Bukefalos 28 år!

Hona o hane i samma hus

Etoile

Trådstartare
Har tänkt på en sak.. Om man tex håller på med kattuppfödning och har en okastrerad hane och hona i samma hus, hur gör man för att silja dem åt? Jag menar, katter klättrar ju över vanliga galler!?
Stänger man in dem var för sig i ett rum hela dagen :confused:
 
Sv: Hona o hane i samma hus

Jag har alla mina katter tillsammans, så länge hankatten/hankatterna inte strilar...

Får helt enkelt se till att vara mycket noggrann med p-pillrena bara...

Likadant har mina vänner med sina katter, dom har runt 20 st och flera olika hankatter i olika raser...
Eller nästan...dom har några katter som går på övervåningen, har nätdörr till undervåningen, 2 st avelshanar bor i eget hus i innätat del av tomten, men dom tillbringar mesta tiden i sina uteburar som bara avgränsas mot dom andras utebur med ett enkelt Gunnebostängsel...resten går i nedervåningen, med tillgång till jättestor innätad del av tomten....
"Buren" är så stor att man sitter där och grillar när man har gäster, eller när det är varmt....det är bara att öppna glasdörrarna från verandan så står man i "buren"
 
Sv: Hona o hane i samma hus

Ok, men regelbundet användande av p-piller ger inte det biverkningar? Alltså på njurar mm. Hörde det av ngn. vet som tyckte att det är bättre att sterilisera honorna (vilket ju inte går om dom ska användas i avel)..
I så fall får man väl skaffa nån snygg nätdörr, ser ju inte så "flashigt" ut.. Men ett eget hus till katten lät kul :)
 
Sv: Hona o hane i samma hus

P-piller ger juvertumörer om katten går på dem år ut och år in. Därför är det definitivt bättre att kastrera honan. Alla katter som inte är tänkta för avel bör kastreras.

Men att använda en hona i avel under några få år och ge henne p-piller när hon inte ska paras går ju.
 
Sv: Hona o hane i samma hus

Som mandalaki säger använder använder man ju inte p-piller hela året om man har en avelshona, och man kastrerar dem direkt när man har tagit de kullar man ska. Det är absolut bättre i längden att ha dem kastrerade, både hälsomässigt och för kattens temperament.
I min ras strilar de flesta hanar, och de har då egna rum och ena rastgårdar de bor i när man inte är hemma och kan passa dem. När någon i familjen är hemma får katten på sig en "blöja" och kan gå med de andra katterna. Ofta har de också en kastrerad kompis med sig i "sin" del av huset. Det är helt klart en meck att ha avelshane... :crazy:
 
Sv: Hona o hane i samma hus

Peppar Peppar, jag har en avelshane ihop med mina honor och han strilar inte, han var 1 år i maj :D hoppas att han aldrig börjar strila, nu kissar han sitt starka urin i lådan och det är bara att lyfta bort det och så är lukten borta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
951
Senast: Hazel
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 662
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp