höstklippning av fårskallar?

ameo

Trådstartare
Moderator
OM man tänker klippa fåren på hösten, NÄR är det då bäst att göra det?
Mina ullbollar börjar bli riktigt långhåriga redan nu, så jag funderar faktiskt på att de kanske skulle klippas igen före installningen (planerat till november). Man vill väl kanske vänta så länge som möjligt, men samtidigt får det ju inte bli 20 minusgrader så att de fryser ihjäl när man knycker deras yllekoftor.. :crazy:

Hur gör NI?
Hur vanligt är det att man klipper alls på höstarna?
Såvitt jag har förstått så är det lättare att sälja ullen nu, då den inte är full med gödsel, hö och andra foderrester...
 
Då svarar jag väl på din fråga, eftersom du svarade på min... :)
Jag läste om någon fårgård att där klippte de efter höskörden, vilket ju är i princip nu. Fast den ullen blir inte lika bra kvalité på som om man klipper tidigt på året.
 
Jag klipper mina innan installning.Det brukar bli i Oktober.

Ti_Ti
 
våra får brukar vi klippa två gånger om året, vår och höst. Vi går efter schemat att de klipps vid installningen (september/oktober) och sedan före lamning (april/maj) för oss har det funkat bra, men då klipper vi inte för att behålla ull utan bara för att underlätta för fåren då de är inne hela vintern
 
Mina får går på lösdrift och föredrar att vara ute större delen av vintern. Jag klipper därför endast på våren. Jag klipper när pälsen slutat växa och fortfarande nu i september ser de nästan nyklippta ut.
 
NÄR slutar pälsen växa??? :confused:
Jag visste inte ens att den gör det... :crazy:
Och jag tyckte ändå att mina blev klippta ganska sent, det var väl i slutet av april-början av maj nån gång *minns inte*
Växer pälsen hela vintern på dem också, eller är det kanske så att den slutar växa vid viss längd/tjocklek? Mina kommer bo inomhus i vinter, men troligen få komma ut i hage på dagtid (de går ihop med stona) åtminstone så länge de stannar innanför staketen... (Hur funkar det med fårskallar och elstängsel på vintern när det är snö, tjäle och därmed sämre jordning = mindre stötar, stannar de ändå av gammal vana?)
 
Jag klipper inte föränn i slutet av maj. Då håller klippningen hela sommaren och ända in på hösten.

Jag har nät om vinterhagen, ingen aning om hur det går med el och får på vintern. De rör ju inte sig på så stora ytor på vintern så, tja? Mina vill mest ligga och gona och idissla i solen utanför stallet när det är snö. Någon liten promenad så där, men inte så mycket. Nu bor jag ju i skåne så jag ska inte uttala mig om snö alls egentligen. :crazy:
 
Mina har en hage att gå ut i även på vintern och det är el runt.Inga problem med tackorna,däremot lammen smiter ibland ut i hästhagen på våren när de är små men mammorna ropar tillbaks dem.

Ti_Ti
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 450
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 404
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 684
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden förut, men under ett annat nick. Hon har hela sitt vuxna liv gjort utfall mot andra hundar och jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 717
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp