Hon haltar men de hittade inget.....

L

Lollo25

Hej. En tjej i stallet har precis anlänt med sin arab för några veckor sen. Araben är 3 år gammal, sto. När en av ridlärarna longerade henne på böjt spår en dag så haltade hon jätte mycket. Hon rörde sig stelt och konstig med bakpartiet, väldigt bredbent. Tjejen sa att hon alltid rört sig så med bakbenen. Ialla fall sa de till tjejen att ta med hästen till djursjukhuset (nämner inga namn). Hon åkte dit ,eftersom det lät så nödvändigt, och de böjde, röntgade igenom hästens ben osv men hittade INGENTING. Araber kan gå lite bredbent och lustigt med sina bakben, och att detta sto va ett extremt exempel.Har själv en arab men tycker inte att han går lika brett med baknenen. Men de tyckte att hon skulle åka hem och fortsätta jobba hästen.
Hon är fint musklad framtill, men inte i bakpartiet, och däeför undrar man vad som är fel. Dessutom så visar det sig att hästen haltar igen...
Den va alltså inte halt utan fullt frisk på besöket, men nu haltar hon igen. Tjejen vet inte vad hon ska göra.
Har veterinärena missat något eller vad är fel???
 
Om veterinärerna inte hittar felet så finns det förmodligen utanför deras kunskapsområde, dvs kanske i muskulaturen eller nåt. Veteriärerna kan ben och leder, möjligen också ryggar, men sen tar deras kunskaper slut.
Kanske läge att konsultera en alternativare av nåt slag, t.ex kiropraktor, equiterapeut, akupunktör eller annat? Dessa alternativare har en annan kunskapsbas än veterinärerna och de brukar kunna KOMPLETTERA varandra väldigt bra.
 
Håller med, kolla upp ryggen ordentligt,det kan lika gärna vara där problemet sitter!
 
Kan också vara lämpligt att ta prov på borelia och ehrlichia.
Mvh Kerstin
 
De flesta veterinärer kontrollerar/behandlar ju enbart där själva problemet visar sig, inte själva orsaken i de flesta fall.
Låter som om problemet kommer från Nacken, manken eller ryggen, kanske även höftpartiet.
Säg till tjejen att ta ut en bra kiripraktor eller liknande som kan känna igenom hästen.

// Anna
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 757
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 381
Senast: zooii
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp