honung....

• Övr. Barn
  • Trådstartare Trådstartare Blixtra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 925
Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

...ska barn under ett år inte äta (pga botulism ??),men är det okej att jag som ammar äter det?

Sv: honung....

Så här sa min barnmorska för några år sedan..

-Honung kan man lugnt själv äta fast man ammar. Bakterien/giftet kommer inte ut i mjölken.
Barn under ett år är själva inte resistanta mot bakterien som kan finnas i honung, bakterien infekterar små barn pga deras tarm är annorlunda än hos vuxna. Men om vuxna äter honung så kan bakterien inte infektera den vuxne och alltså inte färdas till mjölken.

okej, tack för svaret :) ! Är det botulism som är problemet?

Blixtra skrev:
okej, tack för svaret :) ! Är det botulism som är problemet?

Japp..

Honung kan orsaka botulism hos spädbarn. På grund av honungens framställningssätt finns det alltid risk för att botulinumsporer finns i honungen. Sporerna växer ut i tarmen hos spädbarn och bildar där ett gift. Hos äldre barn och vuxna finns ett naturligt försvar uppbyggt medan spädbarn ännu inte fått det. Spädbarnsbotulism är en sällsynt, men mycket allvarlig sjukdom, som kan ha dödlig utgång om den inte behandlas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 096
Senast: tomte
·
Småbarn En kollega sa till mig idag att hon inte använder parfym för att hon har barn ( som är drygt 1 år). Är detta en rekommendation att även...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ena barnets partner skriver eller ringer till mig så fort det är minsta fnurra på tråden, ofta för saker som inte ens känns som ett...
Svar
8
· Visningar
1 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka