Höra/läsa/säga fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gick in på en cool jeansbutik och tittade runt lite. Hittade nåt svenskt jeansmärke, minns inte vilket nu, men den häftiga lappen på jeansen, givetvis skriven på engelska, skulle tala om att (den typen av?) jeans burits av gruvarbetare sedan 100 år tillbaka. Grejjen var bara den, att den som skrev inte var så haj på engelska. Och skrev: Worn by minors for more than 100 years! (eller nåt i den stilen, minns inte exakt ordföljd.)

Minors...? Minderåriga? Eh..... MinErs skulle det givetvis stå!! Hur den grodan kunnat slinka igenom är ofattbart. Nu blev det nån slags reklam för småbarnskläder :D


Faktum är att jag hittar samma typ av groda även på sidor från engelsktalande länder. I en brittisk modeblogg: "The evolution of denim from then to now is an interesting one. The reason being that they were originally created as a working class piece of clothing only worn by minors and farm workers."
 
Senast ändrad:
En kollega frågade mig imorse hur det gick med Brexit? Tja, vilken sten har du bott under det senaste halvåret, sa jag inte för jag insåg ganska snabbt att han sa namnet på ett datasystem som visserligen slutar på IT men inte så mycket mer.
 
Lyckades just frusta av skratt så jag fick cola upp i näsan :meh: den här tråden borde komma med varningstext :p

Jag har problemet att jag pluggar, läser, ser film etc i princip enbart på engelska. Och sen ska man börja prata svenska igen när man träffar folk... Det är lite för avancerat för min hjärna tydligen :cautious: så att "svenskifiera" engelska ord, översätta rakt av (vilket blir helt tokigt) eller byta ordföljd i meningar (allt som oftast utan att märka något av det själv) är vardagsmat här.
Senast var idag när en kompis drev med mig och jag utbrister, lite skämtsamt förnärmad "Det är inte trevligt att göra roligt av folk!". Fick ett gapskratt till svar och stod som ett frågetecken tills kompisen mellan skrattattacker lyckades upprepa vad jag sagt... "It's not nice to make fun of people" försökte min hjärna säga på svenska, istället för att tänka på svenska direkt och säga att Det är inte snällt att driva med folk... :o Det som är lite störigt är att jag inte själv märker att jag tänker på engelska men pratar på svenska, så frågan är hur många människor som trott att jag inte har alla hästar i stallet så att säga... :meh:

Nåja, alltid roar det någon :p
 
Läste i en annan tråd:
Eftersom det är för sent för att sitta vid symaskinen (vill inte gärna väcka mina grannar...) så lyssnar jag på ljudbok: Ugglan dödar bara på natten och dricker lite te. Ska göra kakor tror jag. Har färdig kakdeg i kylskåpet :)
Jag läste lite fel och för ett kort ögonblick trodde jag att ljudboken hette "Ugglan dödar bara på natten och dricker lite te"
O_o
 
När folk sjunger eller säger "... goodbyes" Så vill min hjärna bara betona byes och jag sitter och fnittrar för mig själv. :confused:
 
Jag läste just Mammas samlarmani förstörde min barndom som Mammas SALAMI förstörde min barndom...

Och kan vi ta med autocorrects här så tyckte min iPad att Maria Gripes underbara bok skulle heta - håll i er - TORSTEN flyger i skymningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Lady_S
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
48 49 50
Svar
997
· Visningar
66 265
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 740
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 058
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp