Hon talar med djur

(SR Kalmar)
, , Allt fler djurägare vänder sig till djurkommunikatörer för att få råd kring sina djurs hälsa. Djurkommunikatörerna hävdar att de kan förstå djuren och att djuren till dem kan kommunicera sina känslor eller tankar. Gabriella Rastad är djurkommunikatör och hon vet när hon...

Läs mer...

Sv: Hon talar med djur

Synd och skam att SR gör så okritiska reportage om humbug och woowoo. Bluffmakare är väl det snällaste man kan säga om sk. "djurpratare"!

Att det går att kommunicera med hästar är väl självklart för de flesta av oss som umgås med dem regelbundet, men att hävda att det rör sig om övernaturlig telepati eller liknande är mer än lovligt magstarkt.

Lite allmänbildning inom kritiskt tänkande vore inte fel!

/Migo

Senast ändrad:

Hon har "pratat" med min häst, en gång i tiden.

Där och då så stämde allt in väldigt bra, fick det tack och lov inspelat på band..

Har lyssnat flera gånger och märker vilka enormt ledande frågor som smygs in i samtalet..man märker det inte där och då, men efteråt..

Mkt duktiga sk "cold readers"

Har en mamma som kan de där med att prata med djur, och allt ja har ställt i frågväg har stämt in !!!

Så alla är inte en bluff !! :mad:

Har en mamma som kan de där med att prata med djur, och allt ja har ställt i frågväg har stämt in !!!

Så alla är inte en bluff !! :mad:

Jo, alla som påstår sig ha en övernaturlig/telepatisk kommunikation med djur är en bluff. Det finns alltid en logisk förklaring till upplevda fenomen, tex cold reading, vårt eget selektiva minne(vi minns det vi vill minnas, det som stämmer med rådande subjektiva världsuppfattning) och suggestion.

Är man någorlunda påläst i hur medvetandet fungerar så inser man hur osannolikt det är att människan som art kan tolka hur medvetandet hos tex. ett flyktdjur fungerar. Om man nu ens tror att det är möjligt att överföra information via "omätbara energier" som folk säger sig uppleva:grin:

/Migo
Tips: Googla James Randi, Ockhams rakkniv och cold reading.

Är man någorlunda påläst i hur medvetandet fungerar så inser man hur osannolikt det är att människan som art kan tolka hur medvetandet hos tex. ett flyktdjur fungerar. Om man nu ens tror att det är möjligt att överföra information via "omätbara energier" som folk säger sig uppleva:grin:

/Migo
Tips: Googla James Randi, Ockhams rakkniv och cold reading.

Varför tycker du det är osannolikt att människan som art kan tolka ett flyktdjurs medvetande när vi är högst medvetna om deras beteenden och kan läsa dem bra och förutspå deras reaktioner (med eller) utan telepati?

Rundvandrande svindyra djurpratare är en modern företeelse som visar helt klart att det vanliga hästkunnandet har försvunnit helt och hållet...

Alltså väldigt många hästägare som inte begriper sig på hästar helt enkelt..
Den hästrutin som många hade innan dom skaffade häst fick dom på två år i ridskoleverksamhet med en 40 minuters ridlektion under "skol-året"

AM

För att jag är mycket intresserad av hur människans medvetande fungerar. Hur otroligt lite det har att göra med hur världen faktiskt ser ut, utan mer hur vi behöver se den för att fungera. Sannolikheten för att ett annat djurslag med en från oss så väsenskilld natur som hästen, skulle ha utvecklat ett medvetande som på något vis är identifierbart med vårat är väldigt väldigt låg. Eller för den delen att vårat (begränsade, subjektiva och ganska "lögnaktiga") medvetande skulle kunna tolka ett som är så annorlunda, utan att det skulle sluta som en enorm förvrängning (som i sin tur är totalt oanvändbar och ointressant).

Jag tror absolut att djur både tänker, känner och har åsikter om sin omvärld, men jag tror att det är betydligt annorlunda än den känslovärld som vi upplever. Inte sämre eller bättre, men annorlunda.

/Migo

Men det jag menar är att människan ändå trots allt kan anpassa sig till hästens tankespår och hästar kan anpassa sig till människan och läsa av oss väldigt väl redan som det är. Vår tankevärld är väl vårt medvetande?
Därför tycker jag inte att just den faktorn jag citerade talar mot att vi kan kommunicera med flyktdjur telepatiskt när vi redan som det är kan kommunicera med dem endast med vårt kroppspråk och förmåga att sätta oss in i deras medvetanden på ett psykologiskt plan. Trots människans och hästens olika tankespår så lyckas vi ju ändå varje dag kommunicera otroligt väl med varandra.

Människan i artikeln är på tapeten i media igen; hon bedriver en sektliknande rörelse där hon planterar minnen i människor och förstör hela familjer.

Återigen, pinsamt dåligt av SR att inte vara kritiska, tom tv3 lyckas dra fram mer sanning!

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
489
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 334
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka