Höjningar igen....

Atlas

Trådstartare
Hur ska man få d här m hästar att gå runt? Först höjdes ridhushyrorna 1 januari, sedan har hittills 3 st tränare höjt sina lektioner,spånet på Gr...g.rden, veterinären och nu även hovslagaren...270kr för en verkn o över 1300kr för en vinterskoning... tar han nu. Visst förstår jag att dom måste höja men...vi som säljer hästar har jättesvårt att höja priserna, för det förstår inte dom som är ev köpare:( Jag tycker att man mest ser annonser typ välutb häst/ponny sökes - får kosta max 10 000kr m utrustning:confused: Hur sjutton ska man kunna föda upp sådana hästar? Vi som föder upp hästar vill väl alla sälja till det hem där hästen får d bra, men om man inte har pengar att köpa häst för...har man då sedan råd att betala allt runt omkring?
Vad tycker ni?? Är dom verkligen dom "bästa" köparna...hmm

Sv: Höjningar igen....

Hur ska man få d här m hästar att gå runt? Först höjdes ridhushyrorna 1 januari, sedan har hittills 3 st tränare höjt sina lektioner,spånet på Gr...g.rden, veterinären och nu även hovslagaren...270kr för en verkn o över 1300kr för en vinterskoning... tar han nu. Visst förstår jag att dom måste höja men...vi som säljer hästar har jättesvårt att höja priserna, för det förstår inte dom som är ev köpare:( Jag tycker att man mest ser annonser typ välutb häst/ponny sökes - får kosta max 10 000kr m utrustning:confused: Hur sjutton ska man kunna föda upp sådana hästar? Vi som föder upp hästar vill väl alla sälja till det hem där hästen får d bra, men om man inte har pengar att köpa häst för...har man då sedan råd att betala allt runt omkring?

1300:- för en vinterskoning?????
Det låter ju inte klokt!
Nog borde du kunna hitta ngn som är billigare???

Det tar min hovis också... Höjde till 900:- för vanlig skoning runt om 1/1. Och då kör jag ändå hästen till honom.

1300:- för en vinterskoning?????
Det låter ju inte klokt!
Nog borde du kunna hitta ngn som är billigare???

Jag tycker också det verkar vansinnigt dyrt. Finns det få hovlsagare i området så dom kan ta ut så dyra priser?
Själv betalar jag 600 kr för skoning runt om och det har jag gjort de senaste 6 åren med samma hovslagare. Jag vet att han har höjt priserna några gånger, men han höjer bara i samband med att han får nya kunder. De gamla kunderna får fortsätta till det gamla priset. Det tycker jag är väldigt generöst. Och så får jag också en slags mängdrabatt eftersom jag har fler hästar. Jag tror att han i nuläget tar 750 kr för helskoning.

Nu är vi där igen. Jag hoppas bara att vi jämför rätt sak, utbildade hovslagare som redovisar sina kvitton.

Här har jag betalat 500 kr för helskoning (inkl resa), till utbildad hovslagare med F-skattsedel och kvitton inkl moms, så helt orimlig siffra är det nog inte. Men hur de går runt, det kan man ju undra...?!!

Samma här. En 500-lapp för allt. Med kvitto utbildning och hela köret! Men då har jag inte möjlighet att riktigt välja vilken dag han kommer ut, utan det får bli när han är i området (han har oehört mycket skoningar).

För att återgå till trådskaparens fråga. Nej, jag tycker inte att en som inte har råd med inköpspriset på hästen kan vara den bästa köparen. Det kan bli många oväntade och dyra utgifter för en hästägare. Men sen kan ju inte vanliga människor kaske punga ut med fantasi summor heller! En del vill ju ha ut mer för en halvt outbildad häst än vad en ny bil kostar.

Jag tycker också det verkar vansinnigt dyrt. Finns det få hovlsagare i området så dom kan ta ut så dyra priser?
Själv betalar jag 600 kr för skoning runt om och det har jag gjort de senaste 6 åren med samma hovslagare. Jag vet att han har höjt priserna några gånger, men han höjer bara i samband med att han får nya kunder. De gamla kunderna får fortsätta till det gamla priset. Det tycker jag är väldigt generöst. Och så får jag också en slags mängdrabatt eftersom jag har fler hästar. Jag tror att han i nuläget tar 750 kr för helskoning.

Låter lite dyrt även i mina ögon MEN det kanske är en bra hovslagare? Jag är jättenöjd med min, valde väldigt noga. Några i stallet har en som tar 600 för en rundskoning (svart *suck*) och det blir fördj*vla dåligt rent ut sagt. De ramlar av, röta här och var, dålig form och de ser ut som ANKOR!
Bra hovslagare är a och o, så jag betalar gärna när jag vet att resultatet blir bra och jobbet är nogrannt gjort!

Nu till TS fråga.
Mina erfarenheter är att de med lagom mkt pengar brukar vara de bästa köparna, så har jag uppfattat det. Men de är såååå mkt annat som kommer till, intresse och kunskap tex..

Det är brist på bra och utb hovslagare här...antar att d är därför han kan ta sådana summor...vi tjänar kanske på att köpa en dyrare gård där d finns billigare hovslagare :)

850:- för skoning. Kör likadan skoning året runt. Har testat snösulor men jag tyckte inte om dem. Snösulor=tappskor=trasiga hovar=tappskor osv.
H*n som skor har utb och lämnar kvitto. Skorna sitter kvar och h*n är noggrann och duktig.

/Linnea

Verkning 200:-
Skoning 600:-
Men då får jag betala 250:- för en lång resa.

Självklart utbildad person som fakturerat, F-skatt och inkl moms.

Som företagare skall man ständigt se över sina leverantörer och bedöma alternativ. Det är ingen idé att beklaga sig eftersom ingen lyssnar. Misslyckas man så glider någon annan företagsam person in och tar platsen på marknaden.

Jag tycker att man mest ser annonser typ välutb häst/ponny sökes - får kosta max 10 000kr m utrustning:confused: Hur sjutton ska man kunna föda upp sådana hästar? Vi som föder upp hästar vill väl alla sälja till det hem där hästen får d bra, men om man inte har pengar att köpa häst för...har man då sedan råd att betala allt runt omkring?

Fast du överdriver lite, va? Jag köpte min haflinger, en insutten 3-åring, för 25000 kr. Det kändes som ett normalpris för ett sto i den åldern. Inte trodde jag att jag skulle få en välutbildad haflinger med utrustning för 10000 kr, och inte ens 25000 kr. En välutbildad haflinger i "sina bästa år" ligger väl på 35000 kr och uppåt.

Det här med pengafrågan har stötts och blötts i många trådar här på buke. Egenligen borde bara stenrika, välbetalda människor äga häst. De är de enda som faktiskt har råd med inköp, stallhyra, foder, veterinärräkningar, hovslagare, tränare, etc. etc. Sådana fattiglappar som jag skulle nog ingen häst ha...

1500:- har jag betalat hovslagaren dom senaste åren.

Här har jag betalat 500 kr för helskoning (inkl resa), till utbildad hovslagare med F-skattsedel och kvitton inkl moms, så helt orimlig siffra är det nog inte. Men hur de går runt, det kan man ju undra...?!!

Men det är ju gör det ju inte, går runt alltså. Börja med att räkna bort momsen så är det 400 kr kvar, sen ska skatt och sociala avgifter betalas. Har hovis med sig eget material också? Han kommer säkert inte till fots, och jag förmodar att hovis har en telefon som du når personen på. Då börjar du kanske att förstå, någonstans luktar det skunk.:angel:
Men håll fast i din hovis, för h*n bedriver ideellt arbete.;) Eller så hamnar inte kvittona där de ska.:idea:

Ingen seriös människa kan väl tro att en utbildad ridbar häst kostar 10000:-, möjligtvis en välutbildad f.d. travhäst i sådana fall, en äldre läromästare som ej kan arbeta på sin fulla nivå eller shetlandsponny. Exklusive utrustning!

Men visst finns det många där ute som med nöd och näppe får det att gå runt varje månad och som aldrig har råd att spara ihop till en större köpesumma. Jag var en av dem när jag studerade, och hade inte råd med den häst jag ville ha, så det blev en oinriden galning istället som andra redan hade gett upp hoppet om:D Jag står här med galningen än idag, och förbannar mig själv varje dag för att jag inte väntade och köpte en häst som jag skulle kunnat kommit mycket längre med idag, och inte tragglar basic hästvett med. Men jag menar det egentligen inte:love: Men jag visste ju då vad jag kunde få för mina pengar, och terroriserade inte uppfödare till inridna välartade hästar. Många är nog helt enkelt rent okunniga, grannungen kanske fick sin mycket väl inridna travare för 10000, och föräldrarna ringer en halblodsuppfödare och letar efter en välriden häst...

Idag skulle jag ha råd med den häst jag då ville ha, men nu bryr jag mig inte längre. Jag kämpar på med min galna primadonna tillsvidare... Betalar för övrigt 900 för halvskoning utan extra lull-lull och 300 för verkning av ponnyn. Trevlig hovslagare som alltid dyker upp i tid, är vän med hästarna och ger kvitton. Tränarna är svindyra och vi har fått dra ner på träningarna tills vidare p.g.a. sadelköp, så det blir bara min sambo som får ge mig hjälp med ridningen just nu...

Att ha häst är och kommer alltid att vara dyrt... Det är en rikemanssport, men vi är många som kämpar och vägrar att inse detta... Och tur är väl det;)

Tack för alla svar:) Jag fick nog bara en höjning för mkt så jag måste skriva av mig ha,ha
Tjäna pengar på häst, det går nog inte (inte för oss i allafall) men jag märker att d är skillnad på hovsl i allafall. Våran är mkt kunnig o kommer alltid var 7:e vecka, men är d värt att betala d dubbla mot för endel av er..hmmm. Har haft samma i så många år, men kanske man ska börja kolla runt...
Ang. köpare så om ni tittar på köpesannonserna så är det VÄLDIGT många som bara kan betala max 10000kr...Men d kanske är så att dom med mer pengar inte sätter ut annonser utan bara svarar på andras - vad vet jag. Jag blir så ledsen när jag ser dom där bara då d kostar så mkt att ge en häst bästa omvårdnad/år. Och då ska man inte tänka på vad d går på när man tar fram en häst m semin,reg,vetr o allt...vi är uppe i 30000kr för vårat föl som kommer i vår :crazy: Och då kan d ju fortf hända något på vägen...
Vetr kan säkert inte råda över höjn heller, men bara instavg hade ökat rejält nu 2007:cry: och man vill ju alltid ta ut hjälp om d behövs! Spånet går på över 1000kr för en pall:(
OJ, nu började jag gnälla igen:rofl: Jag börjar nog bli för snål för att ha häst;)

Men det är ju gör det ju inte, går runt alltså. Börja med att räkna bort momsen så är det 400 kr kvar, sen ska skatt och sociala avgifter betalas. Har hovis med sig eget material också? Han kommer säkert inte till fots, och jag förmodar att hovis har en telefon som du når personen på. Då börjar du kanske att förstå, någonstans luktar det skunk.:angel:
Men håll fast i din hovis, för h*n bedriver ideellt arbete.;) Eller så hamnar inte kvittona där de ska.:idea:

Hej, här hittade jag en länk med rekomenderad riktprislista från Svenska Hovslagareföreningen. Den är uträknad för att det ska gå runt för hovisarna och bör gälla i hela landet.

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/prislista.htm

Oj, och d var 2005 års prislista....han åker 12 mil tur o retur till oss och dom rek 90kr/milen - för 2 år sedan:crazy: Och verkningen...huu vad dyrt, då får man väl bita ihop o inte klaga då ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka