Hööks gelpad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 806
V

Vannie

Den dyrare varianten, är det någon som har några erfarenheter av den? Bra? Dålig? Tycker den verkar bättre än andra paddar, för den är ju utformad så att den kan bilda lufttunel under sadeln och inte trycker på hela ryggen, men jag har aldrig testat den och inte fått något utlåtande om den heller, så nu frågar jag er, ärade bukefalister :D

Sv: Hööks gelpad?

Hade den till min gamla häst, som hade ryggproblem till och från. Väldigt spänd utan den eller om jag hade ngn annan pad (provade även en annan sorts gelpad,ngn skumgummigre och en sån där teddypad). Men den som fungerade bäst var denna, hon blev mer avslappnad, inte så ryckig i gången och var allmännt sett mer harmonisk med den. Haft den varje dag i ett års tid och för mig är den ovärdelig, hästen älskade den. Men ska du köpa en pad gäller det att den passar till sadeln så sadeln inte blir för trång med pad under. Men om du vet att den passar, så köp den..Kanonbra är den i alla fall!

Låter kanon det :) just nu har jag ingen sadel så det är svårt att veta om det skulle passa eller ej, den gamla sadeln är jag tvungen att sälja eftersom den inte passade på min häst = ont i ryggen, så ny funderar jag på att införskaffa en sådan padd och antingen ha den under en vanlig ridgjord (förhoppningsvis är den stötdämpande också) eller låna en sadel, om jag hittar någon passlig och använda den under den också, i förebyggande syfte, alltså.

Fler med erfarenheter av denna pad förresten?

Drar upp en "gammal" tråd då jag också har funderingar kring denna pad. Alltså de här "nubbarna" undertill som ska massera hästen, finns det inte risk för punkttryck med dem? Eller är den bra, helt enkelt?

Tacksam för svar! :bow:

Nej, det finns nog ingen risk för punkttryck. De är alldeles för 'platta' för det, i alla fall mig veteligen. Har använd min padd i et par månader nu och varjen jag eller hästen har något att klaga över så här långt :)

Bilda en lufttunnel? ursäkta men den bildar inte mer lufttunnel än någon annan pad thank you very much! Frågan är alltid hur DU sadlar, det blir lufttunnlar av vanliga gelpads om du är noga med att dra upp dom i mitten, precis som schabraket/vojlocken. Lägger du bara hööks dyra gelpad rakt upp och ner blir det INGEN lufttunnel...

Passade en häst denna veckan som hade en sådan, jag tyckte att den fungerade jättebra, eftersom sadeln var ganska så stum och paden mjuknade upp det hela mot hästryggen.

Nej, det är klart att om man inte drar upp den i tunneln så bildas inget mellanrum, men nu är det så att den är tunnare på mitten, där den dras upp och de flesta andra paddar jag sett har inte det och oavsett nu j*vla hårt och tight du drar upp dem i tunneln så ligger de ändå platta på hästryggen sedan, eftersom de -för det mesta- är mycklet tjocka. Thank YOU very much.

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte om det är samma som vi pratar om, men jag köpte en från h**ks förra året när min sambo började rida, eftersom han skummpade lite upp och ner och hans kroppshydda är utav den större storleken.
Jag tycker nog att den en är för liten. Skulle vilja köpa en större

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
447
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
755
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 756
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka