Hon är blind...

Åååh, stackars er! Gud vad sorgligt...
Men jag tänkte direkt på Bent Branderups blinda hingst, som han rider klassisk dressyr på. Det verkar ju fungera hur bra som helst mellan dem 2!
Jag tror inte att problemet blir större än vad man gör det till, men visst måste man tänka lite annorlunda när man har hand om en blind häst!
Hoppas att det ordnar sig för er! *kram*
:)
 
Är hon försäkrad?

Om hon är livförsäkrad kanske du kan få ut på livförsäkringen så du kan triangelmärka henne. Dvs få ut livbeloppet minus 10 000 kr, och behålla henne?

Bara en tanke, om du skrivit att hon inte är försäkrad eller så ber jag om ursäkt, men jag har bara skummat tråden.
 
Köplagen gäller väl även vid köp av häst och det här verkar väl vara ett dolt fel om något (det fanns ju när ni köpte henne - nåt vajsing med pupillerna bara?). Går det inte att kontakta kommunen för att beskriva ärendet. Helt klart att du blivit lurad :mad:. Triangelmärkning har man ju redan pratat om. Det här var bara ett krasst svar och sen känslan för hästen, vännen som du vunnit förtroendet hos, det är ju en helt annan och mycket sorgligare historia. Hoppas att du får en lösning som känns ok - om det nu finns. Måste erkänna att jag är litet nyfiken på hur det kommer att gå?
Kram från mej med!
 
Jag har ridit en häst som saknade ett öga och hade nedsatt syn på det andra...

Det gick bara så länge som jag lät henne ha mycket stor huvudfrihet, så att hon kunde använda den lilla syn hon hade. Hon kunde också bli spänd över saker hon hörde eller luktade sig till, så jag fick vara lite uppmärksam och mycket lugn själv (Hon var ett absolut hjärta och var mycket lätt att stödja - om jag bekräftade att jag var med och inte oroade mig, gick det mesta). Ibland gick det mycket långsamt och vi red inte ut ensamma (mer pga tillfälligheter. Jag hade inte varit rädd ensam ute med damen ifråga).

Vi hoppade t.om. en liten terrängbana (runt 80) som hon hade fått gå först i skritt ett par gånger. Om det bara gällt henne och mig hade det gått mycket bra - men vi blev omridna av en idiot som inte fattade att det fanns ett skäl till att jag red långsamt :devil:, vilket tanten inte grejade (hon hoppade rakt ut på ett hygge och jag fick agera ledarhund, så vi provade aldrig att hoppa bana ute igen)

Hon var mycket smickrande att hålla på med, för lukt och hörsel är snabbare än ögat och när jag kom ner till hagen var jag alltid den första människa som blev hälsad. Hon vågade nog inte tokgalloppera mot en utan gnäggade och kom traskande...

En helblind häst skulle jag nog inte ha tålamod med och då är avlivning det snällaste alternativet
 
Jag rekommenderar inte att man hoppar med halvblinda hästar.

Om du ska ha kvar hästen så måste du fråga dig:
1) Vill du det?
2) I vilka situationer beter hon sig på ett sätt som kan bli farligt? Kan du undvika dessa situationer?
3) Om du rider ut mycket, kan det vara värt att ni går prommenaderna ett par/många gånger tillsammans, så att hon är helt familjär med omgivningarna
4) Kom ihåg: Det är alltid en kalkylerad risk att pyssla med hästar - även friska hästar kan skena ut framför bilar och ruppla över rötter etc. En handikappad häst ökar vissa av riskerna
5) Rutiner och ordning och reda (Extra viktigt att utrustning inte slänger runt, att folk inte tar på och av stora fladdriga rockar när de sitter till häst, att man säger något innan man kommer in i box/spilta...)
 
För att svara på ett par frågor i olika inlägg.

Hon är INTE helblind, men har bara ledsyn, har ex mycket svårt för mörker/ljus, ser knappt rakt fram, men det verkar som hon ser lite "underifrån", då hon kan GÅ över cavalettisar (gjorde "syntest"). Frågan är hur svårt skadade ögonen är, då hon har gått in i mycket i sina dagar... Ska självklart utredas.

Hon är försäkrad, liv och vet. Frågan är (som både vi och vet. undrar) hur försäkringsbolaget har kunnat godkänna försäkring av en gravt synskadad häst..? Har ett par vet. bes., det står inte i någon om varken ärrbildningar eller missbildningar (hon har ett vitt är på ca 7x7 mm i ena ögat). Hur kan det komma sig???

Hon har också en skada som sas vara från navelsträngen som legat runt henne då hon föddes... Det är en ren nervskada, antagligen från att hon gått omkull.

Köpet ska INTE gå tillbaka, då avlivar jag hellre henne, hon ska inte flytta mer, hon lider bara av det då det verkar vara mest idioter som haft henne... Någon har väl varit vettig, då hon är hyffsat välriden.

Triangelmärkning är ett alternativ, som det lutar lite åt om inte hästen lider av skadan... Dum fråga kanske, får man avla på en häst som är triangelmärkt??? Ska självklart inte avla på henne om det är ärftligt eller liknande!!

Men nåt måste vi ju tyvärr ha henne till, har inget pengaträd :crazy:

Om jag behåller henne som ridhäst/promenadhäst (hoppning är ändå inte nån av mina stora passioner) så kommer jag antagligenlära mig otroligt mycket, då jag får vara "assistent" åt henne.

Kan ju också tillägga att hon kan gå själv, utan "ledare", så hon är inte helt utdömd.

Mardrömmen är väl i så fall att det försämras och att hon till slut inte ser någonting...

OM avlivning blir utgången ska hon få en sista sommar och avlivas hemma, det är "nödplanen"...

Frisk häst med massa möjligheter eller sjuk häst med massa möjligheter...??

//Emma *med huvudet fullt med hoppfulla tankar*
 
Har haft ett flertal hastar i stallet med mindre synproblem upp till helt blinda pa bada ogonen, och visst far man passa sig lite, for de ar mycket lattskramda, men visst har det gatt att rida samtliga!!!

Du sager att hon trots allt ser, bara att hon ser valdigt daligt men trots allt har syn kvar. Dessvarre kan du garanterat inte anvanda denna hast som en falttavlanshast, men promenadridning ska nog ga bra.

Satt igang och rid denna hast pa ett valdigt lugnt och stabilt sett pa plan mark, har du en het hast vinner du valdigt mycket pa att forsoka fa hasten lugnare, stressa inte, skyggar hon sa ha forstaelse. Litar hon fullt ut pa dig sa ska det inte vara nagra problem att ridas, manga av vara hastar som ar helt blinda pa ena ogat tavlas fortfarande, men om din har deformerade pupiller kan hon heller inte mata avstandet till objekt ordentligt, sa hinder ar farliga, ojamn mark ar ocksa en fara men plan mark ska ga bra trots detta.

Jag tycker jattesynd om dig som rakat ut for detta, och hoppas innerligen att det loser sig pa nagot vis sa att ni bada har det bra i framtiden, ihop eller var for sig.
Det forsta jag skulle gjort ar att prata med fd agaren om att hava kopet, och sedan foresla att du trots allt behaller hasten men far en del av pengarna tillbaks, eller doma ut hasten och lana ut den som sallskapshast eller promenadhast, och du forsoker hitta en annan hast som kan mota dina ambitioner.

:cry:
 
är hon blind på båda?
Jag vet hästar med bara ett öga som hoppar å rids helt normalt, men man får jue tänka på att de inte ser
 
Idealet för mig (i drömmarna??) vore att behålla henne för avel och ha någon som kunde promenadrida henne, då jag kan pyssla med min unghäst ocg ev skaffa en till frisk häst. Men jag har inte boxplats till avel osv (har bara tre boxar, så när avvänjningen kommer så..)

Ett annat alternativ vore att ta en inackordering som kunde "betala" för hästen, så att det inte blir så stor förlust, samtidigt som jag har unghäst + ev. en till.... Men än en gång, bara tre boxplatser...

Vill inte hyra/låna ut henne, då hon blir väldigt orolig på nya platser och tar väldigt lång tid på sig att bli lugnt (5-6 månader..), om de sedan tröttnar så får hon lånas ut igen osv...

Skulle önskat att det hade funnits ett sånt ställe som det finns i England, där man kan "lämna" sina trotjänare deras sista år på stor lösdrift med massa kompisar för en summa i månaden, och får då hälsa på så ofta man vill....
Får väl dra igång det :cool:

Det löser sig på ett eller annat sätt, frågan är bara på vilket... Har bara bestämt mig för att hon ej ska lida mer.

//Emma
 
Om hon får vara i sin välkända box, gå i sin välkända hage med någon välkänd kompis och du tänker på att ha samma rutiner så är det säkert helt ok. Utsätt henne inte för nya situationer utan anpassa dig efter hennes handikapp.
 
Kan du inte skaffa en delfodervärd och ha henne hemma hos dig? Har du mycket mark kanske du kan göra utehäst av henne?
Bara en tanke
Hoppas att det löser sig till det bästa och Lycka till!
 
Hmm..

Jag kände en häst(han är dock död nu, han blev väldigt gammal o dog av ålder)som gick svår hoppning.

Han hade endast ett öga, det andra skadade han illa som åring och det togs bort.

Han levde ett fullkomligt normalt liv, reds helt normalt och tävlade framgångsrikt upp till och med svår klass på 80 talet.

