Bukefalos 28 år!

Hopp/allroundsadel

Sv: Hopp/allroundsadel

Hoppsadlar finns ju också som mer eller mindre hopp inriktade, min första sadel var en renodlad hoppsadel som man satt som klistrad i (passier). Andra var mer mot allround/ markarbete, öppnare i sitsen och mindre framskuren. Den var för bred i sitsen och fick ingen bekväm lätt sits.(Santa Cruz Celine)
Nuvarande är mer mot fällttävlan, små stöd och platt smal sits. Framskjuten och man får bra lätt sits, värdelös att rida dressyr i dock.(Bates momentum)
 
Senast ändrad:
Sv: Hopp/allroundsadel

Jag skulle absolut investera i en hoppsadel. Jag köpte min begagnad för 5000:- en Dominus. Bra att ha att rida ut i med också.

På förra hästen hade jag en allround mot hopp till vardags och små skutt/ markarbete. En dressyrsadel till rena dressyrträningar och ridhus pass.

Jag tycker det är bra att ha två sadlar att rida i, dels så blir det ju lite olika belastning på ryggen då det är olika typ av sadlar.
Sen är det mycket lättare att hoppa i en hoppsadel, även galopp intervaller och långturer är klart trevligare i hoppsadeln (enligt mig).
Sen inte minst är jag rädd om min dyra dressyrsadel, vill inte ha den i skogen och riskera en rispa av en gren eller så.... :o

På min häst nu använder jag dressyrsadeln på dressyrträningarna och om jag ska arbeta henne mer ute på grusvägarna eller något fält där jag vet att det är helt fritt.
Hoppsadeln är på övrig tid, dvs markarbete och hoppning, skogsturer och klättring, galoppintervall och långturer.
Så det är 50/50 användning av dom båda. :)
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Okej! Det verkar alltså som att det blir en hoppsadel tills nästa år!
Ska börja klättra också och bygga upp ryggen/rumpan. Trodde det var strunt samma vilken sadel man hade då. Men jag förstår att man kan stå lättare i en hopp.

Om jag bara skulle hoppa en gång i månaden, alltså inte åka på träning eller ha mer bomjobb hemma så hade jag inte funderat över sadel. Men nu kommer det ju bli mer variation och jag har tänkt jobba med bommar en gång i veckan, ut och klättra en dag och så hoppträning var 4 vecka. Så en billig bra begagnad hoppsadel!
 
Sv: Hopp/allroundsadel

För billigt och bra - kolla radannonser / auktioner på äldre Passier-sadlar. Prisnivå: från strax under 1000 till 1500.
 
Sv: Hopp/allroundsadel

Har du en Bates dressage så borde en Winter 500 hopp nog passa bra. Ligger runt 2000kr beg.

Där går ju också knästöden att byta ut.

(Passier är också väldigt bra och man sitter stabilt i dem, men kostar mer även beg)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 502
Senast: Acto
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 353
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp