Hööks padd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare J-e-s-s-i
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 725
Sv: Hööks padd?

Ojdå jag som nyss köpt en sådan :( Är den helt kass eller ?

Om du har en häst med väldefinierade ryggmuskler och låg manke kan det funka, annars är den för hård och platt.

Hon är precis inriden, och har väl ganska så låg manke..

Alltså, padden är ju till för att lyfta bort tyngden från manke och ryggrad och istället fördela den över ryggmusklerna.
Höökspadden kan omöjligt fylla den funktionen på en 'vanlig' hästrygg eftersom iläggen är så tunna. På en 'platt' rygg utan manke (tänk typ ardenner eller fjording) kan det funka, eftersom ryggraden då är nersänkt mellan musklerna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
808
Senast: Smultron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka