B

**BORTTAGEN**

Min häst har börjat sprida ut sitt hö i hela boxen så att det går knappt att mocka där sen. Kan ett hönät vara lösningen? Då tar hon förhoppningsvis bara ner det hö hon äter upp. Har för mig att det har tvistats en del om hönät till vardags då hästar mår bättre av att äta från marken, men i det här fallet gäller det bara kvällsmålet då hon äter de andra målen från marken i hagen. Hur högt ska jag hänga nätet? Finns det nån risk att hon fastnar i nätet och blir hängande? Är det smart att hänga det i en ögla av balsnöre som går av om hon fastnar eller kan det hända att den går av bara av att hon rycker i nätet när hon äter?


Lollo och Meyah
 
Finns jättebra höhäckar att köpa, som man monterar på boxgallret, de är gjorda i ett slangliknande material så hästen inte kan fastna i dem. Finns på bl a Nordpost (jag har faktiskt ett par till salu).

Frågan är varför hästen gör så, är höet inte välsmakande?
 
hönät kan vara riskabelt, då är sk hösäck bättre, ser ut som en ryggsäck i nylon med ett hål på mitten där hästen kan dra ut höet. Den kan du hänga lägre utan säkerhetsrisk.
Hönät/häckar,mm som hänger över mankhöjd ökar risken för: hosta, dammallergi, foderstrupsförstoppning,tandfel, samt spänningar i rygg och nacke hos hästen, läste jag nyligen.
Så hövarianter bör hänga så lågt som möjligt, åtminstone under mankhöjd. Kolla hur högt foderkrubban och vattenkoppen sitter. I bringhöjd borde ju gå bra.

/TIGERHEART
 
Har precis samma problem med min unge. Hon tar sin framhov och drar höet bakåt under sig. Sedan nästa morgon ligger det hö i hela boxen.

Tänkte först att hon äter säkert upp det under natten, har något att böka med. Men se nähäjdå inte alls.

Nu har jag hängt upp en höpåse köppt från H**ks. Har hål fram och hon äter både från hålet och uppifrån säcken. Detta är bara kvällstid/natt och verkar fungera jätte bra.

Har hängt den med "hålet" i boghöjd. Jag har sattit fast den med ett grimskaft. Jag har knytit fast grimskaftet i boxdörren och sedan använt karbinhaken till säcken. Detta för att jag snabbt ska kunna få lös säcken om det skulle behövas.

Tror att denna "påse"/säck är bättre på så sätt att om hästen fastnar i den går den säkert sönder. Tror att hönät är starkare och inte går sönder på samma sätt = större fara för hästen. :angel:
 
Det är helt enklet inte så att hästen får för mycket hö-inte orkar äta upp?
Vad händer om du minskar givan? Det är ju inte billigt i längden att använda som strö....
 
Ett alternativ kan ju vara att inhandla en balja (Nyborgs säljer billiga) och borra några hål i botten lägg sedan höet i denna balja.På så vis ligger det i något och du kan även vattna höet utan att vatten samlas i baljan.Dessutom så har hästen baljan att "härja" med under natten om tråkigigheten skulle sätta in. :idea:
 
Jag skulle ALDRIG använda hönät till vardags till min häst.

1: otaturlig ställning att äta ifrån
2: Tänderna slits fel, så att dom får kanter som måste slipas m.m.
3: Tänk om den fastnar med benet
4: damm i ögonen
5: (kommer snart på fler)

Det här men hur tänder slits är det flera olika hästtandläkare, hovslagare och vetrinärer som varnar för. När hästen böjer ner sitt huvud för att äta så "åker underkäken ut", hästen tar några tuggor och höjer sedan huvudet för att kolla vad som händre runt omkring, då åker underkäken tillbaka till normalläge. Så vildhästar sliter sina tänder jämt, men inte tamhästar som tvingas äta med huvudet högt. Då sliter den inte tändera med huvudet nere.

Hoppas att någon förstod!!
 
Instämmer fullkomligt med x_tremeless. Det är ännu en tokgrej som folk gör för att man lägger mänskliga aspekter på hästarnas behov och beteende.
Egentligen borde krubborna också vara på golvet. Det är lika onaturligt för en häst att äta med huvudet högt, som det skulle vara för oss att äta från golvet. Ge den mindre hö istället. Ligger det hö kvar på morgonen så är det väl för att h*n inte orkar äta upp alltihop.
 
Håller med dig. Det finns många frågor att fundera kring -före man hänger upp eventuellea "höhållningskonstruktioner".

Några fler funderingar:

kan det vara så att hästen inte dricker tillräckligt mycket vatten (kan vara flera orsaker) och därför inte äter den mängd hö den behöver?

Eller kan det vara så att hästens tänder behöver ses över?

Jag skulle själv testa andra alternativ före jag låter hästen äta i en onaturlig ställning. Det skapar ofta tandproblem på längre sikt.
:)
 
Jag ger mina hästar hö i nät. Om det liggger i nät så äter de upp allt på backen så hamnar det i hela boxen. Den stackaren som står i spilta får dessutom inte tag på sitt hö om han sparkar bak det!
Nu äter de bara 1 mål inomhus och 3 i hagen så jag får helt enkelt leva med att de kanske sliter sina tänder fel, har hitills inte märkts på deras tänder men jag är medveten om det och kollar tänderna varje år. Använder bomullsnät som går sönder om en häst skulle fastna i det.
 
Hade samma problem med mitt fullblod förut, hon skulle ha fri tillgång på hö vilket medförde att hon alltid fick för mycket och drog runt det i boxen. Hon fick ha hönät som en tillfällig lösning då det inte var jag som skötte hennes utfodring (stod helinackorderad).

Numera har jag lärt mig att inte ge henne mer än hon äter upp och problemet har försvunnit. Så ge hästen mindre hö helt enkelt, eftersom hästen visar så klart och tydligt att den inte orkar äta upp allt så varför ge den för mycket varje dag?
 
MIn häst är periodare på att sprida hö i boxen (om han står inne). Det håller på ett par dagar, sen slutar han. Jag har ingen aning om varför och eftersom han slutat självmant har jag inte behövt göra något åt de heller. Men hönät tycker jag inte är nån bra ide.
 
Måste det vara något som är fel? Min ena sprider sitt, men på morgonen har han sorterat ut det och ätit upp. Så det verkar inte vara så att han inte tycker om det. Får mer för mig att det är en sysselsättnings grej...
 
Försök undvika hönät i största möjliga mån, om inte din häst har ett rejält underbett, då kan det fungera

annars är det inte bra att fodra hö med hönät.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 546
Senast: Cicci75
·
Foder & Strö Efter att ha suttit och läst om russen som har ingått i ett forskningsprojekt utanför Uppsala så börjar jag fundera på mina egna...
2
Svar
30
· Visningar
2 835
Senast: cello
·
Gnägg Tänkte vi skulle skapa en rolig tråd om tips på hur fiffiga ideer vi har. Jag har ett tips Om "svanssnöret" går sönder på täcket till...
2
Svar
31
· Visningar
3 831
Senast: purity_666
·
Foder & Strö Hej jag behöver tips på hur man kan göra om man vill ha slowfeedingnät i boxen till hästen men man vill ha det så gott som riskfritt att...
Svar
6
· Visningar
2 278
Senast: NightRain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp