Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga! Jag är sugen på höns och skulle vilja 'prova'. Är det vanligt/möjligt att få låna en liten flock över sommaren? Eller är det all in direkt?
Tidningen Land hade iaf förr annonser på sommardjur men jag vet inte om de har det fortfarande, men lägg ut en egen annons? :up:
 
Tidningen Land hade iaf förr annonser på sommardjur men jag vet inte om de har det fortfarande, men lägg ut en egen annons? :up:
Vad kul, då är det inte hopplöst att få 'prova på' i alla fall! Vi har långa vintrar här, alltså typ november-mars, så dom får ju tyvärr bo inne en stor tid om året.
 
Vad kul, då är det inte hopplöst att få 'prova på' i alla fall! Vi har långa vintrar här, alltså typ november-mars, så dom får ju tyvärr bo inne en stor tid om året.
Bjurholmshönan borde ju vara ultimat att ha i Skellefteå bara du har ett bra hönshus åt dem. :)
 
Bjurholmshönan borde ju vara ultimat att ha i Skellefteå bara du har ett bra hönshus åt dem. :)
Sambon är byggare så det är inga problem :D men jag personligen skulle vilja prova en sommar, ta en paus över vintern och vara HELT säker innan jag går all in bara :)
 
Sambon är byggare så det är inga problem :D men jag personligen skulle vilja prova en sommar, ta en paus över vintern och vara HELT säker innan jag går all in bara :)
Du kommer fastna i träsket med oss andra, lika hårt som i trädgårdsträsket. ;)
Jag var utan höns i några år men saknade det förfärligt mycket. De är så väldigt trevliga djur och jag kan sitta och titta på dem när de går i gräset och letar godsaker eller hoppar efter de röda vinbären hur länge som helst. :love:
 
Du kommer fastna i träsket med oss andra, lika hårt som i trädgårdsträsket. ;)
Jag var utan höns i några år men saknade det förfärligt mycket. De är så väldigt trevliga djur och jag kan sitta och titta på dem när de går i gräset och letar godsaker eller hoppar efter de röda vinbären hur länge som helst. :love:
Sluta!!! Det låter livsfarligt!! Googlade lite.. vad fina hönsen var :love: och dom är ju väldigt lokala, under 10 mil, extra roligt.. tyst nu !! Sluta peppa mig :p:laugh:
 
Sluta!!! Det låter livsfarligt!! Googlade lite.. vad fina hönsen var :love: och dom är ju väldigt lokala, under 10 mil, extra roligt.. tyst nu !! Sluta peppa mig :p:laugh:
För att inte tala om hur gulligt det är när de är ute med kycklingarna ... :angel:

21690104_481801085522732_6327999381345665024_n.jpg
 
Ja, kanske det? Vill nog ha en lantras som går att använda till både kött och ägg men inte tillhöra någon genbas eftersom jag är alldeles för slapp för det.
Att vara genbank är löjligt enkelt. Du ser till att djuren itne kan korsa sig med andra raser och fyller i en blankett en gång/år. Det jobbigaste är att fylla i genbanksintygen då man säljer djur men där kan man förbereda det mesta medan man väntar på köparen.
Sen ska du självklart göra som du själv känner är bäst. Jag vill bara upplysa om vad som ingår så du har rätt förutsättningar klara för dig :)
 
Att vara genbank är löjligt enkelt. Du ser till att djuren itne kan korsa sig med andra raser och fyller i en blankett en gång/år. Det jobbigaste är att fylla i genbanksintygen då man säljer djur men där kan man förbereda det mesta medan man väntar på köparen.
Sen ska du självklart göra som du själv känner är bäst. Jag vill bara upplysa om vad som ingår så du har rätt förutsättningar klara för dig :)

Tack för förtydligande.
Jag tänker mig att ansvaret egentligen är att man vill sälja till någon som vet vad den gör och att den också sedan helst ska vara genbanksregistrerad. Annars missar man ju syftet med det hela.

Jag tror inte jag vill korsa men man vet ju aldrig och jag är ju lite samlingstendenser så jag är rädd att jag kommer vilja fler raser men bara ett gäng. Det stoppar mig nog främst......att jag vet hur jag är. :p
 
Behöver råd lite snabbt...

Har en höna som är halvsur, dvs hon ligger, men är inte speciellt ilsken eller burrar upp sig eller så. Unghöna, har värpt knappt en månad.

Vill gärna ha en ruvhöna, så därför vore det kul om hon fick köra en omgång.
MEN, det är ju helt fel tid på året, tycker jag... Risken att små kycklingar ska komma ifrån mamman och frysa ihjäl är alldeles för stor, tycker jag, jag skulle bli så ledsen om det hände...:( Även att äggen blir kalla för snabbt om hon går ifrån och äter t ex.

Hur göra?:confused:
 
Behöver råd lite snabbt...

Har en höna som är halvsur, dvs hon ligger, men är inte speciellt ilsken eller burrar upp sig eller så. Unghöna, har värpt knappt en månad.

Vill gärna ha en ruvhöna, så därför vore det kul om hon fick köra en omgång.
MEN, det är ju helt fel tid på året, tycker jag... Risken att små kycklingar ska komma ifrån mamman och frysa ihjäl är alldeles för stor, tycker jag, jag skulle bli så ledsen om det hände...:( Även att äggen blir kalla för snabbt om hon går ifrån och äter t ex.

Hur göra?:confused:
Jag hade låtit henne vänta tills det blir varmare, hårt för små liv att kläckas nu bara för att frysa ihjäl. :(
 
Ni som jobbar kontorstider och åker hemmifrån nu när det är mörkt och så, hur gör ni med utsläpp i hönsgården då? Öppnar ni innan ni åker så att dem går ut när dem vill eller får dem bara inomhus nu när det är kallt och mörkt?
 
Ni som jobbar kontorstider och åker hemmifrån nu när det är mörkt och så, hur gör ni med utsläpp i hönsgården då? Öppnar ni innan ni åker så att dem går ut när dem vill eller får dem bara inomhus nu när det är kallt och mörkt?
Mina får vara inne nu med sin värmelampa.
 
Jag hade låtit henne vänta tills det blir varmare, hårt för små liv att kläckas nu bara för att frysa ihjäl. :(
Ja det är ju det jag är rädd för, mardröm att komma ut och nån frusit ihjäl... :crazy:
Men jag tänker att hon kanske aldrig blir sur igen, om hon inte får ruva nu..? Vill gärna ha en ruvvillig.
 
Ni som jobbar kontorstider och åker hemmifrån nu när det är mörkt och så, hur gör ni med utsläpp i hönsgården då? Öppnar ni innan ni åker så att dem går ut när dem vill eller får dem bara inomhus nu när det är kallt och mörkt?
Öppnar så går de ut när de vaknat till. Ofta hinner de lägga sig innan man är hemma igen.
 
Ja det är ju det jag är rädd för, mardröm att komma ut och nån frusit ihjäl... :crazy:
Men jag tänker att hon kanske aldrig blir sur igen, om hon inte får ruva nu..? Vill gärna ha en ruvvillig.
Fast du vet ju inte heller om hon ligger tiden ut eller kliver av innan de kläcks. Jag tror att chansen för ett lyckat kläck är betydligt större när ljus och temperatur ökar = hormoner.
 
Ja det är ju det jag är rädd för, mardröm att komma ut och nån frusit ihjäl... :crazy:
Men jag tänker att hon kanske aldrig blir sur igen, om hon inte får ruva nu..? Vill gärna ha en ruvvillig.
Risken för det ser jag som liten. Det finns höns som ligger en gång i livet och sedan aldrig mer men att för den skull stressa in i en ruvning vid 'fel' årstid med en ung oerfaren höna som inte ligger ordentligt känns rätt onödigt. Risken för att något går fel känns i detta fall väldigt stor. Sannolikheten att du får en rolig tid med kycklingar ökar om du väntar. Vinterkycklingar är rent generellt väldigt mycket besvärligare (jag gillar inte höstkycklingar heller) och med oerfaret ruvdjur så...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp