Hökorg till boxen

snurpe

Trådstartare
Hej allihopa!

Har ingen aning om denna tråd ska vara här... iaf, jag har funderat på att köpa en sådan hökorg av stål man har på boxväggen åt hästen eftersom han drar runt höet så i boxen.

Har sökt på nätet efter sådana men hittar inga. Vad ska jag söka på? Ni vet vad jag menar, vad kallas dem? Vet ni några återförsäljare? Prisklass?

/snurpe

Sv: Hökorg till boxen

jag tror att nordpost har. prova söka på internet. dom kan ta hem nodpostgrejer till granngården. Men tänk på att hästen är skapt till att äta från marken!

Får man ha sånna i boxen?
Tänkte i fall hästen rullar sig och fastnar med ett ben?

Man får se till att sätta dem tillräckligt högt upp, men nackdelen med det är ju att ätställningen inte blir så bra.

Snurpe:
Willab har såna korgar, och Granngården har nog deras saker. Kanske även andra ridsportbutiker?

pinky skrev:
Man får se till att sätta dem tillräckligt högt upp, men nackdelen med det är ju att ätställningen inte blir så bra.

Hästar är inte gjorda för att äta i den ställningen.

Jag byggde en trälåda 150*50 och 65 hög, helt suveränt, den är fastsatt i väggen 1dm ovanför golvet. Har vattenhink och den sitter ovanför "hökrubban" på så vis blir det inget vattnslask i permanentbädden heller. Funkar super, spec. om man har en häst som gärna bäddar med höet vid fri tillgång.

Vi har en sådan, tror vi köpte den ifrån en affär med Willab-sortiment.. Vi satte den ganska lågt ändå, för min stabila, äldre häst är inte en sådan som vevar runt med benen eller så. Det har fungerat jättebra, den sitter i nästan samma höjd som krubban. Dessutom är den ju såpass "klen" så om det skulle hända något riktigt så lossnar den ju. Och resultatet går inte att klaga på, hästen äter upp höet istället för att dra runt det.

Jag funderar också på att skaffa sådana till mina boxar. Vet att Nordpost har och willab. Kolla på nätet.
Men man kan sätta hö när också.
Min åring är hopplös att dra runt på höt och kissa på det. Damen är bättre ordning på henne.

Ina79 skrev:
Jag byggde en trälåda 150*50 och 65 hög, helt suveränt, den är fastsatt i väggen 1dm ovanför golvet. Har vattenhink och den sitter ovanför "hökrubban" på så vis blir det inget vattnslask i permanentbädden heller. Funkar super, spec. om man har en häst som gärna bäddar med höet vid fri tillgång.

Vilken bra ide!! :D . Jag har också funderat på någon sorts höhäck, eller liknande, men inte vågat eftersom jag också tänkt på skador etc. Detta låter perfekt - är också trött på att hitta hö lite varstans. Har man tur kan man skrapa tillbaks det i en hög. Har man otur så har hästen kissat på det och då får det ju bara åka ut.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 393
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 940
Senast: lilsan
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 371
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka