Höförvaring-inne i boxen.

Fibusen

Trådstartare
Måste lösa det på något sätt med höet inne i boxen till pållen,han sullar runt med det jättemycket,och det ligger hö överallt,speciellt nu när han äter så pass mycket gräs i hagen så han känner sig rätt så mätt inne,så han bara bökar runt i det..

Vill absolut inte ha något hönät,och så klart sån liten skaderisk som möjligt,samt att det ska vara enkelt att lägga in hö,då det är en annan som oftast ger hö tidigt på morgonen.

Nu så kör jag ut nästan en kärra med hö dagligen på dyngstacken,vågar inte miska så mycket mer heller(har dragit ner från 6 till 4 kg),eftersom vissa dagar har han ätit upp nästan allt..

Sv: Höförvaring-inne i boxen.

En såndär höpåse med hål på sidan då? De har en på h**ks.

Jag köpte såna för min häst åt inte upp höt och nu finns det inget hö alls kvar varken i spånet eller i påsen! älskar dom!

I förra stallet hade jag en stor balja till höet, typ stor svart rund vattenbalja. Visserligen drog han upp och runt höet en del ändå, men inte lika mycket.

Känns som om dom kanske är lite bökiga att fylla på? Har nu packade hösäckar utanför boxen,och som bara tippas ur på morgonen i boxen,vore kanom om man hade nått byggt hörn eller nått som hon bara kunde tippa ut säcken i. finns ju nått hörn i plast har jag för mig som man kan köpa,men det är ju jättedyrt...
Och bygga i trä känns liiite riskabelt..

Eller hur sätter man upp dom där påsarna? (antar att du menar dom som är oranga?) kanske kan funka om man köper ett antal sånna som man packar och gör iordning,sen om dom bara kan vara att haka på i gallret?

Kan tilägga att det är en unghäst som gärna ska testa hur allt fungerar,gärna bolla lite med krubban inne i boxen under natten,så det måste antingen vara nått som går sönder lätt ifall dom fastnar,eller nått som han inte kan fastna i helt enkelt...

Jag skulle försöka hitta ngn balja att ha höet i, kanske en sån mjuk Tubtrug? Höpåse med hål i funkar bra, men det är inte allt för bra för hästarna att äta i den ställningen (ryggproblem o s v) så det skulle jag inte gjort.

Hoppas du hittar ngn bra lösning :laugh:

Haybars är suveräna av vad jag hört och själv tycker jag de ser jätte smarta ut. De kostar ju en del men lär ju hålla bra också och främjar till en normal ätställning för hästen samt ger minimalt "spill". Själv använder jag ett hönät med små maskor i, det är jättebra. Eftersom det är små maskor får hästarna pilla lite grann när de ska äta vilket främjar ät-tiden lite grann, det är suveränt till min häst och hon trivs jättebra med att äta ur det också. I och med att det är små maskor i det så är inte risken särskilt stor att hästen fastnar i eller trasslar in sig i nätet och gör sig illa heller.

Ja,det var sånna jag menade! Men som sagt så är dom dyra,men man kanske tjänar på det istället för att kasta bort flera kg hö i veckan..Blir ju faktist dyrt i längden det med.

Vi har 90-liters murarbaljor i svart plast i boxarna som de äter sitt hö ur. Höt ligger still, de äter ur rätt höjd och de är lätta att hålla rena. Går ner ca 10 - 15 kg silage i en balja av den storleken så det bör få plats rätt stora mängder hö också!
Två av våra tre är jättenöjda mes sina baljor, äter bättre, lättare att mocka och allt det där. Mulle däremot får ingen balja, han har mer nöje i att välta runt baljan i boxen. Och när jag spände fast den med spännband i väggen så lyfte han helt enkelt ur maten istället... Han äter helst i boxöppningen - med dörren öppen!

Vi har en häst i stallet som är helt hemsk vad det gäller att sprida hö och vi har 2 lösningar som funkar bra på honom.

Alt. 1 att ta en stor balja och trycka ner höet där i, verkligen pressa ner det. Då får han lite pill med att dra ut maten.

Alt. 2 att ta en av höet och sprida ut i boxen så han kan gå runt och äta. Man lägger asså små högar runt om i boxen. Då får man höt där man vill ha det och hästen kan gå runt o äta.

fodra lett tycker jag verkar jättesmarta, men dom är ganska dyra tyvärr.

Såg i en hästtidning förut då dom hade satt en skiva diagonalt i ena hörnet och gjort små hål i skivan så det inte skulle bli mögligt typ. Smart tycker jag :angel:

lala.jpg

Skivan är då det inringade :p

Jag har "den där orange påsen" från Hööks, och den är faktiskt väldigt lätt att hantera och hänga upp. :)

Jag har tagit ett gammalt bensnöre av kraftigare modell (band med justeringsmöjlighet), lagt den om balken som håller boxgallret och fäst en vanlig karbinhake längst ner. Bara att knäppa fast påsen i haken när man fodrar.

När fröken var yngre och lekte med påsen ganska hårdhänt hade jag även en hake nertill på påsen (det finns fästmöjligheter på baksidan) så att hon inte kunde riva omkring den hur som helst. Jag drog då ett snöre runt en planka i boxväggen (de glipar några mm) och fäste en ring i det.

Köp en sån här:
http://villaprodukter.se/product_info.php/products_id/82?osCsid=ded2624529c3eb4c8a3cf16b401a8e91

Ta en vass kniv, skär en skåra uppifrån och ner skär bort botten. Ta bort handtagen. Sätt den mot ett hörn och mät hur mycket mer som skall skäras bort. Skruva fast en list där du vill att höet skall vara, skruva fast "plastskivan" och fäst det hela med en list till på utsidan som klämmer fast "plastskivan". Lämna gärna några cm från nederkant till golvet så att gammalt hö trillar ner.

Billigt, bra och inte allt för svårt!

Lycka till!

Har för mig att det var Immer som för ett tag sen visade bilder på listiga hörnbaljor i sina boxar till höet.
Fråga henne.

Till min pålle som verkligen behövde alla kilon hö han kunde, mosade jag ner så mycket det gick i en IKEA påse (går i 5-7 kilo om man trycker ner det!). Sen hängde jag den i en karbinhake i boxen. Innan drog han runt allt och jag fick ta ut en hel del varje dag. Efter det åt han upp ALLT= han behövde alla kilon. Men inget blev nedtrampat!

Så det är mitt tips! Karbinhaken satt i gallrret, kanske 120-130 cm i höjd. Och så satte jag båda de långa handtagen i samma hake. De lär sig snabbt att äta ur den!

Så här ser en Hay-Bar ut, Immer var den som tipsa mig, o jag skaffa dessa då vi byggde nya stallet förra året,, vilket jag inte ångrat, dom är helt enkelt guld,, kostar ca 1.500

haybar.jpg

a7506e11841d9e0e53aabf7b5cb40cb6.jpg

Köp en sådan här. De är dessutom mycket billigare än en hay-bar. Dock sitter de ju högre upp så det är inte alla som gillar att hästarna äter i munhöjd utan vill att de ska äta från markhöjd istället. Men jag resonerar som så att om hästarna får hö på backen i hagen så är det helt ok att de får äta i minhöjd inne i boxen.

Dom kan inte fastna med hoven imellan spjälorna då? (nojig,men äger faktist en 3-åring som ska testa ALLT och se i fall det håller...:p)

Nej, det är inte tillräckligt brett. Och du får ju sätta den så den sitter tillräckligt högt. Den ska inte vara på backen!

installation2.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 872
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej jag behöver tips på hur man kan göra om man vill ha slowfeedingnät i boxen till hästen men man vill ha det så gott som riskfritt att...
Svar
6
· Visningar
2 459
Senast: NightRain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Veterinärfoder till frisk hund?
  • Valp 2025