Hösilage i småbal

Jag brukar ha i början av hösten och slutet på våren. Blir förstås många "foderbyten", men hellre det än att ha en storbal öppen för länge så det blir dåligt. Priset är också högre men det är som en fis i rymden i det stora hela.
 
Jag har använt det för några år sedan då jag bara hade en häst som åt hösilage. Det fungerade utan problem, hästen reagerade inte på nya balar, fodret höll god kvalitet eftersom det bara var öppet ett par dagar och det var lätt att hämta och förvara själv. Det är också lättare att reklamera enskilda balar om det skulle behövas, då mindre hösilage blivit dåligt om ex. plasten gått sönder. Nackdelar är att det är dyrare och få bönder tillhandahåller småbalar jämfört med stora balar, i alla fall i mina trakter.
 
Jag har endast det, pga att jag har två shettisar och en storbal därmed inte går åt innan den blir dålig. Jag har dessutom inte tillgång till traktor, och småbalarna är lätta att hantera med handkraft.

Mina har inte reagerat på foderbytena som blir.
 
Jag har haft det en vinter till en häst efter att han fick allergisk bronkit hastigt under senhösten. Kostade 3,5 kr/kg så billigt var det sannerligen inte....
Framför allt inte med tanke på att jag ett par månader tidigare köpt in hö för hela vintern också som bara blev liggande.
 
Jag har haft från till av olika anledningar. Nackdel med små är: att överlag är hållbarheten sämre på småbalar är på stora, inte allt för sällan som det finns mögel i dom när man öppnar dom och att priset ofta är väldigt högt. Fördel med små är att dom är lätta att hantera och att om man har få hästar så hinnor dom inte bli dåliga innan dom är slut.
Fördel stora balar är: att dom ofta är hållbarare, räcker längre och har ofta lägre pris per kilo än de små. Nackdel är att det ofta krävs maskiner för att hantera dom och att de kan bli dåliga när de är öppnade om man inte har så många hästar.
 
Jag har haft småbalshösilage nu i 1½ år och är mycket nöjd. Fördelarna är, som övriga skrivit, att varje bal inte är öppen så länge, det går att hantera balarna manuellt, om en bal är dålig så ser man det direkt och om man åker på meeting så kan man ta med sig en hel bal.

Jag betalar 2,85 kr/kg inkl anlys, frakt och moms.
 
Senast ändrad:
Jag har haft småbalshösilage i 10 år.
Fördelen är enklare hantering, att det inte blir dåligt när det öppnats osv.

Nackdelar ser jag egentligen inga mer än möjligen priset då.

Gäller dock man har en bra producent, så att balarna är homogena och ligger jämnt i TS osv.

Hållbarhet har jag inte haft problem med, och har gett silage året om och således i Augusti 2014 ger skörden från 2013 osv.

Betalar 2.5 kr/kg av lokala producenten. Några år köpt utifrån och då har det landat på ca 4 kr/kg iom frakten..
 
Mycket nöjd, men som Alexandra_W skriver så är det viktigt att höbonden vet vad hen pysslar med. Det är svårare att göra bra småbal än bra storbal.

Men dom är så otrooooligt praktiska :heart. Jag puttade storbal för hand innan jag upptäckte dessa.... Genom snö, över is... inte kul...
 
Jag har småbalsensilage sedan två år och är helt nöjd. Har bara två hästar och fodrar med hö ute så det skulle inte fungera med storbal. Det gäller förstås att leverantören vet vad de pysslar med (både när det gäller storbal och småbal). 3,25 kr/kg betalar jag och då finns några olika näringsvärden att välja på.
 
Vi har småbal på vår och höst men det är drygt att öppna en ny varenda dag och det kostar mer än dubbelt så mycket som de större balarna vi använder sen.

När jag hade en ponny var det perfekt.

Nu har jag fyra:ish (varierar lite).
 
Jag hade det ett år och älskade dem! Räckte precis lagom 2,5 dar till min stora och de var lätta att transportera. Bra kvalitet både hygieniskt och näringsmässigt. Hade dessutom garanti så att om ngn bal var dålig fick jag åka och byta den, leverantören bodde 1 mil bort bara.
 
Eftersom jag endast har en häst (står uppstallad på anläggning) där man sköter sina inköp av diverse foder själv så har jag småbal (ca 60kg). Räcker 5 dagar ungefär :up:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Någon som vet någon som har hö att sälja i nv skåne? En storbal eller 25-30 småbalar hade räckt. För tidigt öppna storbal hösilage. Vi...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Valle
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 391
Foder & Strö Ni som har gamla hästar som inte kan tugga hösilage/ hö- hur ser deras foderstater ut? Hur fördelar ni dagens måltider?
Svar
0
· Visningar
835
Senast: malacogott
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
639
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp