Sv: Högskoleprovet
Kolla igenom gamla prov och lär dig hur själva provet är uppbyggt, hur svarsalternativen brukar se ut, osv. Så du inte slösar tid på det sen.
Vissa säger att man kan plugga till det, jag vet inte, det är nog individuellt. Har aldrig pluggat och har 1.8. (Höll på att höja mig från det men bröt ihop i migrän av stressen.

Har inte skrivit det sen dess.)
Däremot så gjorde jag lite olika koncentrationsövningar (googla!), som jag upplevde hade väldigt positiv effekt. Tog också längre artiklar i tidningen varje dag och läsa dem på tid utan att titta upp (Under strecket i Svd är väldigt lik läsförståelse-delen, öva på sådana).
Träna på de delar som du inte stöter på dagligdags! När jag skrev det första gången i gymnasiet så hade jag alla rätt på matten, sen försämrade jag mig på den delen för att jag tagit studenten och inte höll på med siffror hela tiden. Med engelskan var det samma fast tvärtom. Man är bra på det man är van vid att se, liksom. Ofta därför folk tycker matten är "svår", för att de inte räknar så mycket matte till vardags.
Såhär gjorde jag på själva provet: bläddra igenom och svara på alla frågor du är säker på JÄTTEfort (man har sällan fel på dem! slösa inte tid), och sätt bara ett kryss brevid dem du inte kommer på direkt. Då har man tid att bläddra igenom en gång lugnare, och de frågorna med kryss brevid har hunnit ligga i bakhuvudet ett tag, vilket kan hjälpa (chansa annars). Sist, om du hinner, så dubbelkollar du de du var säker på.
Var inte för mätt eller för hungrig, gå ut och rör dig på rasterna, kolla upp innan var/vad du kan äta till lunch.
Lycka till