Så visst kan man hoppa med "halvblinda" hästar
 
Om jag var 18 år och skaffade mej en häst för framtiden, till fälttävlan, avel eller dylikt så skulle det inte kännas speciellt lustigt att starta upp med en handikappad häst. Att vara med häst skall ju vara roligt och att ha så små bekymmer som möjligt är ju eftersträvansvärt. Hästen skall också ha roligt, tycka att livet är kul ihop med dej. Det här är ju en stor belastning för dej dels ekonomiskt, dels psykiskt. Om du väljer att ha din häst kvar kommer det här att finnas emellan er. Det blir svårt många gånger för dej att ta till dej hästen och varken du eller häst kommer att må bra av det. Ute i det fria skulle inte din häst ha en framtid och det vet du säkert, kanske inte ens tillsammans med stallhästarna om hon blir sämre. Jag vet hur svårt det är och hur det skär i hjärtat av ömhet för ett djur som har det svårt, hur gärna man vill hjälpa.
Jag hoppas att du kan lägga för och nackdelar i en vågskål och fatta beslut därefter. Har man ett pengaträd kan man unna sig lyxen att låta hästen leva i femton år till men eftersom du inte har det så råder jag dej att ta bort henne.
Det kommer att svida hårt i själen men det suddas ut lite dag för dag och smärtan blir allt mindre ju längre tiden går.
På din sista fråga kan jag bara svara nej. Den kan inte leva normalt och du kommer inte heller att kunna leva ett normalt hästägarliv.
 
Du har ett riktigt dilemma på halsen, den saken är säker iallafall.

Som du sa, hur du än gör så blir det inte bra ändå, för du har inte plats helt enkelt och säkerligen inte heller råd att ha en promenadhäst hemma.

Det var iallafall någon som sa att du kunde försöka låna ut henne, det finns väl en hel del medryttare som skulle gilla att promenera i skogen på din tant och till och med tävla lite, för det går.

Har du provat att hoppa henne överhuvudtaget? Hoppar hon i bra form och korrekt ansats över hindret så har hon tillräckligt mycket syn kvar för att klara sig ganska finfint, och det känns ju lite taskigt att ta bort en häst som fortfarande kan leva vidare och vara brukbar.

Visst, kanske inte så kul att sälja eller låna ut till en fodervärd, men hästar förändras faktiskt och klarar av miljöombyten om de blir korrekt omskötta. Hon är ju iallafall bättre nu än när hon kom, och om du lånar ut henne till en person som verkligen bryr sig och tar sig tid så har du två flugor i en smäll - du behöver inte sälja, och du har boxplats ledig. Triangelmärk henne så att du får ut pengarna iallafall, och hitta en stadig vuxenryttare som vill ta henne.

Hoppas du kommer på ett sätt som funkar för er båda i framtiden iallafall. Att vara hästägare är som att spela rysk roulette, det är det nog många här på buke som kan intyga.
 
"Skulle önskat att det hade funnits ett sånt ställe som det finns i England, där man kan "lämna" sina trotjänare deras sista år på stor lösdrift med massa kompisar för en summa i månaden, och får då hälsa på så ofta man vill...."

det där vore något!!
konstigt att dom inte har så i sverige!
 
Har inte läst alla svar du fått men jag vill berätta för dig att jag sett en helt blind häst (en ung häst) som man rider barock på hög nivå på. Han såg himla fin ut i övrigt när jag såg honom, hur han mår har jag dock ingen aning om.

Från individ till individ tror jag - vissa kan leva, inte bara överleva, med stora handikapp och andra tappar livslusten för mycket mindre saker....
 
Jag har precis samma dilemma som dig nästan skönt att höra att fler sitter i samma båt. I tisdags blev min häst konstaterat blind på båda ögonen. Jag funderar också mycket hoppet står till ev operation för att få ledsyn tillbaka. Jag funderar också mycket men min blir mobbad i hagen de andra märker väl att nåt är fel så hon skulle inte kunna gå som sällskapshäst. Däremot var jag ute och red barbacka på henne i solskenet igår. På skogsstiga och samhälle - vilken häst!
 
Varför inte höra med Håtunaholm?? Stället för blodgivarhästar. De har i alla fall tagit emot hästar förut. Så länge hon klarar ett normalt "hästliv" i flock borde det ju kunna funka. Förr om åren kunde folk lämna hästar där, antar att det var i mån av plats. Då gör de ju en god gärning också.

Önskar dig lycka till med pållan, hon har iaf fått en bra matte till slut! Vilket beslut du än tar, är det vad som är rätt för er. Tänk på det och följ ditt hjärta. :bow:

:)
 
Detta är en gammal tråd som "återupptagits". Om jag inte minns fel så är denna häst avlivad redan :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp