• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Philomena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 737
P

Philomena

Om man betäcker ett homosygot sto är man då alltid garenterad att få ett skäck föl? även om hingsten är "en färgad" ?

Svar ja, om hon är homozygot för skäckanlaget blir alla hennes föl skäckar. (Möjligt undantag är avblekbar skimmel - fölen kommer då att födas som skäckar men sedan blekna till vitt, precis som ett enfärgat föl.)

//Kristin

Jag tänkte fråga samma sak som magdalena... Hur vet ni det ? Är det "bara" pga att både mamman och pappan är skäckar så är det inte alls säkert. Är båda föräldrarna skäckar så är det ända "bara" 25% chans att avkomman blir homogozyt.

Man ser att skäckarna är homosygota på skäck mönstret samt att de har s k "spots" i det vita fälten. Samt att det bildas typ en "stickelhårig rand" mellan de vita och bruna/svarta fälten.

Spots och stickelhårig rand hade min heterozygota skäck också. Det låter som en mycket osäker metod för att bestämma homozygoti.

100% säker det vet jag inte, men hon har då fått skäckade föl hitintills. :)
Får se vad det blir när jag betäcker henne med min svarta hingst! :D
Men 100% säker kan man väll aldrig vara!

Har hon bara blivit betäckt med skäckhingstar tidigare ? Jag undrar pga att du är nyfiken på vad det blir nu när du betäcker med din svarta hingst. Om fölens pappor varit skäckar också så är det ju 75% chans på skäck om ingen av föräldrarna är homozygot.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Rosett
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: corzette
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 317
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Tuppis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka