Hon är blind...

hästen har mycket större skaderisk än "vanliga hästar" de ser ju inte... släppa i hop med okända "vänner" låter som en stor risk, stackarn kan ju inte se och försvara sig och inte heller röra sig obehindrat..
 
Sv: Hon är blind...

Hejsan! Nu kommer jag o skriva något som säkerligen många kommer o ha synpunkter på. Men ja vill ändå delge er mina kunskaper som jag fått genom åren... Du skriver om din pålle som är blind, frågan ja ställer mig är, HUR blind är hon? E det bara ena ögat som e lite defekt, eller hela? Eller båda?

För 2 årsedan var jag tillsammans med en kille vars mor hade en häst, som var helt blind på ena ögat o i min iver att försöka lätta upp hennes vardag ledde o red på henne då o då, bara för skojs skull. I hage, o angränsande ytor funkade det finemang, dock fick man tänka "ett steg längre" då vi red på vägar eller i skog o mark. För en sak ska jag tala om för er o dig. Har du väl fått upp förtroendet mellan er, kan du, när det behövs ta det totala kommandot/ansvaret där hon inte är fullt så kapabel själv. "Min" häst litade på mig då vi var i skog o red, jag varnade för håligheter i backen o hon förstod o sammarbetet mellan oss löpte bra. I hagen visste hon bäst, o talade om för mig vart vi borde gå, vilket jag givetvis fick lyssna på. -Jag anpassade mig efter hennes handikapp o tänkte ett steg längre.

(Vill även tala om att denna häst som jag red, var en väldigt pigg o robust dam, som gärna sprang mer än vad hon "borde" o många gånger fick man hålla in henne, men vi/hon lärde sig snabbt när det var "bäst" o skritta o när hon fick trava. Många ryttare förlitar sig helt på sina hästars kunskap om var o när de ska sätta fötterna, vilket är viktigt o förstå att d e direkt osmart/farligt i en situation som denna, och att det kan spoilera tilliten mellan er, om något går väldigt fel.)

Så kontentan är:

Så länge du lyssnar på din häst, o tar ansvar o respekterar henne o hennes egenheter o ge henne tid o anpassa sig, ska det nog gå bra.
Begär inte för mycket, men låt henne vara häst.
Hon har klarat det hittills (vet ej hur gammal hon är) o varför skulle hon inte klara det framöver (då med lite mer förstånd o insikt än tidigare?)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 928
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp