hööks "billighets sadel"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 503
M

Marri

hej...jag ska köpa en sadel som inte är alltför DYR till mitt ena varmblod. tror ni att sadeln i hööks som kostar 1249 kr skulle passa honom? han har en hög och lång manke,kort rygg,ej så bred över ryggen.

är det någon som har en sån sadel?är dom bra?

tacksam för svar
mvh maria

Sv: hööks "billighets sadel"

Tyvärr !jag ger inte mycket för den sadeln..Och är det varmblodet du visat bild på här på buke så tror jag inte den passar heller...

Försök att ta ut en sadelutprovare..

Halloj!
en häst i vårt stall har en sån sadel, hon köpte den i somras och den ser ut som om den är tio år gamal, färgen är bortskavd och den är STENhård att rida i....

Jag tittade faktiskt närmare på den idag, och nej, jag blir inte sugen på att låta någon hästrygg arbeta under den...

Lite ojämnt och knöligt stoppad, kass och stenhård läderkvalité, märkligt utformad sits osv. (Har iofs inte suttit i den, sitsen kanske inte känns så konstig som den ser ut... :smirk: )

*knapplån*
Alla säger att den är dålig, varför görs den övh taget då?
Tillverkaren borde väl fatta att om den är dålig kommer den också sälja dåligt.

Billiga saker säljer väl alltid oavsett hur dåliga de är ;)

Men tror folk att de blir bättre av att man lägger under tex en padd?
De borde väl se att de är dåliga :confused:

Jag är ingen expert på sadlar, men jag kan åtminstone bedöma ifall sadeln är duglig eller inte. Fast jag skulle över huvud taget aldrig köpa en sadel om inte en sadelutprovare vart med och hjälpt mig.

Det värsta med *dessa* billiga sadlar av läder är att de blir rynkiga på insidan som om de har glömt att stoppa i någon fyllning :d i sadeln!!!
Finns även en sadeln som heter Ekonomi ifrån K*llqvits som är lite billigare och om inte ännu rynkigare!! ;)

Jag tror att lika stenhårda som de är att sitta i för ryttaren är de nog för hästen! :mad:

Köp en begagnad, bättre sadel istället. De där sadlarna bäddar för ryggproblem.

Ska du ha en billig sadel som inte ska hålla jättelänge kanske du kan kolla på någon syntetsadel. Materialen gör ofta att de är billigare i förhållande till kvaliteten och de är lättskötta och många är bekväma att rida i. I slutändan måste passformen mot hästen bestämma, men letar du billigt är det kanske ett alternativ..

Ta ut en sadelprovare och hitta en sadel som passar bra på hästen istället...
En billig sadel kan bli väldigt dyr med veterinärer och massörer om hästen får ont i ryggen av den... :smirk: (vet av erfarenhet)

Satsa på och lägg ut lite mera pengar på din sadel, försök att lägga ut 2000:-, eller 2500:- åtmionste. Då kan du hitta en del äldre, begagnade skapliga sadlar. Och går du över 3000:- finns det nya syntetsadlar som är helt okej (gillar dock inte wintec..) t.ex. Griffinsadlarna som du hittar på Hööks. Det bästa är självfallet om du kan ta ut en sadelutprovare men ta åtminstone hjälp av en person som har hum om hur det går till vid sadelutpassning..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka