Höga senskydd för bakben

Bison

Trådstartare
De som exempelvis Eskadron har. När ska man använda dem?
Blev lite galet i en beställning o nu har jag ett par...

Sv: Höga senskydd för bakben

är det terräng skydden du fått hem? för i så fall är det bara ut och hoppa stockar i skogen ju ^_^

Nej det är de vanliga. De ser percis ut som vanlig enkla senskydd i plast, fast högre med tre remmar istället för två.
Har för mig att de blir som en typ av teknikskydd. Borde ju inte vara helt omöjligt med tanke på att pro skydden räknas som en form av milda teknikskydd o de är ju bra låga.

blir ingen teknik skydds effekt av dem, dvs om man inte drar åt så mycket att det riskerar att bli senskada på benet. ev att det blir lite transportskydds gång de första stegen hästen tar dock. de jag sett använda cross country skydden från eskadron har använt dem till terräng ridning.

När jag jobbade i hästbutik sa de att det var körskydd egentligen. Vet inte hur bra det stämmer men det skyddar ju från slag om man kör i par. Man använde dem bak då tydligen.

När jag jobbade i hästbutik sa de att det var körskydd egentligen. Vet inte hur bra det stämmer men det skyddar ju från slag om man kör i par. Man använde dem bak då tydligen.

Det känns ju faktiskt rätt troligt!!

Buck: terrängskydd har skyddsskena fram på bakskydden och inte bak. Så att använda dem i terräng skulle aldrig falla mig in då skyddet sitter på fel sida = de är värdelösa för användningsområdet. De bison menar ska ju skydda mot slag bak på senan, och vilken normal häst slår sig själv på senan på ett bakben?? Nä logiken säger faktiskt att det skulle vara ett körskydd i tex fyrspann för att skydda mot hästen bakoms framben så inte de ska skada senorna bak på de främre hästarna om det skulle bli nåt missöde och råka slå till dem på bakbenen.

Låter som en rimlig grej, men jag har aldrig sett en körhäst med såna skydd tror jag...

Aldrig. Helt onödigt och ger bara mjölksyra hos hästen. Fungerar som teknikskydd.

Låter som en rimlig grej, men jag har aldrig sett en körhäst med såna skydd tror jag...

Och jag har aldrig sett en ridhäst som behöver sådana skydd bak heller. Används tror jag bara för att på ridhästar. Kan aldrig tänka mig att de fyller någon funktion över huvud taget som inte en vanlig strykkappa eller ett teknikskydd (om de nu verkar på det viset enligt sorbe) ger. Ett för mig helt onödigt skydd.

De få jag stött på som haft körhäst i fyrspann eller mer har haft hästarna lindade bak med nån typ av padd med skena bak. Vet inte om det är ''normalt'' eller om det bara var denne. Men det var just för att skydda mot olycka från hästen bakom.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka