Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Två hönshus och 24 höns på ett års hönsägande - det låter som om du också drabbats av hönshjärna. :D Då vet jag var jag har framför mig. :p
 
Sv: Hönstråden 2013

Det verkar vara ett vanligt symptom. Sitter i skrivandes stund med två kycklingar traskandes i soffan bredvid mig. Och det känns fullständigt normalt. :D
 
Sv: Hönstråden 2013

*kl*

Denna sommar har jag fått två kullar med kycklingar, tillsammans 9st brahmakycklingar. Av dessa blev det 7 tuppar, varav en ska behållas. Så, 6 tuppar som behöver flytta från gården... Känns hopplöst att få alla sålda. Hur gamla behöver brahma vara för att det ska vara lönt att tillaga? Vill inte slakta och kassera, men samtidigt kan jag inte spara dem hur länge som helst pga platsbrist.
 
Sv: Hönstråden 2013

Hoppas att det blir dom har tänkt dig med dina ägg i alla fall. Glöm inte uppdatera oss. :) Det vore kul o se en bild på Atlas förresten.

Än så länge händer det inget :crazy: Springer en gång i halvtimmen för att checka luftfuktigheten som verkar vara den stora svaga punkten på den här kläckaren. Inget litet pip eller sprucket skal än :(

MEN här kommer äntligen bilder på Pip-Atlas, som nu har blivit lite större...:o ;)


Jobbigt att vara nykläckt... :love:


Hrm, konstig värld det här...


I brist på annan så får surrogatmamman rycka in för att lära nya små att äta...;)


Håll nu tummar för att vi får tillökning i natt!

(ps, det var förfärligt söta nya du blivit ägare till!:)

Visst kan man ha dom i köket, se själv på MIN sista bild...:D
 
Sv: Hönstråden 2013

Underbart! :D Vilken söting, tänk att få ha ett gäng såna där på köksbordet medan man äter frukost.

*KL*
Igår tog jag det hela ett steg längre när jag efter kycklingarnas kvällsrastning skulle visa dom in i buren för natten. När jag skulle visa dom in klättrade dom pipande upp på mig och tuppen stoppade in huvudet i min tröja och la vingen över min hand - han ville att jag skulle hålla om hans mage. Sen blev jag inte av med dom så jag somnade med dom sovandes på mig i soffan.

P1040036.JPG
 
Sv: Hönstråden 2013

*KL*

Vår renrasiga hedemorahöna har den senaste tiden tillbringat väldigt mycket tid inne i värpredet, jämfört med tidigare i sommar. Kan de få för sig att de vill ruva även vid den här tiden på året? Eller är det troligare att hon är hängig/frusen? (Det har varit ganska svalt och f f a väldigt fuktigt de senaste veckorna. Fast oftast soligt och varmt mitt på dagen och då ligger hon ändå helst kvar där inne...)
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag har haft en höna som ruvat fram kycklingar lagom till jul så helt omöjligt är det i alla fall inte. ;)
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag har haft en höna som ruvat fram kycklingar lagom till jul så helt omöjligt är det i alla fall inte. ;)

Aha!

Tänkte att djur ju brukar se till att föda sina ungar när klimatet är lämpligt för dem... men så inser jag ju att om hönorna varit så anpassade till vårt klimat så skulle de inte heller värpa ägg nu!
 
Sv: Hönstråden 2013

Tack! Mamman är dvärgkochin och pappan är friserad dvärgkochin men har silkeshöna en bit bak i ledet så han är inte helt renrasig. Pappan är enormt snygg och jag hoppas att Ask ska följa i hans fotspår. Än sålänge ser det ut så på fjädrarna i alla fall, dom har lite olika struktur och riktning precis som pappan. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2013

Bruno såg sig själv för första gången igår. Sen stod han framför spegeln länge och bara tittade och tittade och tittade...

P1040395.JPG
 
Sv: Hönstråden 2013

Tror väl jag det - han hade väl aldrig sett någon lika snygg tidigare??!! ;)

Så där gjorde min förra häst också! Han hade klivit upp på förstubron till vår lekstuga med frambenen när han fick syn på sin egen spegelbild i lekstugedörrens fönster - och där stod han kvar och bara tittade i nästan 20 minuter!!! :D
 
Sv: Hönstråden 2013

Separationsångesten börjar komma så smått... inom de närmaste veckorna ska våra hyrhönor åka hem till sin riktiga ägare igen... (Exakt när beror lite på vädret - så länge det inte är allt för regnigt och kallt försöker jag dra ut på avskedet.)

Så tomt det kommer att kännas... Inga glada utrop när jag kliver ut genom dörren, ingen Winnie Mandela som uppspelt hoppar jämfota av glädje bara hon ser mig...

Men uthyraren har i alla fall sagt att vi kan få tillbaka samma gäng nästa sommar!
 
Sv: Hönstråden 2013

Haha, underbart! :D Hur kan man leva utan dessa knäppa djur.

Va tråkigt att säsongen är slut för er - kan ni inte ha höns året om?
 
Sv: Hönstråden 2013

Lite KL

Gud jag minns i somras när vi la ägg under en av ruvhönorna. Väntade o väntade, 21 dagar kom och gick utan tillstymmelse till liv i äggen. Efter en vecka eller två över tiden så gick vi in och tog bort äggen, jättebesvikna.
När hälften var undanplockade så hittade vi ett ägg som börjat kläckts :o så vi fick vackert lägga tillbaka allihopa och vänta lite till! Och visst kom det fram små kycklingar sen! :D

Äggen i vår kläckare låg exakta 21 dagar, båda gångerna.

Men kan de alltså ligga längre om de 'bara' får ligga under mamma höna?
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

Jag skulle behöva lite hjälp från er riktigt kunniga :)

Vi ska bygga i ordning ett hönshus inför vintern, vi kommer bara ha 5-6 höns och tupp max (idag har vi 3 hönor och 1 tupp, ska hämta fler imorgon). Är det bäst att bygga isolerat eller inte?

Det är ofta -30 grader här på vintrarna och tippar då och då ner till -40 grader! :o

Sedan undrar jag hur många värmelampor man behöver och var dom bör sitta?
Hur ska man göra med ljus för att dom ska lägga ägg även på vintern?
Är det bara att ha en vanlig lampa eller två och tända morgon till kväll?
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag är inte alls kunnig men kan svara så gott jag kan.

Jag hade isolerat hönshuset om det var möjligt om det blir så kallt om vintrarna. Det underlättar att kunna hålla hönshuset någorlunda frostfritt så slipper man problem med fruset vatten och att oroa sig för frusa höns - det finns ju mer eller mindre köldtåliga raser. Om du har stort hönshus kan du istället göra en isolerad sovalkov av halmbalar, det kanske är billigare och lättare.

Ang värmelampor har jag själv tänkt köpa keramiska då de inte ger något ljus som stör hönsen. Man kan placera en vid sittpinnarna för att hålla lite värme där, och/eller vid vattnet. Det beror ju lite på hur du ska ha det med värme i hönshuset och hur stort det är. Till vattnet kan man ha värmeplatta istället om man vill. Jag vet inte vad som funkar bäst.

Vad jag förstår manipulerar man hönsens vintervärpande genom att hålla tänt i hönshuset hela dagarna hela vintern, samt ge hönsen proteinrikt foder (värpfoder). Frågan är dock varför man väljer att göra så då hönsen behöver få vila och inte ger mer under sin livstid på detta sätt än om man låter dom ha sin naturliga gång. För djurens skull bör man kanske överväga att låta dom få vila en period varje år. Sen kanske det är lite olika vart i landet man bor. Bor man i norrland där det är mörkt väldigt länge kanske man kan använda ljus en bit in på hösten eller i slutet av vintern för att inte vilan ska bli onödigt lång - om det nu funkar så. Annars kan man skaffa sig ett par unghönor inför varje höst, de börjar ju värpa oavsett årstid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp