Högre tråd vintertid!

Bukefalos 30 år!

anonymous1756

Trådstartare
Hej!
Har en fundering på om det går att skruva fast längre isolatorer ovanpå stolpen för att få en högre höjd (inackorderad så kan ej ändra stolphöjd), speciellt under vintern då snön tynger ner tråden. Någon som vet om det är en hållbar lösning eller kommer det rasera mitt i vintern🤣
1755783984310.webp

Jag har så och det fungerar bra. Har väldigt tunn tråd överst dock så vet inte hur det håller med tjockare tråd.

Jag har så på stolpar som gått av. Funkar bra så länge man inte spänner tråden runt de isolatorerna eller att hästarna hänger på tråden, då viker de sig.
En annan lösning som jag gör ibland är att skruva fast en bit av en planka/ trasig stolpe på den befintliga stolpen för att göra den längre. Inte det snyggaste men det funkar.

Hej!
Har en fundering på om det går att skruva fast längre isolatorer ovanpå stolpen för att få en högre höjd (inackorderad så kan ej ändra stolphöjd), speciellt under vintern då snön tynger ner tråden. Någon som vet om det är en hållbar lösning eller kommer det rasera mitt i vintern🤣
Visa bifogad fil 172980
De där är inte anpassade att stå upprätt. Risken finns att tråden slits i förtid eller lossnar. Däremot kan du sätta de så högt upp som möjligt på stolpen vinklat uppåt men fortfarande att tråden vilar på den släta delen av isolatorn.

En del stallägare vill inte man skruvar i toppen på stolpen, för att inte leda in fukt i stolpen den vägen.

Jag har använt plaststolp som jag fäst med buntband runt ordinarie stolpe. Det sitter mycket stadigare än distansisolatorerna som gärna böjer sig. Dock blir det sjukt mycket fulare (tror min stackars stallägare led av det estetiska hela förra vintern 🙈😅)

Vi har dessa iskruvade på toppen på en sträcka där en gärna hoppade ut.
Har däremot knappt någon snö.

Just nu ser det ganska löjligt ut när min lilla plutt på 145 går där och knappt når upp till mitten tråden :p

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka