Bukefalos 28 år!

Hönstråden II

Ja, stackars liten. Ett sånt eländigt liv, först bo i en hundbur utan en pinne eller artfränder och sedan bli ihopföst med en massa andra fåglar som man inte har en aning om vad det handlar om. Jag har varit väldigt bekymrad över henne men är glad att hon verkade må bättre idag än igår och att tuppen också sitter med henne. Sen vet jag ju inte om de andra flickorna mobbat honom så även han tycker det är lugnare med henne eller om han bara är snäll. Det var iaf inget stök mellan dem när jag kom utan han kom ut och hälsade medan hon satt och kvittrade, så jag hoppas att det inte ska ta allt för lång tid för henne att vänja sig med de andra hönsen.

Hon är minst av dem alla så jag kommer fortsätta hålla ett extra öga på henne och ha gömställen åt henne där även han ryms.
Hur går det för hönan nu?
 
Hur går det för hönan nu?
Ungefär som tidigare, hon håller sig gömd men äter med god aptit och tuppen håller henne sällskap lite nu och då. Jag ställer upp hennes kartonghus, ger henne mat där inne och de andra en bit ifrån, vattnet i närheten så hon kan gå ut och dricka. Hon pratar en hel del när jag är där och verkar inte rädd för mig. Tuppen är rätt social och är ute med hönsen och sitter även hos henne och hon accepterar det utan problem. Jag får klappa honom och han kommer själv fram och antingen klättrar upp på stegen eller går runt mina fötter. Jag hoppas han fortsätter vara en trevlig.
 
Ungefär som tidigare, hon håller sig gömd men äter med god aptit och tuppen håller henne sällskap lite nu och då. Jag ställer upp hennes kartonghus, ger henne mat där inne och de andra en bit ifrån, vattnet i närheten så hon kan gå ut och dricka. Hon pratar en hel del när jag är där och verkar inte rädd för mig. Tuppen är rätt social och är ute med hönsen och sitter även hos henne och hon accepterar det utan problem. Jag får klappa honom och han kommer själv fram och antingen klättrar upp på stegen eller går runt mina fötter. Jag hoppas han fortsätter vara en trevlig.
Stackars höna pöna...
 
Ja, men nu ligger hon inte platt utan äter och umgås med tuppen så med tiden hoppas jag hon blir normal igen men det är fördjävligt att någon sålt en ensam kyckling som fått leva som burfågel i en hundbur, utan artfränder eller andra fåglar öht. :down:
Är det inte ett mindre lidande för hönan att bli avlivad? Det måste vara en enorm psykisk stress för henne, hon har ju aldrig lärt sig grundläggande höns beteende i en flock? Man kan tyvärr inte rädda alla individer. 💔
 
Är det inte ett mindre lidande för hönan att bli avlivad? Det måste vara en enorm psykisk stress för henne, hon har ju aldrig lärt sig grundläggande höns beteende i en flock? Man kan tyvärr inte rädda alla individer. 💔
Fast jag upplever att hon mår bättre nu än när hon kom och hon är ung och äter bra, ska hon inte få mer än en vecka att hämta sig på? Även ungtuppen som är uppvuxen med andra höns och äldre än henne viker undan för de andra och går in och sitter hos henne och hon pratar. Ska jag redan ge upp och låta nacka henne? :(
 
Fast jag upplever att hon mår bättre nu än när hon kom och hon är ung och äter bra, ska hon inte få mer än en vecka att hämta sig på? Även ungtuppen som är uppvuxen med andra höns och äldre än henne viker undan för de andra och går in och sitter hos henne och hon pratar. Ska jag redan ge upp och låta nacka henne? :(
Det är bara du som ser hönan varje dag, men hur länge ska den sitta och vara rädd i en låda? En vecka? En månad?
 
Fast jag upplever att hon mår bättre nu än när hon kom och hon är ung och äter bra, ska hon inte få mer än en vecka att hämta sig på? Även ungtuppen som är uppvuxen med andra höns och äldre än henne viker undan för de andra och går in och sitter hos henne och hon pratar. Ska jag redan ge upp och låta nacka henne? :(
Nej, klart hon ska få längre tid på sig! Hon är ung och har hela livet framför sig, hon verkar bli mindre rädd och hon umgås redan lite med tuppen trots att hon inte sett en annan fågel under hela sin uppväxt? Det tycker iaf jag låter lovande ändå.
 
Det är bara du som ser hönan varje dag, men hur länge ska den sitta och vara rädd i en låda? En vecka? En månad?
Så länge hon äter, verkar må bra och gör framsteg tänker jag ge henne en chans. Hon är inte hälften så stor som hönsen så jag förstår att hon är försiktig, men hon var betydligt närmare yxan de två första dygnen än vad hon är nu som jag ser det. Jag tror det hade varit enklare för henne med några i samma storlek.
 
Idag sprang hon mig till mötes tillsammans med tuppen och de var de första att hugga in på maten när jag gav dem men det var nog för att jag stod där, så jag la en liten hög vid hennes kartonghus, gav dem rent vatten och en massa maskrosblad igen. Jag lyfte även upp henne en liten stund och de är bägge två väldigt präglade på människor och helt trygga med beröring och bli upplyfta. När jag gick var de andra hönorna på maten och maskrosorna och hon och tuppen åt för sig. :)
 
Ja, men nu ligger hon inte platt utan äter och umgås med tuppen så med tiden hoppas jag hon blir normal igen men det är fördjävligt att någon sålt en ensam kyckling som fått leva som burfågel i en hundbur, utan artfränder eller andra fåglar öht. :down:
Ja håller med. Skönt med framsteg.
 
Vi har en växttunnel som jag funderat på att göra så med. Men vi har grus på botten.

Ja, då är det kanske dumt. Vi vänder ju ner allt gödsel på våren sedan. Det de inte lyckats med så att säga. För det blir ju mycket under närmare sex månader.
Det märks ju inte så att det är äckligt därinne och man behöver inte mocka ut under de sex månaderna men man kan få fylla på med lite halm eller gammalt hö bara för att få ner lite fiber i jorden också.

Ammoniak blir det i slutet av säsongen men vi har luckor i överkant och fläkt (installerade för odlingarna, inte för hönsen) så det löser sig så. På våren har vi även nätdörrar som sätts in i vardera ände längre in på våren så värme tillsammans med ammoniak inte blir jobbigt för dem.
 
Varit nere och bytt vatten till hönsen och den lilla springer omkring men kommer rusande så fort jag kommer. Sen satt hon med de andra och drack vatten men håller sig helst till mig. Lyfte upp henne och hon satt i handen och klev sedan upp på en av pinnarna när jag gick fram till dem. Då satt tuppis redan där och tittade på.

Jag fixade även ett nytt kartonghus om hon heller vill sitta där inatt, men det är bra om hon börjar sova på pinnarna istället. Hönsen sover lite överallt, på pinnarna, under taket, i redena.
 
Varit nere och bytt vatten till hönsen och den lilla springer omkring men kommer rusande så fort jag kommer. Sen satt hon med de andra och drack vatten men håller sig helst till mig. Lyfte upp henne och hon satt i handen och klev sedan upp på en av pinnarna när jag gick fram till dem. Då satt tuppis redan där och tittade på.

Jag fixade även ett nytt kartonghus om hon heller vill sitta där inatt, men det är bra om hon börjar sova på pinnarna istället. Hönsen sover lite överallt, på pinnarna, under taket, i redena.
Låter som att hon börjar förstå hönspråket.:heartheart:heartheart
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
226
Senast: ufot
·
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
782
Senast: mamman
·
  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp