• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 9 594
F

Francess

Nu står det helt still i huvudet på mig...och jag hittar inte nåt i mina böcker...men när brukar man räkna med att höglöpet gått över? Och när kommer tiken in i höglöpet ungefär? :confused:

Generellt brukar man säga att höglöp är ca 10:e - 14:e dagen efter första blod, men det kan variera mycket från individ till individ. Jag brukar räkna att höglöp är över då min hane inte visar intresse längre.

Vår tik brukar löpa ca 1 ½ vecka, sen kommer höglöpet och efter 3-4 dagar så avtar det och hon är inte intresserad alls längre, även om hon luktar spännande för andra hundar (då blir hon smått sur på dem).

jag brukar trycka lite lätt på min tiks kors, och som av en reflex stelnar hon med svansen åt sidan. då räknar jag med att hon höglöper. borde inte det vara en bra metod?

Till allesammans: tack! :bow:

Att jag överhuvudtaget brydde mig var för att jag skulle på brukshundklubben i onsdags (kurstillfälle) och man får ju av förklarliga skäl inte träna med höglöpande tik. ;)

I mitt fall innebar det att min tik var på dag 17 i löpet och jag själv ansåg att höglöpet var över, men de blev helt hysteriska på klubben och min tik fick inte träna! Det är dessutom en ungtik på 17 mån som nu löpt för andra gången och inte ens intresserat sig för hanhundar under höglöpet. Inte har hon heller hållt svansen åt sidan när man provat henne manuellt.... :o

Jaja, himla synd att missa i onsdags bara, men till nästa gång det händer ska jag minsann stå på mig! :devil:

Däremot fick jag ett bra(?) tips inför nästa träningstillfälle. De sa åt mig att bada henne dan innan jag går dit nästa gång! Så hon inte luktar så gott antar jag. :D

Det finns nån spray som också dämpar doften. Tyvärr minns jag inte vad den hette, men bekanta till mig använde den (flera år sedan, kanske inte ens finns kvar på marknaden)och tyckte att den fungerade.

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 085
Senast: sidensvans
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 042
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 506
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 002
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025