hööks "billighets sadel"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 503
Sv: hööks "billighets sadel"

Jag var på hööks och kollade på den sadlen eftersom jag ska rida in min 3-åring och vill ha en sadel man inte behöver vara så rädd om nu i början men jag var inte alls imponerad, i katalogen ser sadlen snygg ut tycker jag, i verkligenheten var den matt och ojämn i färgen, lädret var stenhårt och lika så stoppningen, på vissa ställen verkade det inte ens finnas stoppning, så jag ska inte köpa en sån ens för att att till invänjning.

Jag rekomenderar att köpa en beg. märkes sadel istället. Tex Lewa och Hubertus är bra märken som man kan hitta till bra priser, nu är det ju inte säkert de passar ändå men det finns beg märkes sadlar till bra priser.
Jag har bla köpt en Passier för 1000:- som jag lagade ett par sömmar och stoppade om och som nu är jättefin.

Nej nej!! Varmblod är riktigt kinkigt att hita sadel till. Framförallt pga deras manke. De har ett helt annat sadelläga än "vanliga" hästar. Och billighetssadlarna är både dåliga i kvalitet, passform och dessutom anpassade för "vanliga" hästar - med "vanlig rygg/sadelläge".

Har du inte råd att köpa en ordentlig sadel så köp ingen alls. Du har bara ett val och det är att ta ut en bra sadelmakare som provar ut och kommer med ärliga svar. Sadeln kommer att kosta några tusen, men du vill inte veta vilken tid och vilka pengar det handlar om när du om ett år har en häst som är försörd i hela kroppen.

Negativt inlägg, men väldigt ärligt.
/ttl, som själv ridit sitt varmblod i skitsadlar(både dyra och billiga) :cool:

Nope den sadeln är inte oki..heller..tycker fortdarande du ska leta efter en beg märkessadel...

Ha i åtanke oxå att tänk på andrahands värde på de sadlarna du nämner inte är bra.Om du köper en beg märkes sadeln kan du få ut mer vid försäljning om hästen sedan växer ur den..Lättare att sälja om inte annat.

Om man köper en beg. sadel som är av ett bra märke typ passier eller stübben så kan man oftast sälja sadlen för lika mkt man köpt den för-förutsatt att den är i samma skick.

jag tror det bästa du kan göra är att köpa en begagnad bättre sadel. Billiga sadlar är inte bra (oftast).
De är stela och konstiga i passformen.
Nej, satsa istället de pengarna på en ordentlig sadel med för en billig peng. Finns många bättre begagnade sadlar som ligger i samma prisklass.

Marri skrev:
okej,men då tar jag INTE en sådan sadel

vad säger ni om denna sadel från börjes tingsryd då+
den verkar skön å behaglig

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/4037.jpg

Hej!Det ser ut som pinton tycker jag...Varning för "billighetssadlarna"!När mitt varmblod var yngre & omusklad hade jag såna sadlar & då funkade det okej,men nu har jag tänkt efter :idea: (och även haft problem med dåliga sadlar :cry: )så lägg gärna en större peng på en bättre sadel!Jag tycker att bomlöst är toppen som alternativ,men en passande bomsadel är ju också bra.Däremot säger ju inte priset allt -om man inte kollat med tex en sadelutprovare.(bomsadel)Många vill bara sälja,en sadel för 15 000 kan vara lika dålig som en billig om den inte alls passar hästen...Lycka till i sadeldjungeln!

För samma pengar som den sadeln kostar ny får du en begagnad av mycket högre kvalité!

Satsa på en äldre märkessadel, alltså. Om du sköter den bra har du dessutom chans att få igen samma pengar om du säljer den vidare senare.

En sadel som kostar 4000:- ny får du nästan inget alls för om du vill sälja den senare... :smirk:

Jag håller med samtliga andra. En äldre kvalitetssadel i vettigt skick kan du få för ca 2000 -2500 kronor. Griffin i syntet är vettiga sadlar till lägre priser, stübben, passier, lewa, hubertus, det finns många sadlar som är så mycket bättre än de billiga. Dessutom får du igen större del av köpesumman och går inte back lika mycket på affären om du skulle behöva byta sadel i framtiden.
/Lena - som slutat köpa nya sadlar pga pengaförlusten vid ett byte...

*lånar min egen knapp*

För några dagar sedan kollade jag lite på beg sadlar på nätet.. och fann en hel del.. det fanns naturligtvis flera märken och fler i samma prisklass..Så att hitta en beg bättre sadel är ingen omöjlighet...

*Zaldi Royal, svart. 16, 5"/30. 1100 kr
*Passier PSL, brun. 17"/31. Nystoppad. 3000kr
*Äldre ZALDI-sadel. Strl 17,1500 kr
*Rittmeister - Dressyr 1000 kr
*Stubben Rex - allround Äldre Stubben Rex, 16", normal bom Pris1300 k
*Hurbertus - allround 1500 kr
*Stubben - Sigfried 1500
*Wintec - dressyr 1500
*Olympic - allroundsadel 1700kr
*Stubben - Romanus Allround mot hopp bom 31" säte 17" 2000 kr
*LeWa - Dressyr 2000 kr
* Svart Wintec sadel, allround 16, 5" normal bom 2000kr
*Lewa - allround m cutback - 1995 2000 kr
*Stübben - Siegfried 2200 kr
*Stübben - Romanus Allround 2500 kr
*Zaldi Royal 17, 5" bomvidd 31 2500kr
*Kieffer - munchen 2500 kr
*Zaldi Royal - Hopp/allround 2500 kr
*zaldi - royal junior 2500 kr
*LONDONFÄRGAD STÛBBEN. Några år på nacken. Troligen 17", normalbom. 1500 kr
*Brun Passier dressyrsadel säljes. 17", troligtvis normal bom. Äldre modell i mycket gott skick. 2500 kr
*CAPRILLI dressyrsadel 17", norm/smal bom, svart. Välvårdad! Ullstoppad 2000 kr
*Äldre Kieffer dressyrsadel 1000 kr
*Välbehållen Stüben Romanus dressyrsadel 2000kr
*Äldre Kieffer dressyrsadel. Brun, 16 tum, smal bom. Nystoppad. 1000kr
*Wintec dressyr sadel 1500 kr
*Cliff Barnsby välvårdad 2500 kr
*Svart Passier sadel, dressyr, med korta stroppar 17".Omstoppad, välskött 2900 kr
*Cliff Barnsby dressyrsadel 16,5". Svart, välvårdad 2500 kr
*Stubben hoppsadel stora klossar bak och fram londonfärgad välanvänd.storlek 17/30 2000kr
*Äldre Passir sadel mot hopp. Normal till vid bom, 17 tum. Sadeln är nystoppad och genomgådd av sadelmakare. Mörkbrun. 2000kr
*Passier Hopp 16,5"/vid, mörkbrun. Endast 2500:-

Detta är som sagt bara ett axplock....

cactuspower skrev:
Satsa på och lägg ut lite mera pengar på din sadel, försök att lägga ut 2000:-, eller 2500:- åtmionste. Då kan du hitta en del äldre, begagnade skapliga sadlar. Och går du över 3000:- finns det nya syntetsadlar som är helt okej (gillar dock inte wintec..) t.ex. Griffinsadlarna som du hittar på Hööks. Det bästa är självfallet om du kan ta ut en sadelutprovare men ta åtminstone hjälp av en person som har hum om hur det går till vid sadelutpassning..

Och vad är felet på Wintec då?? Jag måste säga att det är den absolut bästa syntetsadeln jag har sett och ridit i. Dessutom så har de kommit på nu att det där med luftpanelsystemet ("Cair") istället för stoppning är Otroligt mycket bätte för hästens rygg! Vår Kiropraktor.. f.ö. den bästa vi har här i landet, har gett den högsta betyg efter att ha sett våra hästars ryggar. (Wintec Isabel) han är i andra fall helt emot sadlar med bom. Det betyget är väl kanske rätt bra eller? Har provat både 5000 dressyr och Wintec Isabel... den sistnämnda är den skönaste sadeln jag någonsin suttit i.. och alla som provat som jag känner håller med! Kolla absolut på Wintec säger jag!!!!!! Dessutom så går den ju att anpassa efter väldigt många hästars ryggar då den har utbytbara kroppjärn! Hur enkelt och bra som helst!

MVh Jeanette

Alla har inte kunskap om hur viktigt det är att sadeln ligger bra på hästen, utan stírrara sig blind på priser. Därför.

Ok, då ska väl jag vara den första som går emot strömmen... Letat sadlar i en evighet snart till min halvt omusklade fullblodsvalack... Efter att ha tittat på tusentals sadlar (känns det som) köpt fyra sadlar som jag trott skulle passa, provridit och lämnat tillbaka dem fick jag nog...

Då hade de en "begagnad" billighetssadel från h**ks, d.v.s. den var inriden, men ej särskilt mycket använd, som jag tog med för att prova samtidigt som ett par andra sadlar... Och tro faan att den passade som handen i handsken på hästen... Fly förbannad blev jag för att den kanonsköna Passieren jag tog med samtidigt låg uselt=(
Så nu använder vi denna "hemska sadel som inte ska ligga på någon hästrygg" då och då... Den är jämn och fin i stoppningen även om lädret inte är av någon hållbar kvalitè... Inte jätteskön att sitta i, men huvudsaken är att den ligger bra på pållen tills han har musklat sig...

Kikade på Hööks häromdan hur den ser ut i nyskick, och de som de hade inne var torra i lädret och lite knöliga undertill, inte alls som min... Så det skiljer nog, välj ut en som ser bra ut om du ska prova...
Den kanske inte håller i 10 år, men så länge den håller under muskeluppbyggnaden av pållen är jag nöjd, andrahandsvärde skiter jag blankt i!

Lägg ut pengar på en ordentlig sadel, än pengar på veterinär, å veterinär kostnader...
Det är värt att köpa en sadel med kvalité!
Än att låta sin häst behadlas för ev. skador som uppkommer pga en felanpassad och dålig sadel. Dom kostnaderna blir oftast så höga så för de pengar man lägger ut kan man oftast köpa flera bättre sadlar...

Lycka till i sadel-djungeln.

Jag har en sådan sadel till min shettis och det är den sämsta skit jag har sett. Nu ett nästan ett år sedan jag köpte det är den fortfarande sten hård! Dessutom har den börjat sjunka ihop över manken. Så nu klämmer den också :mad:.

Blir till att hitta en annan sadel, men vart sjutton hittar man en bra shettissadel?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka