Bukefalos 28 år!

Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Testa att handmata de som behöver stödfodras.
Jo, jag försöker, det är dock inte helt lätt då "alla vill vara med". Den ena har dock kärt sig att sitta på stegen och kan handmatas ifred, den andra är hellre på marken och trängs med de andra (den tunnaste).
Jag har, i och för sig över sommaren, separerat dem och stödfodrat några som är extremt försiktiga och hamnade i nästan svält.
De fick plats i box i stallet, svalt och lite vilande skugga. Även fri tillgång på koncentrat och säd. Det gjorde susen även om de fortfarande är lite åt det tunnare hållet.

Anledningen att jag nämner att det var sommar är att de är ute så mycket under den tiden att en separation av unga djur inte är en katastrof då de i värsta fall kan sova ute i några nätter om de inte får komma in efter återintroduktion.
Jag saknar tyvärr utrymme för det, speciellt nu under vintern då vi har låga temperaturer. Sommartid skulle det gå att ordna.

Hon som är tunnast är inte alls "extremt försiktig", hon tacklas dock inte lika mycket som de yngsta. Jag satt i hönshuset och bröt bitar av vitkål(jag råkade ha det i närheten, jag försöker stödutfodra med något kraftigare) och hon är lika mycket med som de andra som är äldre och har inga problem att rymmas vid säd/foder som det är fri tillgång på. Jag har en höna som mest sitter uppe på pinnarna, henne var jag lite orolig för innan vägning, men hon vägde drygt två kilo. Det går inte riktigt ihop. 😅

Ska jag ge majs/mjölmask blir halva gänget helt hysteriska för att det är så gott, de hoppar efter händerna. När jag ser folk ge sina hönor majs är det fridfullt ut, mina är nästan galna. Så hönsen som ska ha extra får inte speciellt många sekunder på sig. :meh:

Jag ska försöka muta den tunna så att hon också lär sig sitta på stegen och äta, det vore enklast!
 
Det här går inge vidare. :(

Igår tog vi hem en ensam två dagar gammal kyckling till vår höna vars kycklingar nu är två veckor gamla. Intro gick bra och mamma Kobra tog sig an den lille utan problem.

Imorse hittar jag en av de äldre kycklingarna död under mamma höna. I ett försök att ge mamma höna och resterande kycklingar mer utrymme så försökte jag göra en ny inhägnad inne hos de andra hönsen och i stress trampar Kobra över den lille som också blir nedkyld. Dessutom är en av de andra två dålig, orkar inte stå på benen och liksom gungar fram och tillbaka. :( Så tråkigt. Den tredje är stor och fin och mår hur bra som helst så jag vet inte riktigt vad som har hänt. Försökte ge den dåliga vatten med multivitamin och selen men osäker om något alls hamnade i näbben.

Nu sitter jag i köket med den minsta innanför tröjan i ett försök att värma upp. Får väl se om det bara är en kyckling kvar imorrn. Vore himla tråkigt.
 
Nu sitter jag i köket med den minsta innanför tröjan i ett försök att värma upp. Får väl se om det bara är en kyckling kvar imorrn. Vore himla tråkigt.

Om du har en kläckare så kan du sätta in den där med ca 37 graders värme så ”slipper” du bära runt hela tiden. Det har fungerat bra för mina något nedkylda små.
 
Mina blomme började lägga ägg förra veckan, små, fina och väldigt goda. Väntar på att Aracuanan ska komma igång också.
Förra året var inget bra kycklingår, 4 kvar av 12 (nu var förvisso fyra tuppar).
De sussex (som jag köpte spontant) och maran jag köpte i november verkar däremot friska och starka. De olika grupperna bor bredvid varandra i gamla grisboxar. Nu vill jag bara att fågelinfluensan ska vara förbi, drygt tio mil bort fick de in det på en anläggning.
 
DSC_0913.JPG

Innan tupparna sorterades bort och två hönor.
 
Alla tre kycklingar lever fortfarande. Bävade nästan för att behöva gå ut till hönshuset imorse. Den vingliga kycklingen åt med mycket god aptit och den lille var pigg och rörlig, men äter inte. Den vill i princip bara krypa ihop under mamma höna, hela tiden. Igår kväll fick båda två multivitaminvatten + selen i sig genom pipett. Ska försöka få i den lille vätska med kokt äggula för hand.

Jag känner hur mitt kontrollbehov går i taket över sånt här. När jag kläckte i maskin och hade dem inomhus hade jag ju en helt annan koll på kycklingarna än nu. Även om det är naturligare att de går hos mamma höna kan jag inte låta bli att känna mig lite otillräcklig.
 
Mot bättre vetande gick jag återigen med i en hönsgrupp på FB och får, återigen, fullständig krupp över folk.
"Vad är min höna för ras?" [Bild på random höna som ser ut som vilken höna som helst]
"Är det tupp eller höna?" [Suddig bild på en tredjedels fågel taget snett uppifrån]
"Nu har kycklingarna kläckts i maskinen, vad gör jag nu?" [Vad sägs om att GOOGLA innan du ens överväger kläcka?]
"Hallå jag har problem med rovdjur! Vad gör jag?" [Visar bild på "hönsgård" av 1,5 meter sladdrigt flyttbart stängsel]
"Kommer aldrig förstå er som äter era fjäderbarn!!!" [Medföljande diskussion om kött vs icke-kött där TS inte svarar på en enda kommentar]

Säg snälla att det inte bara är jag som blir idiot? :angel:
 
Mot bättre vetande gick jag återigen med i en hönsgrupp på FB och får, återigen, fullständig krupp över folk.
"Vad är min höna för ras?" [Bild på random höna som ser ut som vilken höna som helst]
"Är det tupp eller höna?" [Suddig bild på en tredjedels fågel taget snett uppifrån]
"Nu har kycklingarna kläckts i maskinen, vad gör jag nu?" [Vad sägs om att GOOGLA innan du ens överväger kläcka?]
"Hallå jag har problem med rovdjur! Vad gör jag?" [Visar bild på "hönsgård" av 1,5 meter sladdrigt flyttbart stängsel]
"Kommer aldrig förstå er som äter era fjäderbarn!!!" [Medföljande diskussion om kött vs icke-kött där TS inte svarar på en enda kommentar]

Säg snälla att det inte bara är jag som blir idiot? :angel:
Jag blir mörkrädd över hur många som har absolut noll koll som skaffar höns. Jag ser så mycket bilder på höns med fruktansvärda kalkben, hönshus med skaderisker, ej godkända hönshus, de som inte har sandbad osv osv..
 
Jag blir mörkrädd över hur många som har absolut noll koll som skaffar höns. Jag ser så mycket bilder på höns med fruktansvärda kalkben, hönshus med skaderisker, ej godkända hönshus, de som inte har sandbad osv osv..

Ja, herregud. Som när man påpekar att det är lag på att hönsen inte ska kunna komma i kontakt med fönsterglasen och får tillbaka "de flyger aldrig upp där!!". Eller när folk ska hålla på och nippla med elen själva, eller har nån jävla kristallampa för att "det är fint". :banghead: Sån jävla idioti att man blir mörkrädd.
 
Ja, herregud. Som när man påpekar att det är lag på att hönsen inte ska kunna komma i kontakt med fönsterglasen och får tillbaka "de flyger aldrig upp där!!". Eller när folk ska hålla på och nippla med elen själva, eller har nån jävla kristallampa för att "det är fint". :banghead: Sån jävla idioti att man blir mörkrädd.

Fast jag visste inte det där med fönsterglasen!! Tack för information, det ska genast fixas.

Och jag tycker fanimej att jag läst allt som går, både i böcker och på JBV. Nu är ett glas redan nätat inifrån men det andra är det inte och i ankhuset är det inte nätat.
 
Ja, herregud. Som när man påpekar att det är lag på att hönsen inte ska kunna komma i kontakt med fönsterglasen och får tillbaka "de flyger aldrig upp där!!". Eller när folk ska hålla på och nippla med elen själva, eller har nån jävla kristallampa för att "det är fint". :banghead: Sån jävla idioti att man blir mörkrädd.

Oups! Jag hade inte heller koll på fönsterglasen - och hos mig har det till och med hänt att någon flyger upp där, om än inte så vanligt. :o Men inga kristallampor i alla fall! :D (Jag tycker dessutom inte att det är "så fint", varken hos hönsen eller i sadelkammaren eller annars i stallet, så det är ganska lätt att offra den detaljen till förmån för en högre prioriterad elsäkerhet)
 
Jag tappade det just på Instagram. "Tihi, jag tycker så synd om hönsen, så jag släpper ut dom på promenad en gång i veckan fast det är fågelinfluensa". Och det är ett antal som kommenterar "jag med, tihi!" osv osv.

Jag brukar vara tyst, men nu blev det ett "skämmes tamefan", fast mer pedagogiskt.
 
Ja, herregud. Som när man påpekar att det är lag på att hönsen inte ska kunna komma i kontakt med fönsterglasen och får tillbaka "de flyger aldrig upp där!!". Eller när folk ska hålla på och nippla med elen själva, eller har nån jävla kristallampa för att "det är fint". :banghead: Sån jävla idioti att man blir mörkrädd.
Nja, det står så här: (källa)
1610370072360.png

Vi har plexiglas istället för glasrutor. Det duger gott.
 
Nja, det står så här: (källa)
Visa bifogad fil 63106
Vi har plexiglas istället för glasrutor. Det duger gott.

Jag har svårt att tro att det duger gott eftersom en höna fortfarande kan flyga rakt in i plexiglasrutan och t ex bryta en vinge eller nacken. Det finns en anledning till att man i princip alltid talar om nät- eller galleranordningar framför fönster som kan "ta emot" fågeln på ett skonsammare sätt, oavsett om man har plexiglas eller riktigt glas bakom.
 
Jag tappade det just på Instagram. "Tihi, jag tycker så synd om hönsen, så jag släpper ut dom på promenad en gång i veckan fast det är fågelinfluensa". Och det är ett antal som kommenterar "jag med, tihi!" osv osv.

Jag brukar vara tyst, men nu blev det ett "skämmes tamefan", fast mer pedagogiskt.

Såna inlägg har jag också sett! "Jamen staketet runt tomten räknas som inhägnat!", jaha okej, tack för att du hjälper till med smittspridningen. :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp