Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fattar inte... Mina hönor är naggade både här och där...:( Allihop ser ut som dom tvättats i fel program och gått i torktumlare efteråt.... Fjädrarna borta och bara början på fjäderpennor på nacke, hals och på rygg. Gick igenom dom allihop nu ikväll, och hittar inte en enda lus eller kvalster på nån (som tur är, ändå!)! Ruggar dom nu???
(Tuppen är fin)
Ja de ruggar nu. En av mina ser ut som en Araucana :crazy:
Titta i ströbädden så gissar jag att du hittar endel fjädrar där både småfjädrar och ving/stjärtfjädrar
 
Ja de ruggar nu. En av mina ser ut som en Araucana :crazy:
Titta i ströbädden så gissar jag att du hittar endel fjädrar där både småfjädrar och ving/stjärtfjädrar

Våra ruggar nog nu också. Massor med fjäder både i gården och huset. LIte sådär roligt då de för bara tre månader sedan fick sina första fjädrar och nu verkar bli av med dem.
 
Fråga del 2: Måste dem verkligen ”hänga” eller kan dem likabra ligga på en tallrik??
Vi slaktade vår drygt 1-åriga tupp för bara ett par veckor sen. Åt de grövre bitarna (låren) i fajtas häromkvällen :d. Han låg i en påse i kylen ett dygn innan styckning. Räckte fint. Så varken 40 dygnsgrader eller hängande. Bara köttet får vila ett dygn eller två i kyl, har vi fått tips av vår granne som också har höns.
 
Vi slaktade vår drygt 1-åriga tupp för bara ett par veckor sen. Åt de grövre bitarna (låren) i fajtas häromkvällen :d. Han låg i en påse i kylen ett dygn innan styckning. Räckte fint. Så varken 40 dygnsgrader eller hängande. Bara köttet får vila ett dygn eller två i kyl, har vi fått tips av vår granne som också har höns.
Dem ligger i vars en påse och hänger på väggen i färgrummet i verkstan. Svalt och flugfritt. Där kan dem få hänga till lördag så får vi se hur resultatet blir :D
 
Ok, nu skulle jag ju vilja börja blanda eget foder. Några förslag?

Jag har hört att vete, havre, majs och ärtor är en bra blandning. Hur ser era blandningar ut?
Jag är också intresserad av en kross för säd/majs/ärtor billig och bra. Det är inte säkert att jag kommer använda den helt och hållet till hönsfodret då det verkar vara lite olika åsikter om man först bör krossa eller inte.
Men, det kan komma till användning ändå.

Det går nog bra med en handdrivna, men var hittar man det? Vad heter det?
 
Ok, nu skulle jag ju vilja börja blanda eget foder. Några förslag?

Jag har hört att vete, havre, majs och ärtor är en bra blandning. Hur ser era blandningar ut?
Jag är också intresserad av en kross för säd/majs/ärtor billig och bra. Det är inte säkert att jag kommer använda den helt och hållet till hönsfodret då det verkar vara lite olika åsikter om man först bör krossa eller inte.
Men, det kan komma till användning ändå.

Det går nog bra med en handdrivna, men var hittar man det? Vad heter det?
Jag fodrar mina med en blanding som i grunden är sen varierar jag en aning på proportionerna utifrån säsong
1/3 korn (6 skopor)
1/3 vete (6 skopor)
1/6 havre (3 skopor)
1/12 ärtor (1,5 skopa)
1/12 Värp kombi från svenska foder (1,5 skopa)
Jag krossar inte fodret utan de får äta det helt.
 
Jag fodrar mina med en blanding som i grunden är sen varierar jag en aning på proportionerna utifrån säsong
1/3 korn (6 skopor)
1/3 vete (6 skopor)
1/6 havre (3 skopor)
1/12 ärtor (1,5 skopa)
1/12 Värp kombi från svenska foder (1,5 skopa)
Jag krossar inte fodret utan de får äta det helt.

Hur tänker du med säsongerna? Tar du bara bort värpfodret bara eller höjer du något speciellt?
 
Hur tänker du med säsongerna? Tar du bara bort värpfodret bara eller höjer du något speciellt?
Jag ökar lite på kombin under värpsäsong (mina går i hönsgård) och minskar den vinteritd. I övrigt tittar jag på om de lämnar någon typ av foder och minskar i så fall lite på den ett tag. Ibland vill de inte ha ärtor, ibland smakar inte havren och någon gång verkar de vara lite trötta på kornet.
 
Nu blandar inte jag själv men jag köper en blandning som är 1/3 vardera av vete,havre och korn. Utöver det har jag ett fullfoderpellets (värp ej koncentrat) som jag blandar i ca 1/4 del av, på vintern får dom lite mer pellets för för jag tycker dom faller ur lite i kroppen annars. Antagligen för att dom inte får i sig så mycket grönt som under sommaren. Dock är det mer senvinter/tidig vår innan växtligheten kommit igång som det behövs. Alla mina är dock lanthöns och det gör mycket i vad dom behöver
 
Har haft hönan med kycklingar lösa i trädgården några dagar (dagtid). Idag fick övriga orpar också komma upp samtidigt. En funderade på att kaxa mot en av kycklingarna O_o, men fick då med mamma höna att göra.
Väntar nog till helgen med att ta ner hönan med kycklingar till hönsgården. Hon får fortsätta bo i egen bur med de små nattetid.

Våra CL får hålla sig i hönsgården ännu. Annars sätter de sig säkert i nåt träd eller på ett hustak. De måste nog bli lite tamare först :p
 
+ @hemlig
Jo, tänkte också tuppen, men de är kala även fram på halsen :confused:. Och dom värper... MASSOR!!!
Vilket vitamintillskott rekommenderas? De får ju värp opti, ska väl vara det mesta däri..? Samt att de går ute och äter en massa gott, just nu mängder med svarta vinbär....

Nej, då har dom väl knappast vitaminbrist. Hör med någon expert ifall det kan vara ohyra ändå än fast du inte hittar några kryp.
 
Nej, då har dom väl knappast vitaminbrist. Hör med någon expert ifall det kan vara ohyra ändå än fast du inte hittar några kryp.
Får göra det. Tänkte också beställa rovkvalster för säkerhets skull.
Alltså, om man har röda hönskvalster, ser man dom garanterat? Tycker sånt där är så äckligt......:yuck:
 
Vår hönsmamma ger sig på de andra hönorna när de är i trädgården samtidigt. Blir till att dela av hönsgården ett tag så de får gå bredvid varandra några dagar innan de släpps ihop där tror jag.
 
Får göra det. Tänkte också beställa rovkvalster för säkerhets skull.
Alltså, om man har röda hönskvalster, ser man dom garanterat? Tycker sånt där är så äckligt......:yuck:
Jag har aldrig sett på djuren och inte heller på/runt pinnarna (och där har jag letat) men jag har hittat några enstaka på bajsbrädan då jag städar den. Det rör sig om så få så jag har aldrig bemödat mig med att bekämpa dem.
 
Jaha, då har vi börjat gallra ur tuppbeståndet. Vi har slaktat våra första tuppar idag och det gick jättebra.
Det var faktiskt en mycket fin känsla att det var egna tuppar som vi kände och tyckte om.

Nu ska vi tillaga och kolla om det är gott. Idag blir det coq au vin.
 
Jag har aldrig sett på djuren och inte heller på/runt pinnarna (och där har jag letat) men jag har hittat några enstaka på bajsbrädan då jag städar den. Det rör sig om så få så jag har aldrig bemödat mig med att bekämpa dem.
Ok, jag har sett " nåt" på väggar och i springor, men vet inte om det är de berömda röda.... Nåja, rovkvalster är beställt idag iaf.
 
Ok, jag har sett " nåt" på väggar och i springor, men vet inte om det är de berömda röda.... Nåja, rovkvalster är beställt idag iaf.
Fungerar rovkvalster på höns? Prova att måla med kalk, det tar garanterat död på det som finns i väggar och skrymslen. :)
 
Fungerar rovkvalster på höns? Prova att måla med kalk, det tar garanterat död på det som finns i väggar och skrymslen. :)
Rovkvalster fungerar tydligen utmärkt! Blir första gången jag köper själv så jag återkommer med en egen utvärdering...:D
Kan tyvärr inte måla med kalk på de flesta ställena, skivorna är målade med nån ladugårdsfärg så det fäster inte.
 
Tupparna var delikata, dock gillade jag inte själva grytbasen i coq au vin.
De vägde, utan innanmäte ca 350 gr stycket och de är runt 3 månader gamla och av rasen Silverudds blå.

Nästa gång blir det nog en gräddbas och Romertopf (heter det så?). Alltså lergryta, eller slow cooker kanske? Då blir nog såsen godare än med vin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp