Höst & vinterskor till 1 åring

jerseyko

Trådstartare
Vad har ni för skor till era?

Vi har gått i varenda skobutik känns det som utan att hittat ett enda par som passar :( På måndag börjar han hos dagmamma, och vilken dag som helst kommer han börja gå och inte vill han sitta i vagnen medans alla kompisar leker!

Vi försökte med fodrade gummistövlar. Men hans vader är för stora! Det tar tvärstopp. Och får han väl ner vaderna, så är stövlarna så stora att de slutar uppe vid ljumskarna ungefär och är 3*4 ggr större än hans fötter.

Vi fick ner fötterna i ett par fodrade stövlar som hade ca 1½ cm till godo i foten att växa, men då satt de som korvskinn runt vaderna och det var omöjligt att få ner byxorna i stövlarna oxå.

Hittade ett par skinnskor från kavat. Med regäl sula och höga fötter och med öppning ovanpå så man fick ner hans fot. De kan han även ha tjocka strumpor i. Blir det för kallt och blött?
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Jag säger bara Kuomaskor, vi är hur nöjda som helst!
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Vi köpte skor på Intersport faktiskt, lite kängmodell med något högre skaft än lågskor. De är kraftiga, och sitter jättebra på foten utan att sitta åt på vaden. Vi impregnerade dem och de håller hyfsat bra mot väta.

Den butiken hade även fodrade stövlar med snörning från foten och upp, rejält med stoppning i skon för att hålla lilla foten varm, gick en bra bit upp på benet och hade ordentligt utrymme för vaden.
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Hur små storlekar? Rasmus har 18-19 i skor! Men typ 25 på höjden och bredden *suck*
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Jag vet faktiskt inte hur små storlekar de hade, min drar ju 21-22 i fötterna. Men 20 såg jag iallafall på kängorna kom jag på nu, så det borde kanske finnas en storlek mindre kan man tycka...
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Då ska jag gå in och kolla om vi hittar några där idag. Lite stora gör ju ingenting, men när de är dubbelt så stora som hans fötter så går det ju inte att gå!
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Vi har samma problem med Lokes vader, de är för stora. Jag hittade ett par kängor från maxi, som satt bra. Men tyvärr hade dem inte små storlekar i kängor, men i skor hade dem det.
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Idag hittade jag stövlar på COOP forum med, de var rejäla, med snärning från foten upp på hela skaftet så man kan reglera hur brett/smalt man vill ha det. De var välfodrade och fanns i små storlekar med. Själva foten på stöveln var vattenskyddad med nån slags gummi. Inte särskilt dyra heller faktiskt!
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

kavatstövlarna som är halvhöga är vattentäta och varma om man har sula och socka i. De går ju att reglera med kardborren.

71294228_1.jpg


Eskil är snart 4 och har fortfarande såna. De håller för många barn och går bra att köpa begagnat, jag har inte lyckats få något par snedslitet eller så.

De är lätta att ta på och av också.
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Vi köpte ett par gummistövlar och ett par vinterkängor. Stövlarna är av märket Viking och de är 2cm för stora (vid köpetillfället). Dem har han raggsockor i och använder mest i stallet nu, förhoppningsvis kan han fortfarande ha dem till vårslasket. De är väldigt bra passform på med vida skaft (för Adam iaf) men lite lagom avsmalnande ovanför foten så de inte åker av alldeles för lätt om man inte har byxhällor under.
Kängorna är Pax, vattentäta o fodrade med stadig sula, ser mest ut som det bara är skaft på dom :D, fotdelen är ju så kort.

Vi är jättenöjd med båda, inte särskilt billiga- stövlarna gick på 200:- tror jag och kängorna på 450:- men de är ju inte heller de dyraste.. Även fast båda skoparen är ordentligt för stora just nu o Adam ganska nyss lärt sej gå så går han väldigt bra i dem :)
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Jag rekommenderar också denna modell varmt! Jag köpte nya till min äldsta pojke som är 12 år i år, och båda hans två små bröder har använt samma skor efter honom. De är kanon tycker jag, slitstarka, varma, lätta att ta på och av, och de små barnen går dessutom bra i dem, skaftet är ju inte så högt.

Hlsn Helena
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

kavatstövlarna som är halvhöga är vattentäta och varma om man har sula och socka i. De går ju att reglera med kardborren.

71294228_1.jpg


Eskil är snart 4 och har fortfarande såna. De håller för många barn och går bra att köpa begagnat, jag har inte lyckats få något par snedslitet eller så.

De är lätta att ta på och av också.

Sådana hade min dotter första vintern också. Höll sig alltid torra oavsett hur blött det var ute.
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

*kl*

Idag fick Loke ett par gore tex kängor. Dem ska ju vara bra, men dem är i storlek 23. (min pappa köpte dem) och han har ett par känger i stl 22 och dem är för stora. Så 23 bör ju vara ganska stora.

Men, men.... Det funkar väl om man bara har på honom extra sockar...
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

kavatstövlarna som är halvhöga är vattentäta och varma om man har sula och socka i. De går ju att reglera med kardborren.

71294228_1.jpg


Eskil är snart 4 och har fortfarande såna. De håller för många barn och går bra att köpa begagnat, jag har inte lyckats få något par snedslitet eller så.

De är lätta att ta på och av också.


Är de vattentäta även på ett barn som vadar i varenda vattenpöl hon hittar?

Vad för sulor ska man ha i? Och raggsockor antar jag?
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Precis sånna vill jag ha åt Rasmus.

Efter nästan en hel timme mätandes och provandes skor hittade vi ett par på skopunkten som funkar. Det är så svårt att få ner hans fot när han inte vill stå upp han får kokt spagetti ben så fort han får skor på fötterna.
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Vi köpte våra första skor i dag. Fick jättebra info av försäljaren som sa: dels bör man inte köpa med höga skaft det första man gör eftersom sällan kommer så små barn ned i skon pga vaderna. Sedan bör man inte köpa de absolut kraftigaste kängorna, pga av att de är oftast klumpiga och små barn som nyss lärt sig gå släpar gärna fötterna efter sig = skorna gör då att dom får jättesvårt att gå. Tex Kavatskorna om man ska jämför nån modell klumpig. När dom nyss lärt sig gå, så kan dom lika gärna bara ha lågskor. skor med skaft kan man ta senare när dom blivit mer stabila i sin gång. För hur mycket egentligen går en unge omkring när den nyss lärt sig gå ?
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

För hur mycket egentligen går en unge omkring när den nyss lärt sig gå ?

Jämt! :D

Adam använde först sina träningsdojjor som hans pappa köpte billigt på coop o dom har han använt tills alldeles nyligen, nu är de för små och det har blivit för blött o kallt för dem med. Trots att han inte använde dom så länge är de rejält slitna :D Adam är alltid på väg nånstans, nu tränar han mer o mer på att öka farten och även att gå baklänges, och han tog sina första steg på egen hand i mitten av september..

Men det var nog bra med låga skor i början, som du säger, det var lite krångligt i början med skaft men han lärde sej ändå väldigt snabbt.
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Är de vattentäta även på ett barn som vadar i varenda vattenpöl hon hittar?

Vad för sulor ska man ha i? Och raggsockor antar jag?

Ja de är vattentäta men inte om de kliver så djupt att vattnet når ÖVER skaftet såklart.

Jag har bara haft originalsulan och vanliga strumpor i till mina, men då kunde de gå på vintern och var aldrig still.
 
Sv: Höst & vinterskor till 1 åring

Ligger ofta runt 50-lappen på tradera eller blocket :idea:

Tradera :love:
Vi har inte köpt mycket nytt i skoväg åt vår plutt, för det går att få tag i så bra begagnade skor där. Just nu vandrar hen omkring i samma sorts Kavatkängor som visats i tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp