Lösning för hönät i boxen/ frågor om halm

Eliin98

Trådstartare
Hej jag behöver tips på hur man kan göra om man vill ha slowfeedingnät i boxen till hästen men man vill ha det så gott som riskfritt att fastna i det då hästen har skor och 4 brodd på alla fyra.
Vill även att hästen ska äta i en naturlig ätställning...
Har ni något tips på hur man kan bygga någon låda eller nåt runt om nätet?
Eller ska jag hänga upp det och ge bara lite av höet i det och hoppas på att hon inte tar skada av att äta lite hö i dålig vinkel.
Vi har hönät i hagen också men där har vi en låda som nätet hänger i så där får dom äta i någorlunda normal ätvinkel..

Jag har börjat blanda ut höet med halm nu då min häst är lättfödd.
Det är kornhalm då det är det enda som går att få tag på här omkring.
Jag har hört både fördelar och nackdelar om det..
Inatt för första gången jag gav henne det och då gav jag henne 3 kg hö och 1 kg halm på kvällen och på morgonen var nästan allt halm kvar..

Tycker hon inte om den här halmen?
Är det okej att fortsätta ge henne så för om hon vill tugga så kan hon ju göra det, det väljer hon ju själv?
Eller kommer hon låta bli att äta halmen så hennes tuggbehov endå inte blir tillgodosett?
 
Sv: Lösning för hönät i boxen/ frågor om halm

En tjockare presseningsbit som fästs tvärs framför nätet tex, nätet bör dock hänga i ett hörn då.
Eller att hänga det tillräckligt högt. Lådor bör man inte sätta in i boxen med tanke på att hästen riskerar att göra sig illa på lådan i stället, utrymmet blir även oftast för trångt i en box om man sätter in lådor.
Att tänka på om boxen dessutom håller ett visst minimummått i dagsläget så kan det ju försvinna kvadratmetrar vid en sådan installation på golvnivå = boxen håller inte minimummåttet längre

Blir ju inte helt naturlig ätställning, men det får man nog tänka bort lite om man ska använda sig av nät ffa i boxen.

Halm får du räkna med att ge en längre period innan det går ner såvida hästen inte är ett matvrak. Att bara ge en gång funkar sällan utan hästarna äter det helst inte är min erfarenhet om det finns hö/silage att välja på utöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösning för hönät i boxen/ frågor om halm

Jag har köpt en haybar och satt in i boxen och fäster nätet i den. Kostar ju några kronor men för mig var det värt det jämfört med att bygga någonting, är ju ändå en engångskostnad. Dock hade jag inte gjort det om inte boxen varit tillräckligt stor då den ändå tar lite plats.
 
Sv: Lösning för hönät i boxen/ frågor om halm

varför inte bara blanda halmen med höet noga i påsen/givan och ge som vanligt i boxen?

det lär vara minimial skillnad och de tar halmen sist oavsett.... men de tar den om de verkligen behöver tugga.....
 
Sv: Lösning för hönät i boxen/ frågor om halm

eller så lägger du halmen i nätet så finns den där om hon behöver tugga men det blir inget spill :)
 
Sv: Lösning för hönät i boxen/ frågor om halm

jag ger henne nu 2 kg hö och 1 kg halm på kvällen och blandar, förut gav jag henne 4 kg hö och det åt hon alltid upp.
Nu har hon alltid kvar halm på morgonen.
Jag vill ha det i nät för att hon sprider ut det runt hela boxen och för att det ska ta längre tid att käka upp höet.
Men vet inte riktigt hur jag ska lösa det, vi får se men tillsvidare får hon ha det löst :)
 
Sv: Lösning för hönät i boxen/ frågor om halm

jag har smhn i min box.. på golvet.. jag tog ett hörn av boxen å satte upp som en vägg inte förlågt å inte för högt.. så att han når ner tillgolvet på insidan utan att de behöver gå emot halsen på honom,å så pass högt att han inte av misstag kan få in hoven innanför om han tes skulle skrapa i golvet så får han ändå inte över hoven... satte två öglor/krokar i väggen å sätter karbinhakar i varje ögla på nätet å fast i väggen funkar super bra.. finns inte en chans att han kan göra sig illa på de.. han har blivit mycket mer harmonisk sen jagf fixade nätet såhär.. är jättenöjd :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 584
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: lovehorses
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp