Höger vänster galopp och sittbens frågor

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JGA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 8 312
J

JGA

Jag ville bara kontrollera att jag har lärt mig rätt angående hur man fattar galopp. Vid höger galoppfattning har man höger skänkel vid sadelgjorden och vänster bakom sadelgjorden, och vänster galopp är tvärtom. Stämmer detta?
Man fattar galopp med ett jämnt tryck från båda skänklarna?
TROR jag har fattat det rätt men jag MÅSTE bara kolla!

Sedan så funderar jag på sittbenen. Det tjatas mycket om sittben i ridskolan och jag har inte ridit för instruktör länge utan ridit på egen hand och faktiskt inte tänkt på detta. Vid lättridning får jag ofta höra att jag ska byta sittben men jag har aldrig lyckets fatta NÄR och hur man ska veta om man använder rätt sittben eller inte? Visst byter man sittben genom att sitta ner en gång i lättridning, alltså stå över en gång?
Om man sitter ner i trav och galopp hur funkar detta med sittben då? Ska man sitt ner med tyngden på det sittbenet som är närmast voltens insida på volt, har jag fattat detta rätt?
Snälla förklara någon.
/Fundereande tjej

Du har fatta rätt om galopen, du beskriver en galoppfattnig man får lära sig i början och som bra funkar tills man vill göra hjälperna mindre och har mer uppfattning om sin sits.

Hinner inte skriva mer nu tyvärr, återkommer kanske ;)

Ang galoppen kan du läsa den här tråden: Galoppfattning!?

Du ska sitta ner när ytterbenet är bakåt (el när innerbenet är framåt). Byta sittben gör man genom att sitta ner två gånger efter varandra (normalt är ju en gång).

Sitter du ner i trav & galopp behöver du inte bry dig om sittben. Däremot kan du ju rida lätt i galoppen också om du vill, men då har du inget bestämt sittben, men kan ju variera dig om du rider mycket så.

Vid lättridning i trav ska du sitta ner medan hästens inre bakben är i marken. Om du sneglar ner på hur hästens bogar rör sig innebär det att du sätter dig ner när ytter bog är i sitt främsta läge (eftersom rörelsen är diagonal). Rider man ut rakt fram får man se till att ändå byta sittben ibland, en del hästar sätter en gärna på ena diagonalen (diagonala benparet) och kan tycka det är rätt jobbigt när man kommer på dem med det och byter.

Nu blandade du nog ihop det. Med lättridningen alltså. Hon ska sätta sig ner när yttre bogen är BAKÅT, under hästen.

Jag tror vi skrev samma sak på olika sätt. När ytter bog är i sitt främsta läge sätter man sig ner, då sitter man ner medan ytter bog förs bakåt och ytter fram och inner bak är i marken.

Det är nog lättare att förklara det som att man ska sitta ner (i traven) när det yttre frambenet är i marken.

alla säger att man ska titta på det yttre benet, men jag har alltid lärt mej det inre, när hästen för fram det ska man sitta ner. Men man kan väl göra tvärtom också ;)

Jag har alltid lärt mig det yttre, tycker det känns naturligare att sitta ner när det går bakåt (ner i backen).
Men det går ju bra att göra på vilket sätt man vill (man kan ju titta på bakbenen också) bara man sitter på rätt ställe!

För det första så kanske man ska börja med att reda ut begreppen.

När du får höra att du ska byta "sittben" i traven (byta med vem, mot vad???) är det egentligen menat att du ska byta "nedsittningsben" - dvs "hoppa över" ett steg i lättridingen och sätta dig ner i sadeln när hästen har sitt yttre framben i marken (som andra och du själv skrivit tidigar).

När du rider nedsuttet i trav (eller skritt o galopp) så menar man med "sittben" just dina stittben som du sitter på.
Och ja, om du ska rida på tex en volt så lägger du mer tyngd på ditt inre sittben.

Så du ser att "nedsittningsben" i lättridning och "sittben" är två helt olika saker.

Hoppas att det här redde ut något lite i alla fall.

Personligen tycker jag att det enklaste tänket är:
Vänster varv: vänster fram fram.
(i vänster varv, sitt ner när vänster framben går framåt...)

Eftersom jag nynnar för mig själv för att inte spänna mig när jag rider så är det en perfekt liten ramsa som passar i nästan vilken melodi som helst :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 624
Dressyr Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst? Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka