Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag visste inte det där med fönsterglasen!! Tack för information, det ska genast fixas.

Och jag tycker fanimej att jag läst allt som går, både i böcker och på JBV. Nu är ett glas redan nätat inifrån men det andra är det inte och i ankhuset är det inte nätat.

Oups! Jag hade inte heller koll på fönsterglasen - och hos mig har det till och med hänt att någon flyger upp där, om än inte så vanligt. :o Men inga kristallampor i alla fall! :D (Jag tycker dessutom inte att det är "så fint", varken hos hönsen eller i sadelkammaren eller annars i stallet, så det är ganska lätt att offra den detaljen till förmån för en högre prioriterad elsäkerhet)

Nu vet ni, tack vare min graciösa pedagogik! :angel::D
 
Jag har svårt att tro att det duger gott eftersom en höna fortfarande kan flyga rakt in i plexiglasrutan och t ex bryta en vinge eller nacken. Det finns en anledning till att man i princip alltid talar om nät- eller galleranordningar framför fönster som kan "ta emot" fågeln på ett skonsammare sätt, oavsett om man har plexiglas eller riktigt glas bakom.
Oj, jag har faktiskt sldrig hört det. Mina sitter gärna i fönstrena, särskilt nu när de inte får gå ut. De mellanlandar förvisso på sittpinne innan, men får fundera hur jag kan åtgärda detta.
 
Fast jag visste inte det där med fönsterglasen!! Tack för information, det ska genast fixas.

Och jag tycker fanimej att jag läst allt som går, både i böcker och på JBV. Nu är ett glas redan nätat inifrån men det andra är det inte och i ankhuset är det inte nätat.
Jag med! Så förvånad är bara förnamnet.
 
Oj, jag har faktiskt sldrig hört det. Mina sitter gärna i fönstrena, särskilt nu när de inte får gå ut. De mellanlandar förvisso på sittpinne innan, men får fundera hur jag kan åtgärda detta.

Hur ser dina fönster ut? Allra enklast är att ta en bit nät som täcker fönstret och lite till, och fästa med t ex märlor i träet.
 
Oups! Jag hade inte heller koll på fönsterglasen - och hos mig har det till och med hänt att någon flyger upp där, om än inte så vanligt. :o Men inga kristallampor i alla fall! :D (Jag tycker dessutom inte att det är "så fint", varken hos hönsen eller i sadelkammaren eller annars i stallet, så det är ganska lätt att offra den detaljen till förmån för en högre prioriterad elsäkerhet)
Jag blir alldeles mörkrädd med de som har ett litet trångt stall och så sätter de in möbler. 🤦‍♀️🤦‍♀️
Eller kristallkrona/ hängande lampor som är som gjorda att hästarna slår i skallen om de reser sig.
 
Hur ser dina fönster ut? Allra enklast är att ta en bit nät som täcker fönstret och lite till, och fästa med t ex märlor i träet.
Jag har ju dem i ett gammalt stall, så dels är fönsterkarmen närmre 3 dm djup, och allt är i sten (jag är rädd att det lossnar stora bitar om jag börjar borra).
Jag hade kunnat fästa i taket, men då kan de inte sitta där alls.
 
Jag har ju dem i ett gammalt stall, så dels är fönsterkarmen närmre 3 dm djup, och allt är i sten (jag är rädd att det lossnar stora bitar om jag börjar borra).
Jag hade kunnat fästa i taket, men då kan de inte sitta där alls.

Är även karmen i sten, alltså?
 
DSC_0913.JPG

Denna bilden har jag lagt upp tidigare, det ser dock inte så djupt ut som det är i verkligen.
@fruentimmer
Karmen är järn/stål.
 
Angående fönsterrutor så går det att tolka lagen. Fönster som fåglarna kan nå ska vara försedda med lämpliga skydd ELLER vara utförda så att de inte föreligger någon skaderisk.

Frågan är vad "eller" innebär?
 
Angående fönsterrutor så går det att tolka lagen. Fönster som fåglarna kan nå ska vara försedda med lämpliga skydd ELLER vara utförda så att de inte föreligger någon skaderisk.

Frågan är vad "eller" innebär?

Det är ju så med lagar, allt kan tolkas. Skaderisk är det ju oavsett material på glaset, alltså att fågeln kan flyga rakt in i det t ex, så jag anser nog ändå att det är ganska tydligt med att det måste finnas någon form av skydd som förhindrar fågeln att glaset.
 
Angående fönsterrutor så går det att tolka lagen. Fönster som fåglarna kan nå ska vara försedda med lämpliga skydd ELLER vara utförda så att de inte föreligger någon skaderisk.

Frågan är vad "eller" innebär?
Jag antar det står på jbv om lagen, var hittade du det?
 
Generellt tips när det kommer till fönster. En plexiskiva utanför glaset fungerar för hästar, det är nog enkelt att skära ut och sätta innanför om man inte vill sätta tex nät.
 
Generellt tips när det kommer till fönster. En plexiskiva utanför glaset fungerar för hästar, det är nog enkelt att skära ut och sätta innanför om man inte vill sätta tex nät.
Halv knapp
Nu har det ju kommit lite tips. Får göra det skyndsamt. Dels vill jag inte att det blir mörkare, dels så är det att de inte kan gå ut nu. Till nästa vinter hoppas jag ha fått upp en hönsgård som de kan vara i om det kommer influensa igen.

Jag förstår såklart att de kan skada sig jävulusiskt om det vill sig illa. Nu när jag vet om det känns det självklart, på något vis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp