. Ska börja rida lite lätt i ridhus under våren också är det tänkt. Är MYCKET pigg och glad vid ridning.

För tillfället så får han drygt 8 kg hö per dag (fri tillgång i extra hönät i boxen), utspritt på fyra fodringar per dag. (3 fodringar med hö + kraft, och så en fodring med lunchhö).

Analysen på höet ser ut såhär:

Per KG foder
TS% 93,6
MJ 7.5
Råprotein 81
SMP RP 46,8
Kalcium 3,8
Fosfor 1,4
Magnesium 9,3
Ca/P kvot 2.7
Aska 53,5

Med andra ord så här Ca/P kvoten "för hög" redan ifrån högivan? Den ska väl ligga på ungefär 1,5, men den blir ju bra mycket högre än så. Vad gör man åt det problemet?

Foderstaten ser ut som följer:

Hö 8 kg (drygt!)
Sixteen Plus 0,5 kg
Lucern pellets 0,5 kg
Betfor 0,2 kg
Krafft Rehab 0,2 kg
Super G 0,1 kg
Olja 2 dl
Morötter 1,8 kg
Chevinal 1 pumpslag

Sen får han för tillfället lite extra lucernhack också, tillsammans med högivorna i boxen. Han har också ätit Build up, ungefär 0,3 kg, men slutade med det nu eftersom jag igår började ge Betfor och Krafft Rehab istället.

Jag räknar på att hans behov (underhållsbehov + lätt arbete) ligger på ungefär:

MJ 58
SMR RP 328
Ca 24
P 16

Men som hans foderstat ser ut idag, så får han ju bra mycket mer än så, och är ändå tunn:

MJ 84, 5
SMR RP 542
Ca 45,65
P 16,62
Ca/P kvot 2,75

Vad skulle ni göra? :confused: Vill ju verkligen att han börjar gå upp i vikt, men vill ju inte överutfodra honom heller! Är bekymrad över Ca/P kvoten, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt den... Han äter inte mer än 8 kg hö per dag heller (ser alltid till att det aldrig är tomt på hö i boxen). Han har aldrig varit svårfödd tidigare (har ägt honom i många år), men aldrig lättfödd heller. Har alltid hållt sig i lagom hull oavsett om det är sommar eller vinter, tävlingssäsong eller vila. Är därför lite konfunderad, och vet inte riktigt vad jag ska göra!

Behöver lite input, tack! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tunn (svårfödd!) häst med konstig Ca/P kvot i foderstaten? Hjälp!

Ca/P-kvoten gör inget att den är hög, så länge fosforbehovet är täckt.

Det jag funderar på är ifall han klarar av att tugga maten ordentligt? Om det är där skon klämmer?

Det jag hade gjort i ditt fall är att leta efter mer lättsmälta fodermedel att komplettera med. Behöver du verkligen ge lusern när höet är så proteinrikt, t.ex. Kanske är det bättre att ge ett mer lättsmält kraftfoder?

När jag började lära mig att räkna foderstater så fanns det något man kallade för koncentrationsgrad, som man lade vikt vid då. Jag ska se om jag kan leta reda på något om detta till i morgon kväll - om ingen annan rett ut det tidigare...
 
Sv: Tunn (svårfödd!) häst med konstig Ca/P kvot i foderstaten? Hjälp!

Instämmer att Ca/P-kvot kan vara hög, bara hästen får tillräckligt fosfor. Det var förr som man trodde att balansen måste vara exakt, mellan 1,2-1,8. Det hittar man i äldre litteratur. Nyare forskning har visat att högre kvoter är OK, tror jag läste någonstans att man kan ha upp till ca 5, ungefär!

Allmänt om svårfödda hästar ska man i första hand öka grovfodergivan, och din häst får ju hyggligt med grovfoder. Vill du laborera så kan du öka ytterligare isåfall. Tillskottsfoder är bara till för att kompensera för brister i höet och inget självändamål. Visar det sej dock att han inte "orkar" äta tillräckligt med hö så är det tillskottsfoder som gäller. Man brukar också ge olja till svårfödda hästar, och det gör ju du. Se till att du inte ger honom vitlök, läs innehållsförteckningen på alltihop. Det är gjort endast en studie på vitlök till hästar, och den visade att de får järnbrist av det. Du kan kolla om han har magsår, forskning har visat att det är vanligt ju äldre hästarna är och jättevanligt överlag. Eftersom han är gammal är det säkert naturligt att han har svårare för att tillgodogöra sej maten. Du kan också lägga på honom ett extra termotäcke i hagen, ovanpå det vanliga. Kanske mycket energi går till att hålla värmen. Eller så är han livlig och lekfull i hagen. Om detta problem har kommit nu så kan han ha hunnit få mycket försämrade tänder sedan senaste tandkontrollen. En vanlig vet. borde kunna öppna munnen och titta lite, iallafall, så länge!

Behovs-värdena i en tabell är bara menade som riktmärken. Man gör sina beräkningar enligt dessa, och när man ser på hästen att han verkar få för mycket/för lite så justerar man. Det är individuellt hurpass bra de kan ta upp.

Du verkar bra påläst, tycker jag!
 
Sv: Tunn (svårfödd!) häst med konstig Ca/P kvot i foderstaten? Hjälp!

Vad ska man gångra energibehovet med för att få ut fosforbehovet? Ngn här som vet?
 
Sv: Tunn (svårfödd!) häst med konstig Ca/P kvot i foderstaten? Hjälp!

Ca/P-kvoten gör inget att den är hög, så länge fosforbehovet är täckt.

Det jag funderar på är ifall han klarar av att tugga maten ordentligt? Om det är där skon klämmer?

Det jag hade gjort i ditt fall är att leta efter mer lättsmälta fodermedel att komplettera med. Behöver du verkligen ge lusern när höet är så proteinrikt, t.ex. Kanske är det bättre att ge ett mer lättsmält kraftfoder?

När jag började lära mig att räkna foderstater så fanns det något man kallade för koncentrationsgrad, som man lade vikt vid då. Jag ska se om jag kan leta reda på något om detta till i morgon kväll - om ingen annan rett ut det tidigare...

Skönt att höra angående Ca/P kvoten, så jag slipper ligga sömnlös något mer över just den. :)

Jag tror faktiskt inte att tänderna är problemet (men riktigt säker kan jag naturligtvis inte vara), då jag observerat honom noga när han äter (både kraft och hö), och då tuggar han ordentligt. Han har aldrig haft några tandproblem tidigare, utan bara små justeringar vid tandkollarna, men nu blir han ju bara äldre och äldre iofs. All hans mat blöts dessutom (betfor, rehab + lucernpellets blöts tillsammans till en gröt) och all müsli-mat blöts med lite vatten strax innan utfodring och hans morötter hackar jag till små, små bitar, så kraftfodret han får är mycket lättuggat och det äter han ju upp till minsta smula. Han ska naturligtvis på tandkoll igen i vår, som vanligt, vid den första tid jag kan få tag på.

Vad menar du med lättsmält kraftfoder? Kan du ge något exempel på ett lättsmält kraftfoder? :)

Skriv gärna lite om koncentrationsgrader, det lät mycket intressant.

Tack! :)
 
Sv: Tunn (svårfödd!) häst med konstig Ca/P kvot i foderstaten? Hjälp!

Instämmer att Ca/P-kvot kan vara hög, bara hästen får tillräckligt fosfor. Det var förr som man trodde att balansen måste vara exakt, mellan 1,2-1,8. Det hittar man i äldre litteratur. Nyare forskning har visat att högre kvoter är OK, tror jag läste någonstans att man kan ha upp till ca 5, ungefär!

Allmänt om svårfödda hästar ska man i första hand öka grovfodergivan, och din häst får ju hyggligt med grovfoder. Vill du laborera så kan du öka ytterligare isåfall. Tillskottsfoder är bara till för att kompensera för brister i höet och inget självändamål. Visar det sej dock att han inte "orkar" äta tillräckligt med hö så är det tillskottsfoder som gäller. Man brukar också ge olja till svårfödda hästar, och det gör ju du. Se till att du inte ger honom vitlök, läs innehållsförteckningen på alltihop. Det är gjort endast en studie på vitlök till hästar, och den visade att de får järnbrist av det. Du kan kolla om han har magsår, forskning har visat att det är vanligt ju äldre hästarna är och jättevanligt överlag. Eftersom han är gammal är det säkert naturligt att han har svårare för att tillgodogöra sej maten. Du kan också lägga på honom ett extra termotäcke i hagen, ovanpå det vanliga. Kanske mycket energi går till att hålla värmen. Eller så är han livlig och lekfull i hagen. Om detta problem har kommit nu så kan han ha hunnit få mycket försämrade tänder sedan senaste tandkontrollen. En vanlig vet. borde kunna öppna munnen och titta lite, iallafall, så länge!

Behovs-värdena i en tabell är bara menade som riktmärken. Man gör sina beräkningar enligt dessa, och när man ser på hästen att han verkar få för mycket/för lite så justerar man. Det är individuellt hurpass bra de kan ta upp.

Du verkar bra påläst, tycker jag!

Han får ju mer hö än vad han orkar äta upp, men jag kan ju öka ytterligare i och för sig. I boxen har han alltid tillgång till hö att äta på (får höet i en låg tunna så att han kan äta från marken, men ändå inte dra runt höet i boxen) samt i ett extra hönät så att det alltid finns hö tillgängligt för honom.

Angående magsår, vad är symptomen på det? Hur kollar man det? (Av veterinär på klinik, det förstår jag med, men är intresserad av det mer generellt. Ska söka lite på det genast).

Han täcks ordentligt, matte har lätt täckes-noja :angel:, har aldrig sett honom frysa i hagen, men kan ju alltid täcka honom lite extra.

Nej, livlig och lekfull i hagen är nog det sista han är! ;) Det är en äldre gentleman vi pratar om, det är under hans värdighet att rusa runt i hagen. Han och hans hagkompis leker mycket stillsamt! :)

Tack för input, vill gärna ha lite mer tankar och förslag kring det hela. :)
 
Sv: Tunn (svårfödd!) häst med konstig Ca/P kvot i foderstaten? Hjälp!

Putt putt... :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 839
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp